Teacher perceptions about the use of evaluation rubrics in an interlevel articulation experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v23i53.2387

Keywords:

Formative evaluation; educational articulation; secondary education; higher education; perception; economy

Abstract

Evaluation in educational processes is a controversial practice. From the constructivist paradigm, formative evaluation occupies a prominent place due to the advantages it offers for both teaching and learning.

In this article, the experience about the use of evaluation rubrics is considered, as a formative evaluation strategy, in an interlevel articulation device, the Economics Olympics of the National University of the South (UNS), Argentina.

The main objective is to investigate the perceptions of the university teachers, who perform as the juries,  about the rubrics used in the VI Economics Olympics held in 2023. These rubrics, developed collaboratively, accompany the formative evaluation, guiding the correction of the written and oral evaluation of the Olympics.

To reach the purpose, the context where the Economics Olympics are held is briefly detailed, its background, editions, data, articulations with other national and international devices and particularities related to the evaluation, formats, changes and decisions towards formative evaluation. .

Finally, some reflections that open questions regarding the use of rubrics in formative evaluation, particularly in the reported experience and its effect on the participating teachers.

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Author Biographies

Diana Isabela Lis, Universidad Nacional del Sur, Argentina

Investigadora y profesora adjunta en el Departamento de Economía de la Universidad Nacional del Sur, Bahía Blanca, Argentina. Pertenece al Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur (IIESS, UNS-CONICET). Magíster en Ciencias Sociales y Humanidades, mención Investigación y Evaluación Educativa. Profesora y Licenciada en Economía y en Educación. Su investigación actual se centra en el área de educación y la enseñanza de la economía en los distintos niveles educativos. Directora de Proyectos Grupales de Investigación (PGI), Proyectos de Extensión Universitaria y voluntariados universitarios. Coordinadora de acciones tutoriales de la UNS. Es Profesora de las
materias del área de Didáctica Especial de la Enseñanza de la Economía y es Profesora de posgrado en la Universidad Nacional de Jujuy. Coordina desde el año 2016, las Olimpíadas en Economía en la UNS y es coordinadora de las Olimpíadas Internacionales de Economía (IEO) de la Argentina. Es formadora de recursos humanos como directora y co-directora de tesis de posgrado.

Daniela Soledad Llera, Universidad Nacional del Sur, Argentina

Maestranda en Educación (Universidad Nacional de Quilmes), Profesora en Economía y Profesora en economía para la enseñanza secundaria (Universidad Nacional del Sur). Se desempeña como Asistente de docencia en el área de “Didáctica especial de la Enseñanza de la Economía” e “Historia del Pensamiento Económico” y como ayudante de docencia en “Historia económica del Siglo XX” pertenecientes al Profesorado en Economía y a la Licenciatura en Economía del departamento de Economía de la Universidad Nacional de Sur, Bahía Blanca, Argentina. Dicta clases en nivel secundario. Su investigación actual se centra en educación superior y enseñanza de la economía.

Natalia Bonino, Universidad Nacional del Sur, Argentina

Maestranda en Educación (Universidad Nacional de Quilmes), Profesora en
Economía y Profesora en economía para la enseñanza secundaria
(Universidad Nacional del Sur). Se desempeña como Asistente de docencia en el área de "Historia económica del siglo XX" e "Historia económica y social argentina" y como ayudante en "Didáctica especial de la Enseñanza de la Economía" pertenecientes al Profesorado en Economía y a la Licenciatura en Economía del departamento de Economía de la Universidad Nacional de Sur, Bahía Blanca, Argentina. Dicta clases en nivel secundario y nivel superior provincial. Su investigación actual se centra en educación superior y enseñanza de la economía.

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Published

2024-11-29

How to Cite

Lis, D. I., Llera, D. S., & Bonino, N. (2024). Teacher perceptions about the use of evaluation rubrics in an interlevel articulation experience. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 23(53), 294–312. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i53.2387

Issue

Section

Experiencias Pedagógicas