Historia magistra vitae: history as education for life in early modern Spain

Autores

  • Matthias Gloël Universidad Católica de Temuco

Resumo

The aim of this article is to show the importance of history as education and how it sat example for a good way of life to the people and Princes of early modern Spain. In order to do that, first we characterize what early modern history was and compare the differences to modern times. Next we show the conception of history as a master or teacher for life in specific treaties on that subject all over early modern Europe. People and, especially, Kings are supposed to use these examples to embody the good behavers while dismissing the bad. After this we focus particularly on the Spanish historians and their chronicles, dividing this analysis in two parts. First, we show how in the introductions or prologues to the reader or to patrons the chroniclers explain what history is all about. The same arguments of the theoretical treaties appear again when authors introduce them into their works. Second, we focus on how the same authors give special emphasis to the kings and how their works are supposed to contribute to their education, by learning from the examples and deeds of their Royal peers and predecessors.

KEYWORDS: Early modern spain; history of education, history of historiography; chronicles; princely education.

Doi: 10.21703/rexe.20201941gloel15

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Argensola, B. (1889). Sobre las cualidades que ha de tener un perfecto cronista. In El Conde de Viñaza (ed.), Obras sueltas de Lupercio y Bartolomé de Argensola, tomo II, Obras de Bartolomé Leonardo (pp. 255-277). Madrid: Imprenta y Fundición de M. Tello.

Arredondo, M. (2011). Literatura y propaganda en tiempo de Quevedo: guerras y plumas contra Francia, Cataluña y Portugal. Madrid: Iberoamericana.

Buescu, A. (1991). Um mito das origens da nacionalidade: o milagro de Ourique. In F. Bethencourt and D. Ramada Curto (eds.), A memoria da nação (pp. 49-69). Lisbon: Sá da Costa.

Brandão, A. (1632). Terceira parte da Monarchia Lusitana. Lisbon: Pedro Craesbeck.

Brito, B. (1597). Monarchia Lusytana, Parte primeira. Alcobaça: Fray Francisco de Santa Clara.

Brito, B. (1603). Elógios dos Reis de Portugal. Lisbon: Pedro Crasbeeck.

Burke, P. (1998). The European Renaissance: Centers and Peripheries. Oxford: Wiley-Blackwell.

Cabrera de Córdoba, L. (1611). De historia para entenderla y escribirla. Madrid: Luis Sánchez.

Cabrini, A. (1998). La storia da non imitare: il versante negativo dell’esemplarità nelle “Istorie fiorentine”. In F. Adorno and G. Barberi Squarotti (eds.), Cultura e scrittura di Maquiavelli: atti del convegno di Firenze-Pisa (pp. 197-220). Roma: Pubblicazioni del Centro Pio Rajna.

Caro Baroja, J. (1992). Las falsificaciones de la historia (en relación con la de España). Barcelona: Seix Barral.

Castañón Moreschi, M. (2013). Historia magistra vitae e imitación: la ejemplaridad política de las historias en Maquiavelo. INGENIUM. Revista de historia del pensamiento moderno, 7, 43-70.

Cicero, M. (1860). On oratory and orators. New York: Harper and Brothers.

Corbera, E. (1678). Cataluña Illustrada. Naples: Antonio Gramiñani.

Couzinet, M. (1996). Histoire et Méthode à la Renaissance: Une lecture de la Methodus de Jean Bodin. Paris: Vrin.

Desan, P. (1985). Jean Bodin et l'idée de méthode au XVIe siècle. In Université d’Angers (ed.), Jean Bodin. Actes du colloque interdisciplinaire d'Angers (pp. 119-132). Angers: Université d’Angers.

Dutt, C., and Koselleck, R. (2003). Historia(s) e histórica. Reinhart Koselleck en conversación con Carsten Dutt. Isegoría, 29, 211-224.

Elliott, J.H. (1992). A Europe of composite monarchies. Past and Present, 137, 48-71.

Feliu de la Penya, N. (1709). Anales de Cataluña, tomo primero. Barcelona: Joseph Llopis.

Ferdinandy, M. (1984). Die hispanischen Königsgesta. Portugiesische und spanische Geschichtsschreibung im Zeitalter der Renaissance. Frankfurt: Peter Lang.

Fox Morcilla, S. (1557). De historiae institutione dialogus. Antwerp: Christophorum Platinum.

Fueter, E. (1936). Geschichte der neueren Historiographie. Munich: Oldenbourg.

García López, A. (1998). Sobre la historiografía en tiempos de Felipe II. La vida y obra de Luis Cabrera de Córdoba. In J. Martínez Millán (ed.), Felipe II. Europa y la monarquía católica, volumen 4 (pp. 217-234). Madrid: Parteluz.

