Values in Initial Teacher Training: What the future professors of a chilean university have to say?
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v23i52.2423Keywords:
Teacher Training, Moral Education, Perceived Readiness, Physical Education; Basic EducationAbstract
ABSTRACT: The subject of values has been established as an essential purpose in teacher training since it allows promoting future teaching social responsibility. The objective of the study was to analyze the education in values perceived by the student body of Pedagogy in Physical Education (PEF) and Basic General Pedagogy (PGB) in a public university in Chile. A total of 131 male and female students participated. The CFVALMA questionnaire was applied, which measures the knowledge and strategies of transmission of values in students in training. The main results showed excellent internal consistency for the survey in general and its domains (> α=.90 and < α=.97) and general positive values for the CV domains (4.2±1.2), TV (4.1±0.9) and CHER (4.4±0.9). It was evidenced as insufficient (i) the evaluation and transmission of knowledge based on values, (ii) the teaching of values that the educational system favors and (iii) the knowledge of theories and strategies in the field of values for training. No significant differences (p<.05) were observed between the domains when comparing sex, careers and level of training. In conclusion, it is relevant that universities implement training processes that involve training in values for the sustainability of our societies.
Downloads
References
Arana, M. (2006). Los valores en la formación profesional. Tábula Rasa, 4, 323-336. https://doi.org/10.25058/20112742.259
Arribas de Frutos, M. (2021). Análisis de la influencia de un proyecto de innovación docente en la formación y la identidaddocente de los estudiantes participantes con relación a la educación inclusiva. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/47286
Azkarate, A., Bartau, I. y Lizasoain, L. (2019). Educación en valores y formación del profesorado de secundaria: el caso de la UPV/EHU. Profesorado, revista de curriculum y profesorado. 23(3), 493-516. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11240
Baddi, I. C., Paragis, M. P., Lorenzo, M. G., & Fariña, J. J. M. (2018). Sensibilidad ética en el ámbito educativo: el uso de recursos audiovisuales en la evaluación de situaciones complejas. Sophia, 14(2), 46-59.
Bermejo, M., Pulido, D., Galmes, M., Serra, P., Vidal, J. y Ponseti, J. (2021). Educación física y universidad: Evaluaciónde una experiencia docente a través del aprendizaje cooperativo. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física ,Deporte y Recreación, 39, 90-97. http://hdl.handle.net/11201/153818
Buxarrais, M. (2000). La formación del profesorado en educación en valores. Propuesta y materiales. Desclée De Brouwer.
Chaverra-Fernández, B., y Hernández-Álvarez, J. (2019). La acción evaluativa en profesores de educación física: una investigación multi-casos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 211–228.
Cornejo, R., Albornoz, N. y Palacios, D. (2016). Subjetividad, realidad y discurso entre el determinismo estructuralista y el construccionismo social. Cinta moebio, 56, 121-135. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2016000200001
Dabdoub, J. (2021). Apuntes para una historia de la Clarificación de valores: origen, desarrollo, declive y reflexiones. Revista Española de Pedagogía, 79 (279), 289-304. https://doi.org/10.22550/REP79-2-2021-06
Colomo, E., Cívico, A., Guillén, F. y Sánchez, E. (2022). Percepción de los docentes en formación sobre su influencia en la transmisión de valores al alumnado. Tendencias Pedagógicas, 39, 27–43. https://doi.org/10.15366/tp2022.39.003
Díez, E. (2020). Valores transmitidos en la formación inicial del profesorado. Educar. 56. 129-144.
Espinoza, O. (2016). Neoliberalismo y educación superior en Chile: Una mirada Crítica al rol desempeñado por el Banco Mundial y los “Chicago Boys”. Laplage em Revista, 3(3), 93-114.
Elizundia, A. y Álvarez, M. (2019). La formación humanística y por competencias en el contexto de la universidad ecuatoriana. Qualitas.17. 88-104.
Félix, M. y Romero, G. (2020). Identificando valores en una universidad pública. Mendive, 18(2), 288-301.
Fonseca, I., Bernate, J., Betancourt, M., Barón, B., y Cobo, J. (2019). Developing Social Responsibility in University Students [Desarrollando la Responsabilidad Social en Estudiantes Universitarios]. In Proceedings of the 2019 11th International Conference on Education Technology and Computers. (pp. 215-218)
García. J., Müller-Using, S., Solano, J. y Rincón, L. (2022) Un acercamiento filosófico a la Educación en valores y derechos humanos para la formación docente con ejemplos de Alemania y Costa Rica. En Washburn, S. (Compiladora) La educación en valores y derechos humanos en la educación superior. INIE.
García, R., Gozálvez, V., Vázquez, V. y Escámez, J. (2010). Repensando la Educación: cuestiones y debates para el siglo XXI. Brief Ediciones.
Glanzer, P. L, yReam, T. C. (2009). Christianity and moral identity in higher education [Cristianismo e Identidad Moral en la Educación Superior]. Palgrave Macmillan.
González, V. (2021). Educar en valores en la Universidad. ¿Para que? y ¿Como?. Editorial UGM.
Hernández-Sampieri, R. yMendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education.
