Juridical-Economic Nature of the Free Act: Lay Inferences from Thomas Aquinas' Doctrine on Free Will

Main Article Content

Agostino Molteni
https://orcid.org/0000-0001-5392-0183
David Solís-Nova
https://orcid.org/0000-0003-2462-8436
Andrea Báez-Alarcón
https://orcid.org/0000-0002-7647-0135

Abstract

Christian thought, which holds that grace perfects nature rather than destroys it, does not preclude a secular-rational foundation of freedom, devoid of theological presuppositions. In this regard, we aim to revisit Thomas Aquinas' lesson on the free act, which can provide insights for this purpose. This paper will present the secular inferences that can be drawn from the genesis and development of the juridical and economic nature of the free act, as presented by Thomas. The study's development doesn't merely replicate but extends Thomas' philosophy, and while it may not employ the customary language of Thomistic studies, it remains faithful to his logic and thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Molteni, A., Solis-Nova, D., & Baéz-Alarcón, A. (2023). Juridical-Economic Nature of the Free Act: Lay Inferences from Thomas Aquinas’ Doctrine on Free Will. Revista De Filosofia UCSC, 22(2), 65–94. https://doi.org/10.21703/2735-6353.2023.22.2.2314
Section
Articles
Author Biographies

Agostino Molteni, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Doctor en Teología, Universidad Pontificia Salamanca, España. Académico de la Facultad de Estudios teológicos y Filosofía. Co-Autor de “El pensamiento cívico de Cristo y de la fe cristiana”. Revista Estudios Eclesiásticos, vol. 96, núm. 377, junio 2021, 291-323; “Lo que Cristo añade a Dios: los caminos teo-cristológicos abiertos por Joseph Malègue”, Veritas 49, 2021, pp. 205-228; “El acontecer del pensamiento de Cristo”, Palabra y Razón Revista de Filosofía, Teología y Ciencias de la Religión, n. 20, 2021, pp. 74-97.

David Solís-Nova, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Ph.D. in Philosophy from the Pontifical University of Salamanca. Bachelor's degrees in Philosophy and Education from the University of Chile. Philosophy Professor at the University of Chile. Assistant Professor at the Faculty of Theological and Philosophical Studies. His research interests include Philosophical Anthropology, Metaphysics, and Ethics.

Andrea Báez-Alarcón, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Bachelor's degree in Philosophy from the Universidad Católica de la Santísima Concepción. Master's degree in Philosophy from the Universidad Alberto Hurtado. Professor at the Universidad Católica de la Santísima Concepción.

 

References

Agustín, S. (1955). In Evangelium Iohannis, Obras completas XIII. Biblioteca de Autores Cristianos.

Agustín, S. (1956). De gratia Christi et de peccato originali, Obras completas VI. Biblioteca de Autores Cristianos.

Agustín, S. (1974). Las Confesiones. Biblioteca de Autores Cristianos.

Agustín, S. (1995). Ochenta y tres cuestiones diversas, Obras completas XL. Biblioteca de Autores Cristianos.

Aertsen, J. (2000). Filosofía cristiana: ¿Primacía del ser versus primacía del bien? Anuario Filosófico, 33, 339-361.

Aquino, T. (1951a). Suma contra Gentiles (tomo II). Club de Lectores.

Aquino, T. (1951b). Suma contra Gentiles (tomo IV). Club de Lectores.

Aquino, T. (1957). Suma Teológica (tomo I). Biblioteca de Autores cristianos.

Aquino, T. (2018). Suma Teológica (tomo III). Biblioteca de Autores cristianos.

Aquino, T. (s.f). Expositio libri Peryermeneias (libro 1). En: https://www.corpusthomisticum.org/cpe.html

Aquino, T. (s.f). De veritate (q. 22). En: https://www.corpusthomisticum.org/qdv2201.html.

Aquino, T. (s.f). Scriptum super Sententiis. En: https://www.corpusthomisticum.org/snp1001.html

Aquino, T. (s.f). De veritate (q. 1). En: https://www.corpusthomisticum.org/qdv01.html.

Aquino, T. (s.f). De veritate (q. 2). En: https://www.corpusthomisticum.org/qdv02.html.

Aquino, T. (s.f). Super Iob (13). En: https://www.corpusthomisticum.org/cio03.html

Aquino, T. (s.f). Super evangelium Ioannis (4). En: https://www.corpusthomisticum.org/cih03.html

Aquino, T. (s.f). Super evangelium Ioannis (8). En: https://www.corpusthomisticum.org/cih07.html.

Aquino, T. (s.f). Super Evangelium Ioannis (17). En: https://www.corpusthomisticum.org/cih13.html

Aquino, T. (s.f). Sententia libri Metaphysicae (l). En: https://www.corpusthomisticum.org/cmp0104.html

Arendt, H. (1998). La condición humana. Paidós.

