Educational Research about teachers. Perception of teachers in postgraduate training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v23i52.2642

Keywords:

research, initial teacher training, teachers, educational system

Abstract

The following paper, which belongs to the field of education, analyzes the results of a research with a quantitative approach that aims to know the perception of scientific research in the educational system, as well as considering its possibilities and limitations, in a group of teachers who are studying a postgraduate program in education in the province of Antofagasta and another one in the province of Biobío, Chile. This research had a descriptive approach. As the main data collection technique, a questionnaire with open questions was used. Generally speaking, the main findings point to the importance and valuing of research in initial teacher training indicated by those who responded to this instrument, as well as the role it plays in the generation of knowledge; but, at the same time, they indicated the existence of a series of factors which hinder and prevent its implementation within the Chilean educational system, once they start their teaching work in it. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carmen Claudia Acuña-Zúñiga, Universidad de Concepción, Chile

Socióloga, Magíster en Investigación Social y Desarrollo, y Doctora en Ciencias Sociales, Universidad de Chile.  Académica Escuela de Educación, departamento de Teoría, Política y Fundamentos de la Educación. Actualmente integra el Comité del Magíster en Didáctica para el Trabajo Metodológico de Aula, donde desarrolla asignaturas en el ámbito de la investigación educativa.

Gonzalo Ricardo Aguayo-Cisternas, Universidad de Concepción, Chile

Profesor de Español, Licenciado en Educación, Magíster en Literaturas Hispánicas de la Universidad de Concepción, Doctor en Filología Hispánica, Universidad de Barcelona. Académico Escuela de Educación, departamento de  Didáctica y Currículum; forma parte del Grupo de Investigación Interdisciplinaria en Educación.

 

Andrés Troncoso-Ávila, Universidad de Concepción, Chile

Doctor en Educación: Filosofía e História da Educación, por la Universidad Estadual de Campinas. Faculdade de Educação. São Paulo. Brasil. Licenciado en Ciencias de la Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago. Profesor de Educación Musical Universidad Austral de Chile, Valdivia. Académico en las asignaturas de Didáctica, Currículum y Evaluación en la Escuela de Educación de la Universidad de Concepción, Campus Los Ángeles. Evaluador Par para las Carreras de Pedagogía en la Comisión Nacional de Acreditación Chile. 

 

Laura Beatriz Torres-Rivera, Universidad de Concepción, Chile

Bióloga, Diplomada en Enseñanza para la Educación Superior Doctora en Ciencias Biológicas mención Botánica, Universidad de Concepción y Académica del Departamento de Ciencias Básicas de la Universidad de Concepción, Campus Los Ángeles. Las líneas de investigación son la Ecología de Polen y Educación Ambiental.

Mario César Tapia-Henríquez, Universidad Católica del Maule, Chile

Profesor de Español por la Universidad de Concepción (2006), Máster en Investigación en Didáctica, Formación y Evaluación educativa (2010) y Doctor en  Educación por  la  Universidad  de  Barcelona, España (2013). Especializado en Formación del Profesorado en sus distintos niveles. Con experiencia laboral en Diseño curricular basado en Resultados de aprendizaje y demostración de competencias.

References

Acosta, M. y Lovato, S. (2019). Las competencias investigativas en docentes. Universidad, Ciencia y Tecnología, 23(93), 34-42 https://uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/147

Bailong, M. y Ong, M. (2022). Singapore Teachers’ perceptions of research in practice: Contexts, constraints, and possibilities. Teaching and Teacher Education, 119, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103850

Barragán, J. y González, I. (2020). El papel e importancia de la investigación educativa. Daena: International Journal of Good Conscience. 15(1)127-141.

Bondarenko, N. (2009). El componente investigativo y la formación docente en Venezuela. Estudios Pedagógicos XXXV (1), 253-260.

Buendía, P.; Zambaro, L. y Insuaty, A. (2018). El desarrollo de competencias investigativas de los docentes en formación en el contexto de la práctica pedagógica. Folios, 47, 179-195

Centro de Estudios-Ministerio de Educación (2023). Fondo de Investigación y Desarrollo. https://centroestudios.mineduc.cl/fondo-de-investigacion-y-desarrollo-en-educacion/

Cervantes, E. (2019). Un Acercamiento a la Formación de Docentes como Investigadores Educativos en México. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2019, 17(4), 59-74. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.4.003

Comisión Nacional de Acreditación (2018). Carreras de pedagogía: análisis de fortalezas y debilidades en el escenario actual. Serie Estudios sobre Acreditación. Santiago de Chile.

Delours J. (1996) La educación encierra un tesoro. UNESCO.