Lamoneda, J. (2018). Programas de aprendizaje-servicio en estudiantes de ciclo formativo en animación y actividadfísica. Journal of Sport & Health Research, 10(1), 65-78.
Laudadio, J. y Mazzitelli, C. (2018). Adaptación y validación del cuestionario de relación docente en el nivel superior. Interdisciplinaria. Revista de Psicología y Ciencias Afines, 35(1), 153-170.
https://doi.org/10.1590/1807-03102016v28n3p433
Lovat, T., Clement, N., Dally, K., Toomey, R. (2011) The impact of values education on school ambience and academic diligence. International Journal of Educational Research. 50(3), 166-170. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2011.07.008
Nosow, V. y Vilanice A. (2009). “La enseñanza de contenidos actitudinales en la educación superior de enfermería”. Revista da Escola de Enfermagem da USP 43, 1232-1237.
Marchesi, Á. (2008), Sobre el bienestar de los docentes. Competencias, emociones y valores. Alianza.
Martín, X., Bär-Kwast, B., Gijón, M., Puig, J. y Rubio, L. (2021). El mapa de los valores del Aprendizaje-Servicio. Alteridad. Revista de Educación, 16(1), 12-22. https://doi.org/10.17163/alt.v16n1.2021.01
Martínez, M. y Carreño, P. (2020). El compromiso ético del profesorado universitario en la formación de docentes. Profesorado, revista de curriculum y profesorado. 4, 2
Martínez, M., Esteban, F., y Buxarrais, M. (2011). Escuela, profesorado y valores. Revista de Educación, 95–113.
Ministerio de Educación de Chile (2016). Plan de aseguramiento de la calidad escolar 2016 – 2019. Santiago.
Ministerio de Educación de Chile (2021). Estándares Pedagógicos y Disciplinarios para Carreras de Pedagogía en Educación General Básica. Santiago
Ministerio de Educación de Chile (2022). Política de Reactivación Educativa Integral. Santiago
Müller-Using, S. y Sarkisova, V. (2022). La educación en valores y en derechos humanos en la formación de docentes en la Universidad de Osnabrück. En Washburn, S. (Compiladora) La educación en valores y derechos humanos en la educación superior. INIE.
Müller-Using, S. (2018). Ethos und Empathie: Interkulturelle Vergleichsstudie zur LehrerInnenbildung an der Universidad de Costa Rica und der Universität Osnabrück.. V&R unipress.
Munévar, O., Juanes, b. y Toledo, M. (2018). La formación del valor respeto en los estudiantes de la Educación Básica. Acalán - [Revista de la] Universidad Autónoma del Carmen, 106, p. 37-47.
Pérez, S. (2023). La promoción de valores en la formación del profesorado de Educación Física: una revisión sistemática. Revista Educación, 47(1), 676-694. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51989
Pérez, S. y Rivera, E. (2021). Análisis de la construcción de identidad profesional en profesores excelentes: encontrando al SER formador de docentes. Foro educacional, (36), 79-100. https://doi.org/10.29344/07180772.36.2688
Peña, F., Rojas, J. y García, P. (2018). Uso problemático de internet, cyberbullying y ciber-violencia de pareja en jóvenes universitarios. Diversitas: perspectivas en psicología, 14(2), 205-219.
Pimienta, J. (2012). Las competencias en la docencia universitaria, Pearson Educación.
Programa de Naciones Unidades. (2021). La Unesco y los objetivos de desarrollo sostenible. Recuperado de https://es.unesco.org/sdgs
Puig, J. (2003). Prácticas morales: una aproximación sociocultural a la educación moral. Paidós.
Rosa, M., y Santamaría, M. (2020). Evolución de la educación en valores y su proyección social en la escuela inclusiva. Educatio Siglo XXI, 38(3 Nov-Feb), 317-338.
Ruz, J. (2006). Convivencia y calidad de la Educación. Organización de Estados Iberoamericanos para la Ciencia y la Educación (OEI).
Sanderse, W. (2012).The Meaning of Role Modelling in Moral and Character Education [El significado del modelo a seguir en la educación moral y del carácter]. Journal of Moral Education, 42(1), 28-42.
Saavedra, R. A. (2014). La formación en valores en el ámbito de la educación superior. Convergencia Educativa, (4), 9-23.
Soto, J., Fernández, D, Campos, B. y Ruz, R. (2021). Elaboración y validación de un cuestionario (CFVALMA), sobre la formación en valores del alumnado de magisterio Retos, 41, 68–78. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.81984
Stephenson, J., Ling, L. y Burman, E. (coord.). (2001). Los valores en la Educación. Gedisa.
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta. ed.). Ecoe Ediciones.
Velásquez, N. y D’aleman, L. (2018). Efectos de las prácticas de gestión humana en la producción de las subjetividades laborales. Perspectivas en psicología, 15(2), 15-27.
Tunning, P. (2003). Tunning educational structure in Europe [Puesta a punto de la estructura educativa en Europa]. Informe final. Universidad de Deusto.
Zabala, M., Viciana, J. y Lozano, L. (2002). La planificación de los deportes en la educación física de ESO. Educación Física y deportes. Revista Digital, 8, 48.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.