ETHICS TRAINING AND HIGHER EDUCATION. STUDENT AND TEACHER PERSPECTIVES IN THE FIELD OF MANAGEMENT AND ADMINISTRATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v23i53.2257

Keywords:

administrative sciences, labor competencies, Higher education, professional ethics, ethics training

Abstract

The purpose of the article is to describe the student and teacher perspectives on the relevance and impact of ethics training in higher education in universities careers in the field of management and administration. The study considers a qualitative inquiry approach, collecting information through semi-structured interviews and focus groups with key informants from an undergraduate university program in Chile, to gather university experiences on the research problem. The results obtained from the case studied show the positive impact given by both students and teachers to the strengthening of ethical behavior in professional practice, during the training process as well as in future work. The main conclusion of the study indicates that ethical training in higher education in the field of management and administration is essential, becoming a differentiating job competency to manage organizations that meet social and citizen needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Gaete-Quezada, Universidad de Antofagasta, Chile

Doctor en Procesos de Cambio Social por la Universidad de Valladolid-España, Magíster en Gestión Pública por la Universidad Complutense de Madrid-España. Académico-Investigador jornada completa del Departamento de Ciencias Sociales de la Facultad de Ciencias Sociales, Artes y Humanidades en la Universidad de Antofagasta – Chile. Líneas de investigación: Responsabilidad Social Universitaria, Comunicación y Migración, Techo de Cristal, Formación universitaria.

Andrea González-Cornejo, Universidad de Antofagasta, Chile

Magister en Psicología Social por la Universidad Católica del Norte, Antofagasta-Chile, Licenciada en Ciencias de la Administración por la Universidad de Antofagasta, Antofagasta-Chile, Académica jornada completa del Departamento de Ciencias Sociales de la Facultad de Ciencias Sociales, Artes y Humanidades en la Universidad de Antofagasta-Chile. Líneas de investigación: Comportamiento Organizacional, Bienestar organizacional, Formación universitaria.

References

Aguayo, C. P. y Marchant, A. P. (2021). Construcción de competencias éticas para la formación universitaria en trabajo social. Perfiles Educativos, 43(171), 102-118. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.171.59678

Arango, T. O. E., Martí, N. J. J., Montoya, Z. P. A. y Puerta, L. I. C. (Coord., 2016). Ética profesional y responsabilidad social universitaria: universidad, sociedad y sujeto. Medellín: Funlam. https://www.funlam.edu.co/uploads/fondoeditorial/91_Etica_profesional_y_RSU.pdf

Arellano, S. R. (2014). La formación en valores en el ámbito de la educación superior. Convergencia Educativa, 4, 9-23. https://revistace.ucm.cl/article/view/281

Bautista, O. D. (2021). Ética para la universidad: problemas y retos actuales. Encuentros Multidisciplinarios, 68, 1-16. https://bit.ly/44Mmb0S

Bazurto, B. H. e Higuera, R. D. (2021). Concepciones de la ética en docentes universitarios y su influencia en la educación superior. Avances en Psicología Latinoamericana, 39(3), 1-19. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.10324

Bedoya, P. L., Sánchez, M. X. y Sánchez, C. S. (2021). Ética y responsabilidad social como mecanismos de formación integral para el ejercicio profesional del Contador. Revista Entramado, 17(2), 146-161. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.7829

Bolívar, A. (2005). El lugar de la ética profesional en la formación universitaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa (RMIE), 10(24), 93-123. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/752

Briones, S. E. y Lara, S. L. (2016). Educación ética en la universidad a través del diálogo multicultural online. Comunicar. 47, 99-107. https://doi.org/10.3916/C47-2016-10

Castillo, P. Y., Baute, A. L. M., Silva, L. C. A., Fernández, R. L. y Seoane, R. L. M. (2020). La formación ética desde la institución universitaria. Una propuesta para el estudiante de la Licenciaturas en Contabilidad y Finanza. Revista Universidad y Sociedad. 12(4), 135-139. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1623

Castrillón, J., Cabeza, L. y Lombana, J. (2015). Competencias más importantes para la disciplina administrativa en Colombia. Contaduría y Administración, 60(4), 776-795. http://www.cya.unam.mx/index.php/cya/article/view/800