Berger, P. (1999). The desecularization of the Worl: A Global Overview. En Peter L. Berger (Ed.) The Desecularization of the World. Resurgent religion and worl politics (1-18). Ethics and Public Policy Center.

Bonhoeffer, D. (2001), Resistencia y sumisión. Sígueme.

Chesterton, G. K. (1962). Ortodoxia. Planeta.

Chesterton, G. K. (1996). Santo Tomás de Aquino. Lohlé-Lumen.

Clavell, L. (1980). El nombre propio de Dios según santo Tomás de Aquino. EUNSA.

Fabro, C. (1969). Tomismo e pensiero moderno. Universitá Lateranense.

Fabro, C., Ocariz, F., Vansteenkiste C. &, Livi, A. (Eds.) (1980). Tomas de Aquino, también hoy. EUNSA.

Filippi, S. (2015). En torno a la metafísica del Éxodo. Studia Gilsoniana, 4 (2), 99-115.

Freud, S. (1992). Obras completas (tomo XIV). Amarrortu.

García Morente, M. (1987). Escritos desconocidos e inéditos. Biblioteca de Autores Cristianos.

Gilson, E. (1951). Maimonide et la Philosophie de l’Exode. Medieval Studies, 13, 223-225.

Gilson, E. (1952a). El espíritu de la filosofía medieval. Emecé

Gilson, E. (1952b). El realismo metódico. Rialp.

Gilson, E. (1989). El tomismo. Introducción a la filosofía de Santo Tomás de Aquino. Eunsa.

Gilson, E. (1991). El difícil ateísmo. Ediciones Universidad Católica de Chile.

Grabmann, M. (1948). La filosofía de la cultura de santo Tomás de Aquino. Poblet.

Guillet, J. (1993). Vocabulario de teología bíblica. Herder.

Heidegger, M. (1961). Nietzsche. Neske.

Hoffmann, T. & Michon, C. (2017). Aquinas on Free Will and Intellectual Determinism, Philosophers’ Imprint, 17 (10), 1-36.

Kant, I. (2004). Filosofía de la historia. Qué es la ilustración. Terramar.

Kelsen, H. (1960). Teoría pura del derecho. Eudeba.

Landsberg, P. L. (1933). L’homme et le language. Revue Philosophique de la France et de l’Etranger, CXV, 217- 251.

León XIII. (1958). Encíclica Aeternis Patris, en: Encíclicas pontificias. Colección completa. Guadalupe.

Macdonald, S. (1998). Aquinas’s Libertarian Account of Free Choice. Revue Internationale de Philosophie, 52, 309-328.

Martin Fisher, J., Kane, R., Pereboom, D. & Vargas, M. (2013). Cuatro perspectivas sobre la Libertad. Marcial Pons.

Molteni, A. (2007). Il sorriso di Beatrice. Introduzione alla Divina Commedia. Editrice Biblioteca dell’immagine.

Ocariz, F. (1980). Rasgos fundamentales del pensamiento de santo Tomás. En Fabro, C., Ocariz, F., Vansteenkiste, C. &, Livi, A. (Eds.), Tomas de Aquino, también hoy (47-89). Eunsa.

Pablo VI. (1975). Lettera del Santo Padre al Prof. Etienne Gilson. L’Osservatore Romano, 1-9.

Pasnau, R. (2002). Thomas Aquinas on Human Nature: A Philosophical Study of Summa theologiae. Cambridge University Press.

Péguy, C. (1987). Œuvres en prose complètes (vol. I). Gallimard.

Péguy, C. (1988). Œuvres en prose complètes (Vol. II). Gallimard.

Péguy, C. (1992). Œuvres en prose complètes (vol. III). Gallimard.

Péguy, C. (2014). Œuvres poétiques et dramatiques. Gallimard.

Pieper, J. (2005). Introducción a Tomás de Aquino. Rialp.

Pieper, J. (2017). Las virtudes fundamentales. Rialp.

Platón. (1992). Crátilo, en: Diálogos II. Gredos.

Rassam, J. (1980). Introducción a la filosofía de Santo Tomás de Aquino. Rialp.

Ratzinger, J. (2002). Introducción al cristianismo. Sígueme.

Rodriguez Rosado, J. & Rodriguez García, P. (eds.). (1975). Veritas et sapientia. En el VII Centenario de Santo Tomás de Aquino. EUNSA.

Sartre, J.P. (1947). Huis clos. Gallimard.

Shanley, B. (1998). Divine Causation and Human Freedom in Aquinas. American Catholic Philosophical Quarterly, 72, 99-122.

Velkley, R. (ed). (2007). Freedom and the Human Person. The Catholic University of America Press.