Inclusive and Intercultural Education Teaching Challenge. Phase 1 Reflective diagnosis.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v23i52.2656

Keywords:

Inclusion, Interculturality, Migration, Diversity.

Abstract

The purpose of this article is to show the results of the first phase of an action research. With a qualitative approach, this study is framed within the current challenge of developing inclusive and intercultural practices that ensure full inclusion, participation and learning in contexts of high vulnerability and growing migrant population. The action-research is developed in four phases, namely: Reflective diagnosis, construction of an action plan, transformative action, and the final phase of reflection, interpretation and integration of results. The results of the reflective diagnosis conclude that the needs and urgencies of the teaching team are divided into four dimensions: Teaching methodology, Curriculum and interculturality, Inclusion and Collaborative work, requiring a systematic and constant support that allows to carry out the transformations that the school requires, with the protagonists who participate in it, ensuring the valuation of cultural diversity.

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Author Biography

David Román-Soto, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile

Doctor en Educación, UMCE. Master en Trabajo Social y Políticas Públicas, Université de Fribourg (Suiza), Profesor de Educación Diferencial en Problemas de Aprendizaje, UMCE. Académico Asociado UMCE. Investigador en Inclusión y Diversidad, Migración e Interculturalidad, Didáctica y Formación Inicial Docente. Coordinador académico Fundación Súmate por la Inclusión.

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Published

2024-08-02

How to Cite

Román-Soto, D. (2024). Inclusive and Intercultural Education Teaching Challenge. Phase 1 Reflective diagnosis. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 23(52), 214–231. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i52.2656

Issue

Section

Investigación