Emotions in the learning process: systematic review
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v23i51.1991Keywords:
Emotion, Learning, Neuroscience, Prisma Methodology, EducationAbstract
In the diverse and challenging academic context of the current century, recurrent emotions in the daily life of students are one of the relevant factors to be considered in the educational process, due to their influence on behavior and academic and social performance achievements. Consider rewriting: Considering learning as a situated and recursive process, the neurosciences have contributed primarily to understanding the disposition and attitude that is conducive to student success in an educational and didactic experience that a teacher facilitates.For this reason, a systematic review of research addressing the relationship between learning and emotion was carried out. For the qualitative analysis, 17 articles published between 2017 and 2022 were considered, allowing finally to conform the present review, according to the indications of the PRISMA model. From this study, it is possible to conclude how fundamental it is to implement learning strategies that consider the management and development of pleasant emotions by teachers and students. The emotional management ability of the teacher, and the mastery of brain functioning based on neuroscientific principles, together with the constant improvement, will favor the disposition to experiences that take into account the students' own interests, promoting long-term learning through a variety of physical, social, cognitive and emotional activities. Most of the studies reviewed recognize that the teacher is a key player in the teaching-learning process, suggesting the need to delve deeper into neuro-educational strategies that promote deep learning in their students.
Downloads
References
Aguado, R. R. (2014). La emoción decide y la razón justifica. Padres y Maestros (357). http://dx.doi.org/10.14422/pym. v0i357.3292
Astudillo, C. J., Chasi, Z. J., y Flores, R. L. (octubre de 2020). La enseñanza y la gestión de emociones. Polo del Conocimiento, 5(10), 489-682. https://doi.org/ 10.23857/pc. v5i10.1829
Avena, G. A. (2021). Desarrollo de la inteligencia emocional y el aprendizaje holístico desde la base educativa de las neurociencias. Acta Educativa, 7(1).
Bächler, S. R., y Pozo, M. J. (2020). ¿Cómo se relacionan las emociones y los procesos de enseñanza-aprendizaje? Las concepciones de los docentes de educación primaria. Límite: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 15(13).
Bastidas, D. J., y Jiménez Castellanos, W. (2022). Fortalecimiento de las habilidades de autorregulación emocional a través de la técnica de meditación Mindfulness. Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Escuela de Ciencias de la Educación, Tunja.
Benavídez, V., y Flores, R. (junio de 2019). La importancia de las emociones para la neurodidáctica. Wimblu, 1(14), 25-53.
Benítez, H. M., y Ramírez, L. V. (Julio de 2019). Las habilidades socioemocionales en la escuela secundaria mexicana: retos e incertidumbres. Revista Electrónica de Educación y Pedagogía, 3(5), 129-144. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.09030508
Bisquerra, A. R., y Mateo, A. J. (2019). Competencias emocionales para un cambio de paradigma en educación. Madrid: Horsori.
Bueno, D. (2021). La neurociencia como fundamento de la educación emocional. Revista Internacional de Educación y Bienestar (1), 47-61.
Domínguez, P. P. (2004). Intervención Educativa para el Desarrollo de la Inteligencia Emocional. Faisca (11), 47-65.
Elizondo, M. A., Rodríguez, R. J., y Rodríguez, R. I. (2018). La importancia de la emoción en el aprendizaje: Propuestas para mejorar la motivación de los estudiantes. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 15(29), 3-11.
Goleman, D. (1995). La inteligencia emocional. Vergara.
Konstan, D. (2006). The Emotions of the Ancient Greeks: Studies in Aristotle and Classical Literature. Toronto: University of Toronto Press. https://doi.org/10.3138/9781442674370
Lagos, S. M., Ossa, C. C., Palma, L. M., y Arriagada, A. C. (2020). Autopercepción de desarrollo emocional de los estudiantes Secundarios de la región de Ñuble, Chile. REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(39). https://doi.org/10.21703/rexe.20201939lagos1
Martínez, P. L. (2021). Pedagogía con Corazón, Guía para educadores sobre la educación emocional con el modelo HEART IN MINID. Nueva York: Brisca Publishing.
Mella, S. V., Molina, V. V., Pangui, I. J., y Martínez, O. X. (2022). Neurociencia y orientaciones ministeriales chilenas de aprendizaje socioemocional en primer ciclo. Rexe: Revista de estudios y experiencias en educación, 21(45), 87-107. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21. n45.2022.005
Méndez, B. R. (2020). Control de emociones y aprendizaje cooperativo en niños de primaria del colegio 27 de marzo. Tesis, Universidad Cesar Vallejo, Trujillo.
Méndez, C. G. (2021). De las neurociencias a la educación ¿Construir puentes o reducir brechas? Educere: La revista venezolana de educación, 25(80), 279-284. http://redalyc.org/articulo.oa?id=35666280025
Moher, D., Liberati, A., Tetlaff, J., Altman, D. G., y Group, P. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Plos medicine, 6(7). https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097
Mora, T. F. (2014). Los laberintos del placer en el cerebro. Alianza Editorial, S.A.
Mora, T. F. (2017). Neuroeducación: Solo se Puede Aprender Aquello que se ama. Alianza Editorial, S.A.
Parra, G. S. (2019). Aprendiendo desde la emoción. Infancias Imágenes, 285-294.https://doi.org/10.14483/16579089.14532
Pérez, E. N., y Filella, G. G. (2019). Educación emocional para el desarrollo de competencias emocionales en niños y adolescentes. Praxis & Saber, 10(24), 23-44. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8941
Pérez, G. N. (2021). Los cuentos infantiles como vía para trabajar las emociones y fomentar el aprendizaje cooperativo. Tesis, Universidad de Valladolid, Facultad de Educación y Trabajo Social, Valladolid.
Rosell, A. R., Juppet, E. M., Ramos, M. Y., Ramírez, M. R., y Barrientos, O. N. (2020). Neurociencia aplicada como nueva herramienta para la educación. Opción (92), 792-818.
Sandoval, J. A. (2018). El aprendizaje y las emociones. Tesis, Universidad Siglo 21, Córdova.
Smith, M. (2019). Las emociones de los estudiantes y su impacto en el aprendizaje. Narcea Ediciones.
Urrutia, G., y Bonfill, X. (2013). La declaración PRISMA: un paso adelante en la mejora de las publicaciones de la Revista Española de Salud Pública. Revista Española de Salud Pública, 87(2), 99-102. https://dx.doi.org/10.4321/S1135-57272013000200001
Villalobos, A. J., Díaz, Z. L., y Díaz-Cid, L. (2020). Philosophy and right: Sartrean freedom in the right of century. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, 25(2), 441-451.
Villalobos, A. J., Guerrero, J., y Romero, N. L. (2019). Hermenéutica de la política y legitimidad de su ejercicio: democracia y Estado de Derecho. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, 24(86), 182-197.
Watkins, M. (2019). Indagar lo afectivo: sintonizando su impacto en la educación. Propuesta Educativa, 1(51), 30-41. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=403061372004