Cienfuegos, V. M. A. y Álvarez, M. A. M. (2015). Trascendencia de la formación ética pública en la Licenciatura Ciencias Políticas y Administración Pública. Espacios Públicos, 18(43), 97-108. https://espaciospublicos.uaemex.mx/article/view/19375

Correa, F. (19 de febrero de 2015). A propósito del caso Penta: La deficiente formación ética de los economistas. CIPER Chile. https://bit.ly/3sN6REh

Cuenca, S. M. y Román, M. B. (2023). La formación ética en el Grado en Trabajo Social de las universidades españolas. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 30(2), 207-227. https://doi.org/10.14198/ALTERN.23428

Díaz Castellanosa, E. E., Díaz Ramos, C., Díaz Castellanos, K., & Franco Zanatta, M. (2015). Ética: ¿cuál es la percepción de los jóvenes universitarios? REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 14(27), 137–146. Recuperado a partir de https://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe/article/view/9

Figueroa, H. V. L., Pliscoff, V. C. H. y Araya, O. J. P. (2014). Desafíos a la formación de los futuros directivos públicos del siglo XX. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 64, 207-234. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/994

Finkler, M. y Souza, R. F. R. (2017). La dimensión ética de la educación superior en odontología: un estudio en Brasil. Bordón, 69(4), 35-49. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/54406/36520

Flores, A. G. y Gasca, G. Y. C. (2021). Formación en competencias éticas y ciudadanas en la Universidad. Revista Universitaria del Caribe, 27(2), 17-26. https://doi.org/10.5377/ruc.v27i02.13563

Fuentes, G.Y., Moreno-Murcia, L.M., Rincón-Tellez, D. y Silva-García, M.B. (2021). Evaluación de las habilidades blandas en la educación superior. Formación Universitaria, 14(4), 49-60. https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v14n4/0718-5006-formuniv-14-04-49.pdf

Gaete, Q. R. (2014). Reflexiones sobre las bases y procedimientos de la Teoría Fundamentada. Ciencia, Docencia y Tecnología, 25(48), 149-172. http://www.scielo.org.ar/pdf/cdyt/n48/n48a06.pdf

Gaete, Q. R., González, C. A. y Carmona, R. G. (2023). Metodologías docentes y evaluativas para la formación universitaria en gestión y administración en la Universidad de Antofagasta, Chile. Actualidades Investigativas en Educación, 23(2), 1-29. https://doi.org/10.15517/aie.v23i2.52837

Gómez-Espinosa, M., Clavel San Emeterio, M., & Navaridas-Nalda, F. (2022). Percepciones sobre el plagio académico en un contexto de enseñanza digital universitaria. Bordón. Revista De Pedagogía, 74(1), 45–62. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.90340

Hirsch, A. A. y Pérez, C. J. (Coord.) (2019). Ética profesional y responsabilidad social universitaria: experiencias institucionales. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre sobre la Universidad y la Educación. https://bit.ly/3Z8uK54

Iracheta Fernández, F. (2011). ¿Qué significa una formación ética? En-claves del pensamiento, 5(10), 147-172. https://www.enclavesdelpensamiento.mx/index.php/enclaves/article/view/163

Kim, H. J., Uysal, H. (2021). Shifting the discourse of plagiarism and ethics: a cultural opportunity in higher education. International Journal of Ethics Education, 6, 163–176. https://doi.org/10.1007/s40889-020-00113-z

Lozano, J. M. (2022). From Business Ethics to Business Education: Peter – Hans Kolvenbach’s contribution. Humanistic Management Journal, 7(1), 135-156. https://doi.org/10.1007/s41463-022-00122-8

Lúquez, P., Fernández, O., y Bustos, C. (2014). Formación ética del estudiante universitario socialmente responsable. Omnia, 20(2), 120-134. https://produccioncientificaluz.org/index.php/omnia/article/view/19622

Martí, N. J. J., Gaete, Q. R. A., Puerta, L. I., y Martí, V. M. (2014). Responsabilidad social y ética en la educación superior: Marcos y experiencias. En A. Hirsch A. y R. López Z. (coord.) Ética profesional en Educación Superior. Finalidades, estrategias y desafíos de la formación (19-37). Ediciones del Lirio.

