Person, emptiness and first person
Main Article Content
Abstract
This paper aims to examine the relationship between person and emptiness, its impact on Keiji Nishitani's thought, especially with his idea of the first person. It also reflects on the problematic nature of the concept of reality in relation to the self, where reference is made to Descartes, Kant and Husserl and to some observations of philosophers of Greek and Roman antiquity. In turn, some current scholars of the Kyoto school. This with the intention of showing a path of access to the person and emptiness. Later, it delves into the discussion about the first person, essential in the experience of emptiness, there we discuss aspects of Husserl's phenomenology in relation to Nishitani's thought and his idea of the person.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Revista de Filosofía UCSC is an open access journal and does not charge for publication. In addition, it regulates its Copyright and access policy according to the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Public License (CC BY-NC 4.0), therefore sharing (reproducing and distributing the material in any medium or format) and adaptation (modifying, transforming, and creating from the material) is allowed as long as proper credit is given and the citation is included with the corresponding data. Moreover, it is not allowed to use the material for commercial purposes.
References
Fichte, J. (1975). Doctrina de la ciencia. Aguilar.
Føllesdal, D. (2007). Las reducciones de Husserl y el papel que desempeñan en su fenomenología. STOA. Revista del Instituto de Filosofía Universidad Veracruzana, 8(15), 7-20. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7988127.pdf
Foucault, M. (2006). La hermenéutica del sujeto. F.C.E.
Foucault, M. (2009). El gobierno de sí y de los otros. F.C.E.
Gallagher, S., & Zahavi, D. (2014). La mente fenomenológica. Alianza Editorial.
Hadot, P. (2006). Ejercicios espirituales y filosofía antigua. Siruela.
Hadot, P. (2013). La ciudadela interior. Alpha Decay.
Heidegger, M. (1980). ¿Qué es filosofía? Narcea.
Heidegger, M. (1998). Ser y tiempo. Universitaria.
Heisig, J. (2015). Filósofos de la Nada. Un ensayo sobre la Escuela de Kioto. Herder.
Herrera, D. (2002). La persona y el mundo de su experiencia. Universidad de San Buenaventura.
Husserl, E. (1997). Ideas II. Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Libro segundo: investigaciones fenomenológicas sobre la constitución. Fondo de Cultura Económica.
Husserl, E. (2013). Ideas I. Fondo de Cultura Económica.
James, W. (2015). Las variedades de la experiencia religiosa: Estudio de la naturaleza humana. Equipo Difusor del Libro, S. L.
Kant, E. (1978). Crítica de la razón pura. Alfaguara.
Marco Aurelio. (2005). Meditaciones. Gredos.
Montero, J. (2018). Una vía de transformación de la mente. Buen Conocimiento.
Montero, J. (2022). Anotaciones fenomenológicas acerca de la intimidad. En D. Santacruz, Persona, creatividad y educación de la intimidad (pp. 59-72). Universidad Católica de Colombia.
Nishitani, K. (1999). La religión y la nada. Siruela.
Pardo, J. (1996). La intimidad. Pre-textos.
Pohlenz, M. (2022). La Stoa. Historia de un movimiento espiritual. Taurus.
Sevilla, H. (30 de noviembre de 2017). Filosofía centrada en la nada: el vínculo entre la escuela de Kioto, la filosofía heideggeriana y otros abordajes nihilistas. Reflexiones marginales: https://reflexionesmarginales.com/blog/2017/11/30/filosofia-centrada-en-la-nada-el-vinculo-entre-la-escuela-de-kioto-la-filosofia-heideggeriana-y-otros-abordajes-nihilistas/#_edn9
Varela, F. (2002). El fenómeno de la vida. Dolmen.
Varela, F., Thompson, E., & Rosch, E. (1992). De cuerpo presente. Las ciencias cognitivas y la experiencia humana. Gedisa, S.A.