Prudence and friendship in Aristotle

Main Article Content

Andrés Covarrubias Correa

Abstract

This article aims to establish the relationship between prudence, a dianoetic virtue that shapes practical life, and friendship in Aristotle's Nicomachean Ethics, Politics, and Rhetoric. Friendship, in order to fully develop, requires knowing and loving oneself beyond selfishness and must transcend mere interest or pleasure. To achieve this, education plays a fundamental role in learning to experience pleasure and pain in the right way, which should be fostered in family life from an early age. Perfect friendship involves considering the friend as another self and even being willing to sacrifice oneself if necessary. From a political perspective, civic friendship or concord has a central place in a polis that seeks to live fully and with dignity. Thus, prudence and friendship constitute the foundation from which it is possible to articulate personal and communal life in a healthy way, shedding new light on the meaning that can be given to justice and the good life.

Article Details

Section

Articles

Author Biography

Andrés Covarrubias Correa, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile

Andrés Covarrubias Correa (1960) es Profesor de Filosofía (1986), Licenciado (1987) y Magíster en Filosofía (1991) de la Pontificia Universidad Católica de Chile y Doctor en Filosofía por la Universidad de Granada, España, bajo la dirección del profesor Tomás Calvo Martínez (1998). Se dedica a la enseñanza e investigación en Filosofía antigua y medieval, en Ética, Teología Natural y Retórica. 

How to Cite

Prudence and friendship in Aristotle. (2019). Revista De Filosofia UCSC, 19(2), 31-44. https://doi.org/10.21703/2735-6353.2020.19.02.0002

References

Aristóteles (1994): Ética a Nicómaco, Madrid: Centro de Estudios Constitucionales. Traducción de María Araujo y Julián Marías.

Aristóteles(2002): Ética Eudemia, Madrid: Alianza Editorial. Traducción de Carlos Megino.

Aristóteles (1989): Política, Madrid: Centro de Estudios Constitucionales. Traducción de Julián Marías y María Araujo.

Aristóteles (1990): Retórica, Madrid: Gredos. Traducción de Quintín Racionero.

Aristóteles (1986): Aristotelis Ars Rhetorica, Oxford: Oxford University Press. Edición crítica de W.D. Ross.

Aubenque, P. (1999): La prudencia en Aristóteles, Barcelona: Crítica. Traducción de María José Torres.

Barker, E. (1959): The political thought of Plato and Aristotle, New York: Dover Publications.

Blundell, M.W. (1992): ‘Ethos and Dianoia Reconsidered’, in Oksenberg Rorty, A. (ed.), 1992, Essays on Aristotle’s Poetics: Oxford: United Kingdom at the Alden Press, pp. 155-75.

Cooper, J.M. (1996): ‘An Aristotelian Theory of the Emotions’, in Oksenberg Rorty, A. (ed.), 1996, Essays on Aristotle’s Rhetoric: Berkeley-Los Angeles-London: University of California Press, pp. 238-57.

Covarrubias, A. (2020): ‘Confianza y temor en Aristóteles’, Philosophia, Revista de Filosofía, 80(1), pp. 87-105.

Fortenbaugh, W.W. (1979): ‘Aristotle’s Rhetoric on Emotions’, in Barnes, J; Schofield, M.; Sorabji, R. (eds.), 1979, Articles on Aristole: Psychology & Aesthetics: London: Duckworth, pp. 133-53.

Godoy, O (2012): La democracia en Aristóteles: los orígenes del régimen republicano, Santiago de Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.

Halliwell, S. (1994): ‘Popular Morality, Philosophical Ethics, and the Rhetoric’, in Furley,

D.J. and Nehamas, A. (eds.), 1994, Aristotle’s Rhetoric: Philosophical essays: Princeton­New Jersey: Princeton University Press, pp. 211-30.

Hitz, Z. (2011): ‘Aristotle on Self-Knowledge and Friendship’, Philosophers’ Imprint, 11(12), pp. 2-28.

Jaeger, W. (1985): Paideia: los ideales de la cultura griega, México: Fondo de Cultura Económica. Traducción de Joaquín Xirau y Wenceslao Roces.

Kahn, Ch. (1981): ‘Aristotle and Altruism’, Mind, 90, pp. 20-40.

Knoll, M. (2017): ‘Aristóteles y el pensamiento político aristocrático’, Revista de Filosofía, 73, pp. 87-106.

Kosman, A. (2004): ‘Aristotle on the Desirability of Friends’, Ancient Philosophy, 24, pp. 135-154.

Martí, M. (2017): ‘Amistad y reconocimiento. Sobre la philia aristotélica. Lo que Aristóteles vio y Hegel pasó por alto’. Contrastes. Revista Internacional de Filosofía, XXII(3), pp. 37-49.

Nussbaum, M.C. (2003): La terapia del deseo: Teoría y práctica en la ética helenística, Barcelona: Paidós. Traducción de Miguel Candel.

Reale, G. (2003): Introducción a Aristóteles, Barcelona: Herder.

Vigo, A.G. (2007): Aristóteles: una introducción, Santiago de Chile: Instituto de Estudios de la Sociedad (IES).

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.