Martín, D. A., Conlon, E. & Bowe, B. (2021). A Multi-level Review of Engineering Ethics Education: Towards a Socio-technical Orientation of Engineering Education for Ethics. Science and Engineering Ethics, 27(60). https://doi.org/10.1007/s11948-021-00333-6

Martínez, D. (2022). Ética y responsabilidad social: Facultad de Ciencias Económicas y Sociales Universidad del Carabobo. Revista FACES, 4(2), 318-338. https://typeset.io/papers/etica-y-responsabilidad-social-facultad-de-ciencias-1g8a899y

Mellen, V. T., Tey, T. A. y Esteban, B. F. (2017). Formación ética en el grado de Administración y Dirección de Empresas en España: Posibles contrariedades. Bordón, 69(4), 51-62. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.690404

Mendoza, B. M. R., Oliveros, R. M. A., & Valdez, S. B. (2018). La ética profesional desde la perspectiva de los alumnos de ingeniería de una universidad pública. REXE- Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(33), 161–169. https://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe/article/view/519

Montoya, C. J. y Farías, M. G. M. (2018). Competencias relevantes en contaduría pública y finanzas: ¿existe consenso entre empleadores, profesores y estudiantes? Contaduría y Administración, 63(2), 1-18. http://www.cya.unam.mx/index.php/cya/article/view/1265

Muhaimin, A., Hoogsteyns, M., Utarini, A. y Willems, D. L. (2020). Ethics education should make room for emotions: a qualitative study of medical ethics teaching in Indonesia and the Netherlands. International Journal of Ethics Education, 5, 7–21. https://doi.org/10.1007/s40889-019-00082-y

Muñoz, C. J., Espiñeira, B. E. y Pérez, C. M. (2022). Conceptualización del plagio académico desde la percepción de distintos agentes de la educación superior. Revista Innovaciones Educativas, 24, 5-20. https://doi.org/10.22458/ie.v24iEspecial.4328

Petrick, J. A., Cragg, W. y Sañudo, M. (2011). Business Ethics in North America: Trends and Challenges. Journal of Business Ethics, 104(Suppl 1), 51-62. https://doi.org/10.1007/s10551-012-1262-1

Porto, C. A. M., Mosteiro, G. M. J., Gerpe, P. E. M. y Lorenzo Rey, Á. (2022). Perspectivas de los estudiantes universitarios sobre el plagio durante la pandemia por COVID-19. Revista Fuentes, 24(3), 258–269. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/20742/19485

Quijada, L. K. Y. (2019). Los valores que caracterizan la ética profesional de los profesores de la Universidad de Colima. Revista Colombiana de Educación, (76), 265–284. http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n76/0120-3916-rcde-76-265.pdf

Ramos, T., Damian, E., Inga, M., Arias, D., & Caurcel, M. (2019). Actitudes hacia el plagio en estudiantes de Administración de Empresas de dos universidades privadas en Arequipa. Propósitos y Representaciones, 7(1), 33-58. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.264

Ramos, G. y López, A. (2019). Formación ética del profesional y ética profesional del docente. Estudios Pedagógicos, 45(3), 185-199. https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000300185

Ramos, G. (2021). Formación ética del profesional y ética profesional del docente. Revista Conrado, 17(S3), 62-69. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2138/2084

Rebollo, Q. N., Espiñeira, B. E. M., & Muñoz, C. J. M. (2017). Atribuciones causales en el plagio académico por parte de los estudiantes universitarios. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (06), 192-196. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2453

Reyes, R. V. y Vázquez, L. E. F. (2021). Formación ética en estudiantes universitarios. Formación ética en estudiantes universitarios. Realidades, 10(1), 83-100. https://realidades.uanl.mx/index.php/realidades/article/view/118

Rodríguez, J. (2023). Ampliando el horizonte sobre el plagio académico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 97, 661-672. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v28n97/1405-6666-rmie-28-97-661.pdf

