Alfabetización académica a través de WhatsApp: Estudio con doctorandos de educación
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v23i53.2650Keywords:
WhatsApp, pedagogical uses, academic literacy, didactic sequenceAbstract
The use of social media has become a valuable tool to boost educational processes. In that sense, the objectives of this article are to analyze the pedagogical uses of whatsapp in the development of a didactic sequence in a doctoral seminar and value the experience of utilizing that platform. The study was based on on the academic literacy, gender pedagogy and didactic sequence. According to its methodology it is a qualitative research, a field journal was used by the female teacher who administered the subject. The participants were nine (9) doctoral candidates and these steps were followed: beginning, creation, communication, execution and assessment. Among the results of the study was found that the implementation of Whatsapp in doctoral programs enables the treatment of disciplinary knowledge; the students acquire more protagonism and autonomy; interpersonal relationships are also favored; reading and speaking skills are developed and the assessment and feedback are diversified.
Key words: WhatsApp, pedagogical uses, academic literacy, didactic sequence.
Downloads
References
Ágamez, J., Rincón, A., y Silva, L. (2018). Secuencias Didácticas Digitales en el Modelo de Entornos Convergentes (Mec- Complexus). Memorias, 1. https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/memorias/article/view/2894
Báez, C. I. P., y Clunie, B. C. E. (2019). Una mirada a la educación ubicua. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 325-344. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22422
Bazerman, Ch.; Little, J.; Bethel, L.; Chavkin, T.; Fouquee, D. y Garufis, J. (2016). Escribir a través del Currículum: una guía de referencia. Navarro, F. (Dir.). Universidad Nacional de Córdoba.
Bolívar, A. y Beke, R. (Eds.). (2011). Lectura y escritura para la investigación. Universidad Central de Venezuela.
Buitrago-Echeverry, F. D. (2020). Experiencia del diseño de secuencias didácticas digitales en la asignatura Investigación de Mercados. Revista Virtu@lmente, 8(1), 25-41. https://doi.org/10.21158/2357514x.v8.n1.2020.2748
Burbules, N. (2012). El aprendizaje ubicuo y el futuro de la enseñanza Encuentros sobre Educación 13, 3-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4100463
Bouhnik, D. y Deshen, M. (2014). WhatsApp goes to school: Mobile instant messaging between teacher and student. Journal of Information Technology Education: Research, 13, 217-231. https://doi.org/10.28945/2051
Carlino, P. (2005). ¿Por qué no se completan las tesis en los postgrados? Obstáculos percibidos por maestrandos en curso y magistri exitosos. Educere (9)30, 415-420. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35603020
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18 (57), 355-381. https://www.aacademica.org/paula.carlino/103
Cassany, D., Allué, C. y Sanz, M. (2019). WhatsApp alrededor del aula. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 8 (2), 302-328. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7323505
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Anagrama.
Cervantes, C. y Alvites, C. (2021). WhatsApp como recurso educativo y tecnológico en la educación. Hamut´ay, 8 (2), 69-78. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v8i2.2294
Cova, Y. (2012). La comprensión de la escucha. Letras, 54(87), 98-109. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5984413
Cremades, R., Maqueda, E. y Onieva, J. (2016). Posibilidades didácticas de la escritura digital ubicua en la aplicación WhatsApp Messenger. Revista Letral, (16), 106–120. https://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/4932
Cruzata, A., Velázquez, M., Valderrama, C. y Ríos, F. (2022). El WhatsApp, un recurso digital con fines didácticos que contribuye al desarrollo de la expresión oral en los estudiantes. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 16, 478-492. http://doi.org/10.5281/zenodo.6917233
Díaz, L. y Carrero, R. (2021). Comprensión y producción de textos históricos. Educere, 25 (80), 15-27. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35666280002
Dussel, I. y Fuentes, M. (2021). Los grupos de WhatsApp y la construcción de nuevas ciudadanías en las escuelas. Educação & Sociedade, 42. https://doi.org/10.1590/ES.251642
Fernández, R. (2024, febrero 20). Aplicaciones de mensajería más populares según el número de usuarios mensuales activos a nivel mundial a enero de 2024. Statista. https://es.statista.com/estadisticas/599043/aplicaciones-de-mensajeria-mas-populares-a-nivel-mundial-de/
Flórez, M., Aguilar, A., Hernández, Y., Salazar, J., Pinillos, J. y Pérez, C. (2017). Sociedad del conocimiento, las TIC y su influencia en la educación. Revista Espacios 38(35). https://www.revistaespacios.com/a17v38n35/a17v38n35p39.pdf
Fondevila-Gascón, J. F., Marqués-Pascual, J., Mir-Bernal, P., y Polo-López, M. (2019). Usos del WhatsApp en el estudiante universitario español. Pros y contras. Revista Latina de Comunicación Social, (74), 308–324. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1332
Gari, M. y Sewani, C. (2022). Aprendizaje colaborativo en la plataforma WhatsApp y el teléfono celular en tiempos de pandemia. Revista Educación Médica Superior, 36(1). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3307
Harringhton, M. (2022). Experiencia en el uso de WhatsApp y Google Drive en el Eje Curricular Investigación III. Revista Electrónica de Didáctica en Educación Superior, (20). http://ojs.cbc.uba.ar/index.php/redes/article/view/137
Luna-Gijón, G., Nava-Cuahutle, A. y Martínez-Cantero, A. (2022). El diario de campo como herramienta formativa durante el proceso de aprendizaje en el diseño de información. Zincografía-Pensamiento, 6(11), 245-264. https://doi.org/10.32870/zcr.v6i11.131
McLuhan, M., y Powers, B. R. (1989). La aldea global: Transformaciones en la vida y los medios de comunicación mundiales en el siglo XXI. Gedisa.