Gloël, M. (2016). La Edad Moderna: El término y su presencia en las historiografías occidentales. Revista de Historia Social y de las Mentalidades, 20 (2), 11-32.

Gloël, M. (2017). The Tubal figure in early modern Iberian historiography, 16th and 17th century. Imago Temporis, XI, 27-51.

Gloël, M. (2018). Los conceptos de España durante los reinados de los Austrias. Revista de Humanidades, 38, 191-216.

Gloël, M. (2020). From Tubal to Abidis: Mythical kings in early modern Spanish chronicles. Intus Legere, 14 (1), 190-216.

Goetz, H. (2002). The concept of time in the historiography of the Eleventh and Twelfth Centuries. In G. Althoff, J. Fried and P. Geary (eds.), Medieval concept of the past: ritual, memory and historiography (pp. 139-166), Cambridge: Cambridge University Press.

Granduque José, M. (2014). A ideia de história do tratadista espanhol Luis Cabrera de Córdoba – século XVII. História da Historiografia, 14, 198-201.

Hobbes, T. (1843). The English Works of Thomas Hobbes of Malmesbury. Vol. VIII. London: John Bohn.

Kagan, R. (2009). Clio and the crown. The politics of history in medieval and early modern Spain. Baltimore: John Hopkins University.

Klosko, G., and Rice, D. (1985). Thucydides and Hobbes’s state of nature. History of Political Thought, 6 (3), 405-409.

Koselleck, R. (1979). Historia Magistra Vitae. Über die Auflösung des Topos im Horizont neuzeitlich bewegter Geschichte. In R. Koselleck (ed.), Vergangene Zukunft. Zur Semanti geschichtlicher Zeiten (pp. 38-66). Frankfurt: Suhrkamp.

Machiavelli, N. (1882). Discourses on the first ten books of Titus Livius. In C. Detmold (ed.), The historical, political and diplomatic writings Niccolò Machiavelli. Volume II (pp. 89-431). Boston: James R. Osgood and Company.

Mariana, J. (1854). Historia General de España. Madrid: M. Rivadeneyra.

Mesnard, P. (1950). Introduction a la Méthode de l’Histoire de Jean Bodin. Bibliotèque d’Humanisme et Renaissance, 12 (3), 318-323.

Montero Díaz, S. (1948). Prólogo. In L. Cabrera de Córdoba, De historia para entenderla y escribirla (pp. XI-LVI). Madrid: Instituto de Estudios Políticos.

Morales, A. (1574). La Coronica General de España. Alcalá de Henares: Juan Íniguez de Lequería.

Nunes do Leão, D. (1590). Genealogía verdadera de los Reyes de Portugal. Lisbon: Antonio Álvarez.

Paez Viegas, A. (1641). Principios del Reyno de Portugal. Con la vida y hechos de Don Alfonso Henríquez su primero rey. Lisbon: Paulo Craesbeeck.

Pérez de Mesa, D. (1595). Primera y segunda parte de las grandezas y cosas notables de España. Alcalá de Henares: Juan Gracián.

Philip IV (1889). Epílogo breve. In F. Guicciardini, Historia de Italia, Tomo I (pp. V-XXI). Madrid: Librería de la Viuda de Hernando Y C.

Ramírez, C. (2008). Historia magistra vitae. Sobre la función política de la historia conceptual en Reinhart Koselleck. Perspectivas Internacionales, 4 (1), 171-198.

Rivero Rodríguez, M. (2017). El conde duque de Olivares. La búsqueda de la privanza perfecta. Madrid: Polifemo.

Saavedra Fajardo, D. (1677). Corona Gothica, Castellana, y Austriaca políticamente ilustrada. Parte primera. Antwerp: Juan Bautista Verdussen.

Simon i Tarrés, A. (2016). La Bíblia en el pensament polític català i hispànic de l'època de la raó d'estat. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

Sowerby, R. (1998). Thomas Hobbes’s translation of Thucycides. Translation and Literature, 7 (2), 147-169.

Villa Prieto, J. (2015). Periodizaciones de la historia en las crónicas italianas y españolas de la Edad Media (siglos XIII-XIV). Territorio, Sociedad y Poder, 10, 63-96.

Wilkinson, D. (2019). Three catastrophes and one philosopher: Atrocious wars and the political ideas of Thomas Hobbes. In D. Rosner (ed.), Catastrophe and Philosophy (pp. 107-136). London: Lexington Books.

Downloads

Publicado

2020-12-01

Como Citar

Gloël, M. (2020). Historia magistra vitae: history as education for life in early modern Spain. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 19(41), 275–286. Recuperado de https://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe/article/view/915

Edição

Seção

Estudios y Debates Pedagógicos

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)