The absence of thought in art: contributions from Jean Luc Marion

Main Article Content

Francisco Novoa Rojas
https://orcid.org/0000-0002-0451-0599

Abstract

This article aims to delve into Jean Luc Marion's proposal regarding the idol in relation to the icon, and how it can contribute to artistic thought. To achieve this, we will examine the relationship between the idol and the various faces that attempt to present themselves as such, followed by an analysis of Christian thought on the icon. In this regard, we will delve into the Christian aesthetic proposal and explore the possibility of conceiving art as a posteriori, i.e., as something that emerges from an event, extending and making it more visible.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Novoa Rojas, F. (2021). The absence of thought in art: contributions from Jean Luc Marion. Revista De Filosofia UCSC, 20(2), 69–88. https://doi.org/10.21703/2735-6353.2021.20.02004
Section
Articles
Author Biography

Francisco Novoa Rojas, Universidad Alberto Hurtado, Santiago, Chile

Licenciado en Filosofía por la Universidad Católica de la Santísima Concepción. Mg. (c) en Filosofía por la Universidad Alberto Hurtado. Docente del Departamento de Filosofía de la UCSC.

References

Beuchot, M. (1999). Las caras del símbolo: el ícono y el ídolo. Caparrós.

Denzinger, H. y Hünermann, P. (2017) El Magisterio de la Iglesia. Herder.

Grassi, M. (2015). “Del Dios del que [no] se puede hablar: lo idolátrico y lo icónico en Jean Luc Marion”. Nuevo Pensamiento, 5 (5), 27-61.

Heidegger, M. (2014). Conceptos fundamentales de la filosofía antigua. Waldhuter.

Iglesia Católica (2006) Concilio Vaticano II. San Pablo.

Levinas, E. (2016). Totalidad e infinito. Sígueme.

Marion, J. L. (1993). Prolegómenos a la Caridad. Caparrós.

Marion, J. L. (1999). El ídolo y la distancia. Sígueme.

Marion, J. L. (2005). Acerca de la donación. Jorge Baudino.

Marion, J. L. (2005b). El fenómeno erótico. Seis meditaciones. El cuenco de plata.

Marion, J. L. (2006). El cruce de lo visible. Ellago.

Marion, J. L. (2006b) “El tercero o el relevo dual”. Stromata, 66 (1), 93-120.

Marion, J. L. (2008). Siendo dado. Síntesis.

Marion, J. L. (2010). Dios sin el ser. Ellago.

Marion, J. L. (2011). Reducción y donación. Prometeo.

Marion, J. L. (2016). Givenness & revelation. Oxford.

Marion, J. L. (2019). Retomando lo dado. UNSAM.

Nancy, J. L. (2006). Noli me tangere. Trotta.

Nancy, J. L. (2013). Adoration. Fordham University.

Pommier, E. (Comp.) (2017). La fenomenología de la donación de Jean-Luc Marion. Prometeo.

Restrepo, C. (2009). Visible-invisible. Notas para una interpretación icónica del rostro. Acta fenomenológica latinoamericana, 279-287.

Roggero, J. L. (Ed.). (2013). Jean Luc Marion: Limites y posibilidades de la filosofía y la teología. SB.

Roggero, J. L. (2015). Arte y concepto. La crítica de Jean Luc Marion al arte conceptual. Eikasia, 66, 207 - 222.

Roggero, J. L. (2016). La función del arte en la fenomenología de la donación de J.-L. Marion. Investigaciones Fenomenológicas,13, 173-192.

Schönborn, C. (1999). El icono de Cristo. Encuentro.

Solís, D. (2019). El ícono y su herencia en el arte. Veritas, 44, 143-167. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-92732019000300143

Ortega y Gasset, J. (2020). La deshumanización del arte. Espasa.

Ubieta, J. A., Morla, V. (Eds.) (2009). Biblia de Jerusalén. Desclée De Brouwer.

Vinolo, S. (2019). Jean Luc Marion. La fenomenología de la donación como relevo de la metafísica. Centro de publicaciones PUCE.