Matute, M., y Ochoa, S. (2021). WhatsApp y Messenger como estrategia para el aprendizaje de niños de Educación Básica. CIENCIAMATRIA, 7(13), 322-344. https://doi.org/10.35381/cm.v7i13.489
Martin, J. R. y Rose, D. (2012). Learning to write, Reading to learn. Equinox.
Martínez, R. (2016). Desarrollo de la competencia escrita en la enseñanza de lenguas extranjeras a través del uso de dispositivos móviles. Revista Complutense de Educación, 27(2), 779-803. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.48317
Mosquera, I. (2016). Creación de comunidad y comunicación mediante el uso del WhatsApp en la elaboración on-line de Trabajos Fin de Máster de Formación de Profesorado. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 1-8, https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/306814
Padrón, C. (2013). Estrategias didácticas basadas en aplicaciones de mensajería instantánea WhatsApp exclusivamente para móviles (Mobile Learning) y el uso de la herramienta para promover el aprendizaje colaborativo. Revista Eduweb, 7(2), 123–134. https://revistaeduweb.org/index.php/eduweb/article/view/219
Parreira, A. y Lehmann, L. (2019). Instrumentos inovadores de aprendizagem: uma experiência com o WhatsApp. Revista Lusófona de Educação, (43), 78-89. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/6771
Rebollo, M. A., García, R., Buzón, O., y Vega, L. (2014). Las emociones en el aprendizaje universitario apoyado en entornos virtuales: diferencias según actividad de aprendizaje y motivación del alumnado. Revista Complutense de Educación, 25(1), 69-93. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41058
Rodríguez, D. (2020). Más allá de la mensajería instantánea: WhatsApp como una herramienta de mediación y apoyo en la enseñanza de la Bibliotecología. Información, cultura y sociedad: Revista del Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas, 42, 107-126. https://doi.org/10.34096/ics.i42.7391
Rojas, I., Olave, G., y Cisneros, M. (2016). Alfabetización académica y pedagogía de género discursivo en la Lingüística Sistémico Funcional. Una experiencia de trabajo. Revista Signos, 49(1), 224-246. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=157048408011
Rose, D., & Acevedo, C. (2017). Learning to write, Reading to Learn: background and development of genre-based literacy improvement projects in Australia. Lenguaje y textos, 46, 7-18. http://doi.org/10.4995/lyt.2017.8688
Sánchez, A. (2016). Alfabetización académica: leer y escribir desde las disciplinas y la investigación. Revista Lasallista de Investigación, 13(2), 200-209. https://www.redalyc.org/pdf/695/69549127019.pdf
Sophonhiranrak, S. (2021). Features, barriers, and influencing factors of mobile learning in higher education: A systematic review. Heliyon 8;7(4): e06696. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06696
Talanquer, V. (2015). La importancia de la evaluación formativa. Educación Química, 26, 177-179. https://doi.org/10.1016/j.eq.2015.05.001
Tobón, S., Pimienta, J. y García, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. Pearson.
Trejos, O. (2018). WhatsApp como herramienta de apoyo al proceso de enseñanza y aprendizaje de la programación de computadores. Revista Educación y Ciudad, 35, 149–158. https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n35.2018.1970
Valarino, E. Yáber, G. y Cemboraín, M.S. (2011). Metodología de la investigación. Paso a paso. Trillas.
Valdivia, S. (2014). Retroalimentación efectiva en la enseñanza universitaria. Blanco & Negro, 5(2), 20-24. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/11388/11901
Valverde, L. A. (1993). El diario de campo. Revista Trabajo Social, 18(39), 308-319. https://www.binasss.sa.cr/revistas/ts/v18n391993/art1.pdf
Veytia, M.G. y Bastidas, F.A. (2020). WhatsApp como recurso tecnológico para el trabajo grupal en estudiantes universitarios. Apertura 12 (2), 73-93 http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v12n2.1911
Vigil, P. A., Acosta, R., Andarcio, E. E., Dumpierrés, E., y Licor, O. (2020). Mobile learning: el uso de WhatsApp en el aprendizaje del inglés. Revista Conrado, 16(77), 201-208. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1587
Vygotsky, L. (1977). Pensamiento y lenguaje. Pléyade.
Vivas, J. (2014). La cortesía valorizadora en las redes sociales. Análisis de un corpus de publicaciones en Facebook. Pragmalingüística, 22, 154-172. http://dx.doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2014.i22.09
Zabalza, M. (2018). Diarios de clase. Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Política de acceso abierto
Esta revista proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global de conocimiento.
Licencia
Revista REXE "Revista de Estudios y Experiencias en Educación" de la Facultad de Educación, Universidad Católica de la Santísima Concepción, está distribuido bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.