Promoción de la conciencia lingüística desde el currículo de lengua y literatura: reflexiones pedagógicas sobre el voseo como variedad dialectal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v23i53.2623

Keywords:

Teaching, Formation, Language, Dialect, Linguistic diversity

Abstract

This paper focuses on the linguistic aspects of voseo in Chile, from a pedagogical orientation. Not only the diachrony of the system is analyzed, but also the current uses that are recognized in young speakers and in the mass media, as bridges of communicative exchange and idiosyncrasy of the speaking communities. In this sense, it is analyzed how this dialect variety, which does not enjoy prestige or formal recognition, does constitute a form validated by the grammatical standard and widely used, so understanding its nature is also understanding the expressive richness of the language. Therefore, a crossover is made between the transversality of use of the second person system (voseo) and the way in which communicative diversity is recognized in the subject of Language and Literature in Secondary Education, in order to strengthen linguistic awareness. of students as social subjects.

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Author Biographies

Nicole Riveros Diegues, Universidad de Antofagasta, Chile

Doctora en Filología española por la Universidad Autónoma de Barcelona, España (2020). Académica del Departamento de Educación de la Universidad de Antofagasta, Chile; ha centrado su interés en el estudio e implementación de estrategias didácticas para la reflexión sobre la lengua, la inclusión dialectal en aulas interculturales, la conciencia comunicativa y la formación inicial docente en el área de Lenguaje y Comunicación.

Frank Honores Barrios, Universidad de Antofagasta, Chile

Profesor de Lenguaje y Comunicación, Magíster en Liderazgo y Gestión para la Calidad y Equidad en Educación por la Universidad de Antofagasta (Chile), y Máster en Formación para Profesorado Universitario por la Universidad de Barcelona (España). Académico adscrito al Departamento de Educación de la Universidad de Antofagasta, Chile. Sus líneas de especialización e interés son: didáctica de la lengua y la literatura, alfabetización académica y prácticas pedagógicas.

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Published

2024-11-29

How to Cite

Riveros Diegues, N., & Honores Barrios, F. (2024). Promoción de la conciencia lingüística desde el currículo de lengua y literatura: reflexiones pedagógicas sobre el voseo como variedad dialectal. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 23(53), 278–292. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i53.2623

Issue

Section

Estudios y Debates Pedagógicos