Does Philosophy for Children colonize or decolonize the subject? Reflections on the foundations and practice of the Philosophy for Children program

Main Article Content

Paula Cardona Ruiz

Abstract

Philosophy for Children is an educational programme that focuses on the development of thinking skills through peer interaction. The aim is to reflect on the foundations and implementation of Matthew Lipman's programme by analysing different educational experiences in Latin America. It concludes that these educational practices can perpetuate colonialism, rather than offer liberation through critical and argumentative thinking, because they are not promoted from the subject's environment and daily life, and focus on modern interactions that rationalise it.  

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Does Philosophy for Children colonize or decolonize the subject? Reflections on the foundations and practice of the Philosophy for Children program. (2025). Revista De Filosofia UCSC, 1(24), 165-182. https://doi.org/10.21703/2735-6353.2025.1.24.2913

References

Barrientos, J. (2023). De la Filosofía para Niños indígenas a la Filosofía desde Niños indígenas: una propuesta desde la nosotrificación maya-tojolabal. Childhood & Philosophy, 19, 01–34. https://doi.org/10.12957/childphilo.2023.78357

Bertely, M. (2000). Conociendo nuestras escuelas : un acercamiento etnográfico a la cultura escolar. Paidós.

Durán, M. (2015). El concepto de infancia en Walter Kohan en el marco de la invención de una escuela popular. Childhood & Philosophy, 11(21), 163-186. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=512051494011

Eyzaguirre, S. (2018). El rol de la filosofía en el desarrollo del pensamiento crítico. Centro de Estudios Públicos. http://www.p21.org/storage/documents/

Fornet, R. (2004). Reflexiones de Raúl Fornet-Betancourt sobre el concepto de interculturalidad. Consorcio Intercultural. https://dgeiib.basica.sep.gob.mx/files/fondo-editorial/educacion-intercultural/cgeib_00040.pdf

Gomes, V. C. A. D. (2019). Can philosophy be incorporated in Caxias? and the voices of children from the periphery. Praxis & Saber, 10(23), 19–37. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n23.2019.9688

Kohan, W. O. (2015). Inventar o errar al filosofar con niñas y niños en América Latina: lecciones de una maestra. Revista Internacional de Filosofía Aplicada, (6), 147–160. https://revistascientificas.us.es/index.php/HASER/article/view/15092

Ladino, W., & Castellanos, E. (2022). Campamento filosófico: experiencia lúdica de pensamiento con la infancia. Childhood & Philosophy, 18, 01–20. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.67275

Lara, J. (2015). Pensamiento decolonial como instrumento transgresor de la globalización. Analéctica, 1(10). https://doi.org/10.5281/zenodo.3911830

Lipman, M. (1990). La filosofía va a la escuela. Summus

Lipman, M. (1995). Pensando en la Educación. Petrópolis.

Lipman, M. (2002). La Filosofía en el Aula. La Torre.

Lipman, M. (2003). Pensar en educación. Cambridge.

Madrid, M. (2008). Multiculturalism, extreme, poverty, and teaching p4c in Juchitán: a short report on research. Childhood & Philosophy, 4, 125-135. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5013772

Quijano, A. (1992). Colonialidad y Modernidad/Racionalidad. Perú Indígena, 13, 11–20.

Quilaqueo, D., Quintriqueo, S., Torres, H., y Muñoz, G. (2014). Saberes Educativos Mapuches: Aportes Epistémicos para un Enfoque de Educación Intercultural. Chungará (Arica), 46(2), 271–284. https://doi.org/10.4067/S0717-73562014000200008

Reed-Sandoval, A. (2019). Can Philosophy for Children Contribute to Decolonization? Precollege Philosophy and Public Practice, 1, 27–41. https://doi.org/10.5840/p4201811284

Robles, F. (2012). Epistemologías de la Modernidad: entre el etnocentrismo, el racionalismo universalista y las alternativas latinoamericanas. Cinta de Moebio, 45(45), 169–203. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2012000300001

Rodríguez-Cruz , M. (2021). Colonialidad del saber y dominación epistemológica. Aportes etnográficos para un análisis de la educación intercultural bilingüe en el Ecuador del correísmo. Chungará (Arica), 54(4), 705-719.

Sánchez, F., Cárdenas, C. (2021). Filosofía para Niños: una investigación educativa con relación a la identidad cultural. Revista Ethika+, (3), 213-232. https://doi.org/10.5354/2452-6037.2021.61209

Sousa Santos, B. (2019). Educación para otro mundo posible. CLACSO. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/15275/1/Educacion_para_otro_mundo_posible_Boaventura.pdf

Sumiacher, D. (2009). Napité. Un acercamiento de Filosofía con Niños a un contexto indígena. Childhood & Philosophy, 5(9), 117–152. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=512051710001

Topping, K. J., & Trickey, S. (2020). Filosofía para Niños. In UNESCO. www.iaoed.org

Turra, O. (2015). Profesorado y saberes histórico-educativos mapuche en la enseñanza de historia. Revista Electrónica Educare, 19(3), 1–20. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.15

Vallejo, R. (2017). Filosofía con Niños, niñas y jóvenes: una experiencia en el desarrollo del pensamiento complejo y valores humanistas laicos en una escuela pública. Paideia No, 61, 101-117. https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/709

Velasco, C. (2024). Filosofía para niños semilla ético política para una cultura de paz desde un pensamiento polivalente. Childhood & Philosophy, (61), 01–38. https://doi.org/10.12957/childphilo.2023.78888

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.