Does Philosophy for Children colonize or decolonize the subject? Reflections on the foundations and practice of the Philosophy for Children program
Main Article Content
Abstract
Philosophy for Children is an educational programme that focuses on the development of thinking skills through peer interaction. The aim is to reflect on the foundations and implementation of Matthew Lipman's programme by analysing different educational experiences in Latin America. It concludes that these educational practices can perpetuate colonialism, rather than offer liberation through critical and argumentative thinking, because they are not promoted from the subject's environment and daily life, and focus on modern interactions that rationalise it.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Revista de Filosofía UCSC is an open access journal and does not charge for publication. In addition, it regulates its Copyright and access policy according to the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Public License (CC BY-NC 4.0), therefore sharing (reproducing and distributing the material in any medium or format) and adaptation (modifying, transforming, and creating from the material) is allowed as long as proper credit is given and the citation is included with the corresponding data. Moreover, it is not allowed to use the material for commercial purposes.
How to Cite
References
Barrientos, J. (2023). De la Filosofía para Niños indígenas a la Filosofía desde Niños indígenas: una propuesta desde la nosotrificación maya-tojolabal. Childhood & Philosophy, 19, 01–34. https://doi.org/10.12957/childphilo.2023.78357
Bertely, M. (2000). Conociendo nuestras escuelas : un acercamiento etnográfico a la cultura escolar. Paidós.
Durán, M. (2015). El concepto de infancia en Walter Kohan en el marco de la invención de una escuela popular. Childhood & Philosophy, 11(21), 163-186. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=512051494011
Eyzaguirre, S. (2018). El rol de la filosofía en el desarrollo del pensamiento crítico. Centro de Estudios Públicos. http://www.p21.org/storage/documents/
Fornet, R. (2004). Reflexiones de Raúl Fornet-Betancourt sobre el concepto de interculturalidad. Consorcio Intercultural. https://dgeiib.basica.sep.gob.mx/files/fondo-editorial/educacion-intercultural/cgeib_00040.pdf
Gomes, V. C. A. D. (2019). Can philosophy be incorporated in Caxias? and the voices of children from the periphery. Praxis & Saber, 10(23), 19–37. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n23.2019.9688
Kohan, W. O. (2015). Inventar o errar al filosofar con niñas y niños en América Latina: lecciones de una maestra. Revista Internacional de Filosofía Aplicada, (6), 147–160. https://revistascientificas.us.es/index.php/HASER/article/view/15092
Ladino, W., & Castellanos, E. (2022). Campamento filosófico: experiencia lúdica de pensamiento con la infancia. Childhood & Philosophy, 18, 01–20. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.67275
Lara, J. (2015). Pensamiento decolonial como instrumento transgresor de la globalización. Analéctica, 1(10). https://doi.org/10.5281/zenodo.3911830
Lipman, M. (1990). La filosofía va a la escuela. Summus
Lipman, M. (1995). Pensando en la Educación. Petrópolis.
Lipman, M. (2002). La Filosofía en el Aula. La Torre.
Lipman, M. (2003). Pensar en educación. Cambridge.
Madrid, M. (2008). Multiculturalism, extreme, poverty, and teaching p4c in Juchitán: a short report on research. Childhood & Philosophy, 4, 125-135. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5013772
Quijano, A. (1992). Colonialidad y Modernidad/Racionalidad. Perú Indígena, 13, 11–20.
Quilaqueo, D., Quintriqueo, S., Torres, H., y Muñoz, G. (2014). Saberes Educativos Mapuches: Aportes Epistémicos para un Enfoque de Educación Intercultural. Chungará (Arica), 46(2), 271–284. https://doi.org/10.4067/S0717-73562014000200008
Reed-Sandoval, A. (2019). Can Philosophy for Children Contribute to Decolonization? Precollege Philosophy and Public Practice, 1, 27–41. https://doi.org/10.5840/p4201811284
Robles, F. (2012). Epistemologías de la Modernidad: entre el etnocentrismo, el racionalismo universalista y las alternativas latinoamericanas. Cinta de Moebio, 45(45), 169–203. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2012000300001
Rodríguez-Cruz , M. (2021). Colonialidad del saber y dominación epistemológica. Aportes etnográficos para un análisis de la educación intercultural bilingüe en el Ecuador del correísmo. Chungará (Arica), 54(4), 705-719.
Sánchez, F., Cárdenas, C. (2021). Filosofía para Niños: una investigación educativa con relación a la identidad cultural. Revista Ethika+, (3), 213-232. https://doi.org/10.5354/2452-6037.2021.61209
Sousa Santos, B. (2019). Educación para otro mundo posible. CLACSO. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/15275/1/Educacion_para_otro_mundo_posible_Boaventura.pdf
Sumiacher, D. (2009). Napité. Un acercamiento de Filosofía con Niños a un contexto indígena. Childhood & Philosophy, 5(9), 117–152. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=512051710001
Topping, K. J., & Trickey, S. (2020). Filosofía para Niños. In UNESCO. www.iaoed.org
Turra, O. (2015). Profesorado y saberes histórico-educativos mapuche en la enseñanza de historia. Revista Electrónica Educare, 19(3), 1–20. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.15
Vallejo, R. (2017). Filosofía con Niños, niñas y jóvenes: una experiencia en el desarrollo del pensamiento complejo y valores humanistas laicos en una escuela pública. Paideia No, 61, 101-117. https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/709
Velasco, C. (2024). Filosofía para niños semilla ético política para una cultura de paz desde un pensamiento polivalente. Childhood & Philosophy, (61), 01–38. https://doi.org/10.12957/childphilo.2023.78888