Teacher perceptions about the use of evaluation rubrics in an interlevel articulation experience
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v23i53.2387Keywords:
Formative evaluation; educational articulation; secondary education; higher education; perception; economyAbstract
Evaluation in educational processes is a controversial practice. From the constructivist paradigm, formative evaluation occupies a prominent place due to the advantages it offers for both teaching and learning.
In this article, the experience about the use of evaluation rubrics is considered, as a formative evaluation strategy, in an interlevel articulation device, the Economics Olympics of the National University of the South (UNS), Argentina.
The main objective is to investigate the perceptions of the university teachers, who perform as the juries, about the rubrics used in the VI Economics Olympics held in 2023. These rubrics, developed collaboratively, accompany the formative evaluation, guiding the correction of the written and oral evaluation of the Olympics.
To reach the purpose, the context where the Economics Olympics are held is briefly detailed, its background, editions, data, articulations with other national and international devices and particularities related to the evaluation, formats, changes and decisions towards formative evaluation. .
Finally, some reflections that open questions regarding the use of rubrics in formative evaluation, particularly in the reported experience and its effect on the participating teachers.
Downloads
References
Actis Di Pasquale, E. (2005). Historia de la enseñanza de las ciencias económicas en la República Argentina. Sus antecedentes y evolución hasta la creación de la Licenciatura en Economía. Buenos Aires: Universidad de Mar del Plata, Facultad de Ciencias Económicas y Sociales
Altamirano Galván, S. G., Méndez Ramírez, A. L., & Rojas Galindo, M. B. (2022). Beneficios del uso de la rúbrica en la enseñanza-aprendizaje del diseño. Zincografía, 6(11), 228-244. https://doi.org/10.32870/zcr.v6i11.136
Álvarez, I. H., Bernardino, C. H., & Pérez-Pueyo, Á. (2019). La evaluación formativa. El mito de las rúbricas. Alternativas en la elaboración de instrumentos de evaluación en Secundaria. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 5(2), 601-609. https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1784
Andrade, H., y Atorresi, A. (2010). Comprendiendo las rúbricas. Enunciación, 15(1), 161-167. https://doi.org/10.14483/22486798.3111
Anijovich, R, y González, C. (2019). Evaluar para aprender: conceptos e instrumentos. Aique Grupo Editor.
Anijovich, R. y Capelletti, G. (2017). La evaluación como oportunidad. Paidós.
Anijovich, R., Camilloni, A., y Cappelletti, G. (2010). La evaluación significativa. Paidós.
Camilloni, A. (2004). Sobre la evaluación formativa de los aprendizajes. Quehacer educativo, 14(68), 6-12.
Cernadas de Bulnes, M. (Dir.), Marcilese, J. B., Orbe, P. A. & Tedesco, M. C. (2006). Universidad Nacional del Sur: 1956-2006. Bahía Blanca: Universidad Nacional del Sur, EdiUNS. https://bahiablancaenhistorias.files.wordpress.com/2013/03/libro-historia-uns-20061.pdf
Fernández López, M. (2001). La ciencia económica argentina en el siglo XX. Estudios económicos, 18(38), 1-30. https://doi.org/10.52292/j.estudecon.2001.371
Gimeno Sacristán, J., Pérez Gómez, A. (1989). La enseñanza: su teoría y su práctica. España. Akal.
Glaser, B., & Strauss, A. (1967). El desarrollo de la teoría fundada.https://openpublishing.library.umass.edu/pare/article/1390/galley/1341/view/
Hoffmann, Jussara (1999) La evaluación. Mito y desafío. Una perspectiva constructivista. Editorial Mediacao, Porto Alegre.
Mariño, P. A. M., Mendoza, C. R. M., Aspiazu, A. A. A., Zambrano, Y. M. C., & Mariño, R. J. V. (2023). Percepción de los docentes sobre el uso de las rúbricas como estrategia de evaluación formativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 3871-3891. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6448
Martínez-Rojas, J. G. (2008). Las rúbricas en la evaluación escolar: su construcción y su uso. Avances en medición, 6(1), 129-138. https://www.uaem.mx/sites/default/files/facultad-de-medicina/descargas/construccion-y-uso-de-rubricas-de-evaluacion.pdf
Mertler, Craig A. (2001). Designing scoring rubrics for your classroom. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(25).
Pérez Gómez. A (1983): ''Modelos contemporáneos de evaluación''. En: La enseñanza: su teoría y su práctica. Akal. Madrid.
Santos Guerra, M. Á. (1996). Evaluar es comprender: De la concepción técnica a la dimensión crítica. Revista Investigación en la Escuela, 30, 5-13.
Universidad Nacional del Sur. (2005). Estatuto Docente de la U.N.S. Bahía Blanca: Ediuns
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Política de acceso abierto
Esta revista proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global de conocimiento.
Licencia
Revista REXE "Revista de Estudios y Experiencias en Educación" de la Facultad de Educación, Universidad Católica de la Santísima Concepción, está distribuido bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.