The pedagogical value of law: approaches for the perfective development of the human being from the perspective of Francisco Ruiz Sánchez

Main Article Content

Yamila Eliana Juri
María Elisa Di Marco

Abstract

This paper presents the importance of law as a pedagogical element in political society. In this sense, the value of law is reflected upon from a realistic perspective that demonstrates a broader view of law that goes beyond simply identifying injustice. Indeed, starting from the consideration of the anthropological division generated by modern theories of law, this paper delves deeper into the educational approach proposed by Francisco Ruiz Sánchez within a Christian philosophy, regarding the perfective value of law and its educational possibility. The conclusion highlights the need for a broader vision that considers the integrity of the human being and the perfective purpose of law.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Juri, Y. E., & Di Marco, M. E. (2019). The pedagogical value of law: approaches for the perfective development of the human being from the perspective of Francisco Ruiz Sánchez. Revista De Filosofia UCSC, 18(1), 95–110. https://doi.org/10.21703/2735-6353.2019.18.01.0006
Section
Articles
Author Biography

Yamila Eliana Juri, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, CONICET-UNCUYO, Mendoza, Argentina

Doctora en Derecho con mención de honor. Abogada. Profesora de grado universitario en Ciencias Jurídicas.

References

Aquino, T. (1990). Suma de Teología. II-II. Madrid: Biblioteca de autores cristianos.

Aquino, T. (1993). Suma de Teología. I-II. (2 ed). Madrid: Biblioteca de autores cristianos.

Bicocca, M. (2008). Elementos a considerar en la metodología de la investigación filosófica. Intus Legere, 2(1), 95-108. Recuperado de http://intuslegerefilosofia.uai.cl/ index.php/intusfilosofia/article/view/68/61

Bobbio, N. (1990). Thomas Hobbes. Barcelona: Paradigma.

Casaubón, J. A. (1979). La Justicia y el derecho positivo. Idearium, 4/5, 47-72. Recuperado de http://www.um.edu.ar/ojs-new/index.php/Idearium/article/view/700/681

Di Marco, M. E. (2018). Aproximaciones epistemológicas en torno a la Pedagogía, la Filosofía de la Educación y la Teoría de la Educación. Reflexiones a partir de una obra de Francisco Ruiz Sánchez. Revista Enfoques, XXX(1), 1-29. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/enfoques/v30n1/v30n1a02.pdf

Di Marco, M. E., Portela de Nieto, A. I., González, M. L., Boarini, M. G., y Difabio de Anglat, H. E. (2018). El hecho educativo desde la perspectiva de Francisco Ruiz Sánchez. Contribuciones para su comprensión pedagógica-didáctica. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, VI(1), 1-21. Recuperado de https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/edici%E2%99%80n-2013/ano-vi-publicacion-no-1-septiembre-2018/

Gadamer, H. G. (2015). Verdad y Método II (9° ed.). Salamanca: Sígueme.

García Amilburu, M. (2008). La cultura como texto. Hermenéutica y educación. En: E. Ortega (ed.), Cultura, hermenéutica y educación (pp. 105-118). Valladolid: Servicio de Publicaciones de la Universidad Europea Miguel de Cervantes-CEINCE.

Hart, H., (1968). The concept of law, trad. de Genaro Carrió, Buenos Aires: Abeledo­Perrot.

Hume, D. (1988). Investigación sobre el conocimiento humano, (trad., pról. y notas de Jaime de Salas Ortueta). Madrid: Alianza.

Jolivet, R. (1949). Traité de Philosophie (3 ed.). Lión: Vitte.

Jolivet, R. (1989). Diccionario de filosofía. Buenos Aires: Club de lectores.

Kelsen, H. (1973). Teoría Pura del Derecho, Buenos Aires: Eudeba.

Massini Correas, C. I. (2017). Sobre dignidad humana y derecho: la noción de dignidad de la persona y su relevancia constitutiva en el derecho. Prudentia Iuris, 83, 49-72. Recuperado de http://perso.unifr.ch/derechopenal/assets/files/articulos/a_20180108_05.pdf

Reiner, H. (2015). Fundamentos, principios y normas particulares del Derecho Natural. Madrid: Encuentro.

Ruiz Sánchez, F. (1962a). Perfectibilidad y Educabilidad. Sapientia, XVII(65), 178-192.

Ruiz Sánchez, F. (1962b). El concepto del hombre y la educación. Boletín de Estudios Políticos y Sociales, 12, 65-80.

Ruiz Sánchez, F. (1972). Acerca de la Educabilidad. Cuadernos de Pedagogía, 1, Mendoza, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional De Cuyo.

Ruiz Sánchez, F. (1973a). Esquema tentativo para una estructuración de la temática fundamental de la Pedagogía. Mendoza: Instituto de Filosofía, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional De Cuyo.

Ruiz Sánchez, F. (1973b). Los Fines de la Educación. Cuadernos de Pedagogía, 2. Mendoza, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.

Ruiz Sánchez, F. (1978a). Fundamentos y Fines de la Educación. Mendoza: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.

Ruiz Sánchez, F. (1978b). Introducción a los fundamentos antropológicos de la educación. En Actas de las Primeras Jornadas de Filosofía de la Educación (pp. 39-58). Paraná, Argentina: Universidad Nacional de Entre Ríos.

Ruiz Sánchez, F. (1981). Acerca de la educabilidad. Moenia, V, 13-67.

Sampay, A. E. (1975). La filosofía jurídica del Artículo 19 de la Constitución Nacional. Buenos Aires: Cooperadora de Derecho y Ciencias Sociales.

Sánchez-Maíllo, C. (2010). Acerca del valor de la ley. Díkaion, 19(2), 447-465.

Tale, C. (2004). El valor de la ley positiva. Opinión Jurídica, 3(5), 87-102. Recuperado de https://revistas.udem.edu.co/index.php/opinion/article/view/1326

Viola, F., (2017). Ley humana, rule of law y ética de la virtud en Tomás de Aquino. En: Revista RyD República y Derecho, Vol. II, pp. 1- 59. Palermo.