Rodríguez, A. H. & Covarrubias, P. P. (2023). Ética, poder y violencia en la práctica docente: su significado en la formación de estudiantes universitarios. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 13(2), 1–24. https://doi.org/10.18175/VyS13.2.2022.6

Salas, G. Á, Gallo, C. G. A. y Higuera, G. A. K. (2019). La formación ética en la administración y la gestión pública: experiencias de enseñanza en la educación superior colombiana. Integritas: Revista de Ética, 2(3), 82-97. https://bit.ly/3EtvvMr

Sánchez, B. E. J., San Martín, G. S., Rodríguez, T. P. y Jiménez, T. N. (2023). La integración de las competencias éticas en los estudios universitarios. Tecnología, Ciencia y Educación, 25, 53-74. https://doi.org/10.51302/tce.2023.866

Sarmiento, J. A., & Ocampo, C. I. (2022). Enfoques Frecuentista y Bayesiano en el Estudio del Plagio Académico. Una Propuesta Innovadora en Investigación Educativa. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio en Educación, 21(1), 139–158. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.1.007

Schiff, D. S., Logevall, E., Borenstein, J., Newstetter, W., Potts, C. y Zegura, E. (2021). Linking personal and profesional social responsibility development to microethics and macroethics: Observations from early undergraduate education. Journal of Engineering Education, 110(1), 70-91. https://doi.org/10.1002/jee.20371

Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Tammeleht, A., Rodríguez, T. M. J., Koort, K. y Löfström, E. (2021). Scaffolding Collaborative Case-Based Learning during Research Ethics Training. Journal of Academic Ethics, 19, 229–252. https://doi.org/10.1007/s10805-020-09378-x

Torquemada, G. A. D. y Loredo, E. J. (2021). Validación de un Cuestionario de Evaluación de la Ética Profesional Docente Universitaria. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 14(1), 101–114. https://doi.org/10.15366/riee2021.14.1.006

UNESCO (17 de febrero del 2020). Ética y valores en la educación superior del Siglo XXI. Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. https://bit.ly/3sJYzwN

Universidad de Antofagasta (2012). Proyecto Educativo Institucional (PEI) de la Universidad de Antofagasta. https://www.uantof.cl/wp-content/uploads/2022/07/D.E.-4061-2012-PEI-UA.pdf

Valera, L. (2021). ¿Qué significa aplicar? La vida no es IKEA. En Valera, L. y M. Carrasco (Eds.) Manual de Ética Aplicada: De la Teoría a la Práctica (85-94). Santiago de Chile: Ediciones UC.

Valera, L. y Carrasco, M.A. (eds.) (2021). Manual de Ética Aplicada: De la Teoría a la Práctica. Santiago de Chile: Ediciones UC.

Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(12), 105-117. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2014.12.112

Van Liedekerke, L. y Demuijnck, G. (2011). Business Ethics as a Field of Training, Teaching and Research in Europe. Journal of Business Ethics, 104, 29-41. https://doi.org/10.1007/s10551-012-1260-3

Vanegas, C. E. A., Moreno, L. V. y Echeverri, R. P. (2020). Ética de lo público: formar para la integridad humana y profesional en el contexto de la educación superior en Colombia. Revista CS, 31, 297-325. https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/revista_cs/article/view/3251

Vergara, G. C. y Sandoval, V. H. (2014). El docente universitario y la formación ética de los estudiantes de Odontología. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 11(1), 7-11. http://www2.udec.cl/ofem/recs/anteriores/vol1112014/esq111.pdf

Zeledón, M. y Aguilar, O. (2020). Ética y docencia universitaria. Percepciones y nuevos desafíos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(1), 1-12. https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1201

Published

2024-11-29

How to Cite

Gaete-Quezada, R., & González-Cornejo, A. (2024). ETHICS TRAINING AND HIGHER EDUCATION. STUDENT AND TEACHER PERSPECTIVES IN THE FIELD OF MANAGEMENT AND ADMINISTRATION. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 23(53), 66–86. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i53.2257

Issue

Section

Investigación