Educational Research about teachers. Perception of teachers in postgraduate training
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v23i52.2642Keywords:
research, initial teacher training, teachers, educational systemAbstract
The following paper, which belongs to the field of education, analyzes the results of a research with a quantitative approach that aims to know the perception of scientific research in the educational system, as well as considering its possibilities and limitations, in a group of teachers who are studying a postgraduate program in education in the province of Antofagasta and another one in the province of Biobío, Chile. This research had a descriptive approach. As the main data collection technique, a questionnaire with open questions was used. Generally speaking, the main findings point to the importance and valuing of research in initial teacher training indicated by those who responded to this instrument, as well as the role it plays in the generation of knowledge; but, at the same time, they indicated the existence of a series of factors which hinder and prevent its implementation within the Chilean educational system, once they start their teaching work in it.
Downloads
References
Acosta, M. y Lovato, S. (2019). Las competencias investigativas en docentes. Universidad, Ciencia y Tecnología, 23(93), 34-42 https://uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/147
Bailong, M. y Ong, M. (2022). Singapore Teachers’ perceptions of research in practice: Contexts, constraints, and possibilities. Teaching and Teacher Education, 119, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103850
Barragán, J. y González, I. (2020). El papel e importancia de la investigación educativa. Daena: International Journal of Good Conscience. 15(1)127-141.
Bondarenko, N. (2009). El componente investigativo y la formación docente en Venezuela. Estudios Pedagógicos XXXV (1), 253-260.
Buendía, P.; Zambaro, L. y Insuaty, A. (2018). El desarrollo de competencias investigativas de los docentes en formación en el contexto de la práctica pedagógica. Folios, 47, 179-195
Centro de Estudios-Ministerio de Educación (2023). Fondo de Investigación y Desarrollo. https://centroestudios.mineduc.cl/fondo-de-investigacion-y-desarrollo-en-educacion/
Cervantes, E. (2019). Un Acercamiento a la Formación de Docentes como Investigadores Educativos en México. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2019, 17(4), 59-74. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.4.003
Comisión Nacional de Acreditación (2018). Carreras de pedagogía: análisis de fortalezas y debilidades en el escenario actual. Serie Estudios sobre Acreditación. Santiago de Chile.
Delours J. (1996) La educación encierra un tesoro. UNESCO.
Díaz, C.; Solar M.; Soto, V. y Conejeros, M. (2015). Las percepciones de los profesores respecto a la investigación e innovación en sus contextos profesionales. Revista Actualidades Investigativas en Educación. 15 (2), 1-20. https://doi.org/10.15517/aie.v15i2.18960
Díaz, T. y Alemán, P. (2008) La educación como factor de desarrollo. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (23) 1-15
García, G. (2015). La Investigación en la formación docente inicial. Una mirada desde la perspectiva socio transformadora. Revista Multidisciplinaria del Consejo de Investigación de la Universidad de Oriente, 27 (1), 143-151.
González, N.; Zerpa, M.; Gutiérrez, D. y Pirela, C. (2007) La investigación educativa en el hacer docente. Laurus, 13(23) p. 279-309
González, N.; Mella, D.; Neira, B.; Paredes, D; Ramírez, A. y Vera, A. (2017). El proceso de investigación de profesores del sistema educativo chileno, de acuerdo a tres profesores de distintos establecimientos educacionales de la región del Biobío, en la concepción de su ejercicio pedagógico. Universidad Católica de la Santísima Concepción. Tesis publicada. http://repositoriodigital.ucsc.cl/handle/25022009/1173
Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista P. (2014). Metodología de la Investigación. Mc Graw-Hill.
Latorre, A. y González, R. (1987). El maestro investigador. La investigación en el Aula. Editorial Graó.
Latorre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Graó.
Leite, C., Marinho, P. y Sousa, F. (2023). Perspectivas académicas del nexo enseñanza-investigación en la formación inicial del profesorado en Portugal. Educación XX1, 26(1), 71-91. https://doi.org/10.5944/educxx1.31518
Mendieta, A. y Pérez, A. (2013). La formación de investigadores-profesores en la calidad de la educación superior en México. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 3 (3), 110-125.
Ministerio de Educación (1990). Ley Orgánica Constitucional de Educación. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/19121
Ministerio de Educación (2010). Ley General de Educación. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043
Ministerio de Educación (2021). Estándares de la Profesión Docente. Marco para la Buena Enseñanza. https://estandaresdocentes.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/08/MBE-2.pdf
Moreno, M. (2003). Desde cuándo y desde dónde pensar la formación para la investigación. Nueva Época, 7(14), 63-81.
Palencia, S. (2020). La investigación en la práctica educativa de los docentes. Revista Educación y Ciudad, (38), 107-118 https://doi.org/10.36737/01230425.n38.2020.2321
Palencia, V. y Verdugo, A. (2023) La investigación como responsabilidad docente. Un análisis de las políticas educativas en Colombia y Chile. Páginas de Educación, 16(1) 28-46. https://doi.org/10.22235/pe.v16i1.3060
Paz C. y Estrada L. (2022) Condiciones pedagógicas y desafíos para el desarrollo de competencias investigativas. Revista Electrónica de Investigación Educativa 24 e09,1-17. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e09.3937
Perines, H. y Murillo, J. (2017). Percepciones de los docentes en formación sobre la investigación educativa. Estudios Pedagógicos 43(1), 251-268. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000100015
Perines, H. (2020). Educational research training in teacher training programs: The views of future teachers. International Education Studies, 14(1), 76 -85. https://doi.org/10.5539/ies.v14n1p76
Rebolledo, R. (2020). La investigación en la formación inicial docente de profesores de Historia y Geografía: Galimatías de fines desde los documentos curriculares. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19 (40) 111-128. https://doi.org/10.21703/rexe.20201940rebolledo6
Reinosa, E.; Serrano, E.; Ortega, A.; Navarro, O.; Cruz, J. y Salazar, E. (2019). Estrategias didácticas para investigación científica: relevancia en la formación de investigadores. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 259-266.
Reis, J. (2004). The teacher-as-researcher. Historical overview and current perspectives. Alameda, Revista de Educação, Artes e Ciências, 1, 50-65.
Reis, J. (2007). Teachers’ conceptions of teacher-research and self-perceptions as enquiring practitioners: A longitudinal case study. Teaching and Teacher Education, 23, 402-417. https://doi.org/10.1016/j.tate.200.
Reis J., Ferreira, M. y Olcina, G. (2020). La figura del profesorado investigador en la reconstrucción de la profesionalidad docente en un mundo en transformación. Revista Educación, 44(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.39044
Rolín, E.C (2023) Competencia investigativa del profesorado y estudiantes de la educación media como desafío pedagógico. Holos,39 (2). https://orcid.org/0000-0001-6286-7097
Vieytes, R. (2004). Investigación en organizaciones, mercado y sociedad. Editorial de las Ciencias.
Zeichner, K. (1993). El maestro como profesional reflexivo. Colección Formación docente https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/18007/41_El%20maestro%20como%20profesional%20reflexivo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.