To put an end to the Parmenidean psychopathologies. Philosophical-theological reflections
Main Article Content
Abstract
The emerging philosophy had in Parmenides one of its most famous precursors and undoubtedly one of the most influential in all subsequent thinking. In this work, after presenting our reading of Parmenidean thought synthetically, we aim to show the consequences that this philosophical proposal implies about what being is and what thinking means. These consequences not only affect the philosophical field but also the theological field. On the other hand, with reference to these two areas, we will attempt to develop a different proposal about being and thinking that does not fall into what we have called certain "psychopathologies" or "diseases of thought" caused by the extensive and severe Parmenidean influence.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Revista de Filosofía UCSC is an open access journal and does not charge for publication. In addition, it regulates its Copyright and access policy according to the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Public License (CC BY-NC 4.0), therefore sharing (reproducing and distributing the material in any medium or format) and adaptation (modifying, transforming, and creating from the material) is allowed as long as proper credit is given and the citation is included with the corresponding data. Moreover, it is not allowed to use the material for commercial purposes.
References
Agustín de Hipona (1956): De Trinitate, Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
_______________. De civitate Dei. https://www.augustinus.it/spagnolo/cdd/index2. htm (Consultado el 12 de noviembre de 2020).
_______________ (1856): La verdadera religión, en: Obras de san Agustín, tomo IV, Madrid: Biblioteca de Autores cristianos.
Anselmo (1984): Proslogion. Sobre la verdad, Buenos Aires: Ediciones Orbis.
Arendt, H. (2003): Eichmann en Jerusalén. La banalidad del mal, Barcelona: Editorial Lumen.
Badiou, A. (1997): Saint Paul. La fondation de l’universalisme, Paris: Presses Universitaires de France.
Berger, P. (1999): “The desecularization of the Worl: A Global Overview”, in: The Desecularization of the World. Resurgent religion and worl politics, Washington: Ethics and Public Policy Center, pp. 1-18.
Breton, S. (2000): “Est-Je suis. Parménide ou Moïse”, Revue Philosophique de Louvain, 98 (2), pp. 235-249.
Burnet, J. (1930): Early Greek Phylosophy, London: A. & C. Black.
Chiauzza, M. (2003): Il método, Torino: Paravia
Debord, G. (2015): La sociedad del espectáculo, Valencia: Pre-textos.
De Lubac, H. (1969): La Sacra Scrittura nella tradizione, Brescia: Morcelliana.
Freud, S. (1992a): “El porvenir de una ilusión”, en Obras completas Tomo XXI, Buenos Aires: Amorrortu.
______ (1992b): “Psicología de las masas y análisis del yo”, en Obras completas Tomo XVIII, Buenos Aires: Amorrortu.
García de la Sienra, A. (2016): “La teología de Parménides”, Stoa 7/13, pp. 21-35.
Gilson, E. (1945): Dios y la filosofía, Buenos Aires: Emecé.
Jaeger, W. (1952): La teología de los primeros filósofos griegos, México: Fondo de Cultura Económica.
Kant, Immanuel (2004): “Was ist Aufklärung?”, UTOPIE kreativ 159, pp. 5-10.
Kelsen, H. (1960): Teoría pura pura del derecho. Introducción a la ciencia del derecho, Buenos Aires: Eudeba.
Kirk, G.S., Raven, J.E., Schofield, M. (2003): Los filósofos presocráticos. Historia crítica con selección de textos, Madrid: Gredos.
Lacan, J. (1975): Seminario 22, Clase 9, en: ww.bibliopsi.org/docs/lacan/27 Seminario 22.pdf (consultado el 8 de abril de 2021).
Molteni, A. (2016): “Pensamiento de Cristo e idealismo griego. Para una relectura de Laberthonnière”, Veritas n. 35, pp. 187-215.
________ (2019): “El Estado-Iglesia: Kierkegaard vs. Lutero y el protestantismo. Razones filosóficas”, Veritas n. 42, pp. 99-125.
Nietzsche, F. (1981): El anticristo, Madrid: Alianza Editorial.
Ortega y Gasset, J. (2014): Meditaciones de Quijote y otros ensayos, Madrid: Alianza. Otto, R. (2005): Lo santo. Lo racional y lo irracional en la idea de Dios, Madrid: Alianza Editorial.
Pseudo Dionisio el Areopagita (2002): Teología mística, en: Obras completas, Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
Peterson, E. (1999): El monoteísmo como problema político, Madrid: Trotta.
Popper, K. (1999): El mundo de Parménides, Barcelona: Paidós.
Severino, E. (1964): “Ritornare a Parmenide”, Rivista di Filosofia Neo-Scolastica, 56 (2), pp. 137-175.
Tomás de Aquino. (2001): Suma de Teología I, parte I, Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
______________ (1989): Suma de Teología II, parte I-II, Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
______________, De potencia, https://www.corpusthomisticum.org/it/index.age (consultado el 22 de junio de 2021).