Díaz, C.; Solar M.; Soto, V. y Conejeros, M. (2015). Las percepciones de los profesores respecto a la investigación e innovación en sus contextos profesionales. Revista Actualidades Investigativas en Educación. 15 (2), 1-20. https://doi.org/10.15517/aie.v15i2.18960

Díaz, T. y Alemán, P. (2008) La educación como factor de desarrollo. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (23) 1-15

García, G. (2015). La Investigación en la formación docente inicial. Una mirada desde la perspectiva socio transformadora. Revista Multidisciplinaria del Consejo de Investigación de la Universidad de Oriente, 27 (1), 143-151.

González, N.; Zerpa, M.; Gutiérrez, D. y Pirela, C. (2007) La investigación educativa en el hacer docente. Laurus, 13(23) p. 279-309

González, N.; Mella, D.; Neira, B.; Paredes, D; Ramírez, A. y Vera, A. (2017). El proceso de investigación de profesores del sistema educativo chileno, de acuerdo a tres profesores de distintos establecimientos educacionales de la región del Biobío, en la concepción de su ejercicio pedagógico. Universidad Católica de la Santísima Concepción. Tesis publicada. http://repositoriodigital.ucsc.cl/handle/25022009/1173

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista P. (2014). Metodología de la Investigación. Mc Graw-Hill.

Latorre, A. y González, R. (1987). El maestro investigador. La investigación en el Aula. Editorial Graó.

Latorre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Graó.

Leite, C., Marinho, P. y Sousa, F. (2023). Perspectivas académicas del nexo enseñanza-investigación en la formación inicial del profesorado en Portugal. Educación XX1, 26(1), 71-91. https://doi.org/10.5944/educxx1.31518

Mendieta, A. y Pérez, A. (2013). La formación de investigadores-profesores en la calidad de la educación superior en México. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 3 (3), 110-125.

Ministerio de Educación (1990). Ley Orgánica Constitucional de Educación. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/19121

Ministerio de Educación (2010). Ley General de Educación. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043

Ministerio de Educación (2021). Estándares de la Profesión Docente. Marco para la Buena Enseñanza. https://estandaresdocentes.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/08/MBE-2.pdf

Moreno, M. (2003). Desde cuándo y desde dónde pensar la formación para la investigación. Nueva Época, 7(14), 63-81.

Palencia, S. (2020). La investigación en la práctica educativa de los docentes. Revista Educación y Ciudad, (38), 107-118 https://doi.org/10.36737/01230425.n38.2020.2321

Palencia, V. y Verdugo, A. (2023) La investigación como responsabilidad docente. Un análisis de las políticas educativas en Colombia y Chile. Páginas de Educación, 16(1) 28-46. https://doi.org/10.22235/pe.v16i1.3060

Paz C. y Estrada L. (2022) Condiciones pedagógicas y desafíos para el desarrollo de competencias investigativas. Revista Electrónica de Investigación Educativa 24 e09,1-17. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e09.3937

Perines, H. y Murillo, J. (2017). Percepciones de los docentes en formación sobre la investigación educativa. Estudios Pedagógicos 43(1), 251-268. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000100015

Perines, H. (2020). Educational research training in teacher training programs: The views of future teachers. International Education Studies, 14(1), 76 -85. https://doi.org/10.5539/ies.v14n1p76

Rebolledo, R. (2020). La investigación en la formación inicial docente de profesores de Historia y Geografía: Galimatías de fines desde los documentos curriculares. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19 (40) 111-128. https://doi.org/10.21703/rexe.20201940rebolledo6

Reinosa, E.; Serrano, E.; Ortega, A.; Navarro, O.; Cruz, J. y Salazar, E. (2019). Estrategias didácticas para investigación científica: relevancia en la formación de investigadores. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 259-266.

Reis, J. (2004). The teacher-as-researcher. Historical overview and current perspectives. Alameda, Revista de Educação, Artes e Ciências, 1, 50-65.

Reis, J. (2007). Teachers’ conceptions of teacher-research and self-perceptions as enquiring practitioners: A longitudinal case study. Teaching and Teacher Education, 23, 402-417. https://doi.org/10.1016/j.tate.200.

Reis J., Ferreira, M. y Olcina, G. (2020). La figura del profesorado investigador en la reconstrucción de la profesionalidad docente en un mundo en transformación. Revista Educación, 44(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.39044

Rolín, E.C (2023) Competencia investigativa del profesorado y estudiantes de la educación media como desafío pedagógico. Holos,39 (2). https://orcid.org/0000-0001-6286-7097

Vieytes, R. (2004). Investigación en organizaciones, mercado y sociedad. Editorial de las Ciencias.

Zeichner, K. (1993). El maestro como profesional reflexivo. Colección Formación docente https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/18007/41_El%20maestro%20como%20profesional%20reflexivo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2024-08-02

How to Cite

Acuña-Zúñiga, C. C., Aguayo-Cisternas, G. R., Troncoso-Ávila, A., Torres-Rivera, L. B., & Tapia-Henríquez, M. C. (2024). Educational Research about teachers. Perception of teachers in postgraduate training. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 23(52), 248–265. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i52.2642

Issue

Section

Investigación

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.