School bullying: A contextual analysis in Venezuelan secondary schools from perpetrators’ and victims’ reports
Resumo
Bullying is a growing worry in Venezuelan schools, which is analyzed from an ecological approach addressing conceptual and methodological peculiarities inherent to the context. In order to provide a systematic database for the small number of research on bullying in the country, we present the outcomes of an exploratory study to identify this behavior in adolescents aged 11-19 years in four secondary schools in Merida city. he frequency of victimization and perpetration is discriminated in relation to the gender and the type of school (private vs. public), in order to consider the socioeconomic status. he outcomes conirm bullying in the sample studied, particularly in verbal behaviors (joking and nicknames) and nonverbal behaviors (rumors and indiference) and higher incidents in public schools.
KEY WORDS. Bullying, Victim, Perpetrator, Ecologic Approach, Secondary Schools.
doi: 10.21703/rexe.20173129412
Downloads
Referências
Álvarez, A., y Briceño, G. (2010). Estudio de expresiones de violencia escolar entre estudiantes de escuelas básicas venezolanas. Revista de Investigación,34 (70), 57-69.
Arellano, N., Chirinos, Y., López, Z., y Sánchez, L. (2007). Los tipos de maltrato entre iguales. QuadernsDigitals, 1-18.
Arellano, N. (2008). Violencia entre pares escolares (bullying) y su abordaje a través de la mediación escolar y los sistemas de convivencia. Informe de Investigaciones educativas,XXII (2), 211-230.
Arroyave, P. (2012). Factores de vulnerabilidad y riesgo asociados al bullying. Revista CES. Psicología, 5 (1), 116-125.
Bronfenbrenner, U. (1979). La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
Cole, M. (2003). Psicología Cultural. Madrid: Morata.
Del Rey, R., Romera. E., y Ortega, R. (2010). Pobreza, subdesarrollo y acoso escolar. En: R. Ortega (Coord.) Agresividad injustiicada, bullying y violencia escolar. (pp.251-269) Madrid: Alianza Editorial.
Gabaldón, L., Serrano, C., y Sanginés, C. (1999). Jóvenes y armas de fuego en Venezuela. Una evaluación en el área de Caracas. Caracas: Universidad Católica Andrés Bello. Centro de Investigaciones Jurídicas.
Garrido, N. (2007). Violencia escolar y procesos alternativos de Resolución de conlictos. Un estudio descriptivo acontecido en la ciudad de Caracas. Revista Cenipec, 26, 53-76.
Machado, J., y Guerra, J. (2009). Informe sobre la violencia en las escuelas. Caracas: Centro Gumilla.
Menesini, E., & Noicentini, A. (2009). Cyberbullying Deinition and Measurement: Some Critical Considerations. Journal of Psychology, 217 (4), 230-232.
Menesini, E., Nocentini, A., & Camodeca, M, (2013). Morality, values, traditional bullying, and cyberbullying in adolescence. British Journal of Developmental Psychology, 31, 1–14.
Menesini, E., Nocentini, A., & Calussi, P. (2011). he Measurement of Cyberbullying: Dimensional Structure and Relative Item Severity and Discrimination. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 14 (5), 267-274.
Misle, O., y Pereira, F. (2011). Lo que esconden los morrales. CECODAP: Caracas.
Misle, O., y Pereira, F. (2013). Acoso escolar ¿Qué hacer? Caracas: Ediciones El Papagayo/CECODAP.
Olweus, D. (2006). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata.
Ortega, R., Del Rey, R., y Casas, J. (2016). Evaluar el bullying y el ciberbullying validación española del EBIP-Q y del ECIP-Q. Psicología Educativa, 22(1), 71-79. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j. pse.2016.01.004
Ortega, R. (2010). Introducción. Treinta años de investigación y prevención del Bullying y la violencia escolar. En: R. Ortega (Coord.) Agresividad injustiicada, bullying y violencia escolar. (pp.15-30) Madrid: Alianza Editorial.
Ortega, R., Del Rey, R., y Mora-Merchán, J. A. (2001). Violencia entre escolares. Conceptos y etiquetas verbales que deinen el fenómeno del maltrato entre iguales. Revista Interuniversitaria de formación de profesorado. (41), 95-113.
Ovejero, A. (2013). El acoso escolar: cuatro décadas de investigación internacional. En: Ovejero, Smith y Yubero (Coords.). El acoso escolar y su prevención. Perspectivas internacionales (pp. 11-56). Madrid: Biblioteca Nueva.
Paredes, M. T., Lega, L. I., Cabezas, H., Ortega, M. E., Medina, Y., y Vega C. (2011). Diferencias Transculturales en la Manifestación del Bullying en Estudiantes de Escuela Secundaria. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2 (9), 761 - 768.
Reinoza, M., Escobar, M., y Alonso, M. (2014). Aproximación al acoso cibernético en instituciones educativas venezolanas. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 7 (2), 1-13.
Rodríguez, J., y González, S. (2010). Agresión entre alumnos en planteles educativos: ¿Qué variables la explican? Capítulo Criminológico, 38 (3), 309 - 341.
Salmivalli, C. (2013): El acoso y el grupo de iguales. En: Ovejero, Smith y Yubero (Coords.). El acoso escolar y su prevención. Perspectivas internacionales (pp. 111-130). Madrid: Biblioteca Nueva.
Santoyo, D., y Frías, S. (2014). Acoso escolar en México: actoresinvolucrados y sus características. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XLIV, (4), 13-41.