Use of investigative skills in teachers of Language in Primary Education
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v23i51.2189Keywords:
Enseñanza primaria, experiencia pedagógica, investigación cualitativa, investigación educativa, profesorAbstract
The Teacher Professional Performance Evaluation, which has been implemented in Chile since 2003, measures the teaching competencies established in the Framework for Good Teaching. Year after year the lowest results are in the domains of reflection and research of their own practice, being only 33% reaching an expected category. The aim of this research is to analyze the investigative skills that teachers in the practice of Language and Communication in Primary Education have and to know their perspective on educational research. A qualitative approach and ethnomethodological design was used, in which 19 semi-structured interviews were conducted with teachers who had between 2 and 34 years of experience, from different educational institutions and who were currently teaching the subject of Language and Communication. Through thematic analysis, the transcriptions were studied in search of initial codes that allowed finding central themes. The results identified two major themes: perception of research and use of research in the classroom, from which three and four codes emerged respectively, among which the difficulties for not doing research stand out, time being the main one, and the lack of knowledge of their own research competencies, which leads to a superficial investigation of their own practice. Among the conclusions, the relevance of knowing the reality of teachers is mentioned, focusing on why they do not carry out research and on the difficulties that prevent them from combining the teaching and research roles.
Downloads
References
Acosta, M. y Lovato, S. (2019). Las Competencias Investigativas en Docentes. Universidad Ciencia y Tecnología, 23 (93), 34-42. https://uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/147
Aguilar-Forero, N. y Cifuentes, G. (2021). Maestros que investigan: un estatus aún en disputa. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 47(3), 125–139. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000300125
Aular de Durán, J., Marcano, N., y Moronta, M. (2009). Competencias investigativas del docente de educación básica. Laurus, 15(30), 138-165. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76120651007
Balvo, J. (2010). Formación en competencias investigativas, un nuevo reto de las universidades. Universidad Nacional Experimental del Táchira
Bartlett, L. (1994). Teacher development through reflective teaching. En J. Richards y D. Nunan (ed.), Second Language Teacher Education. Nueva York: Cambridge University Press.
Blaxter, L., Hughes, C., y Tight, M. (2000). Cómo se hace una investigación. Gedisa.
Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. http://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Benavides, O. (2003). Competencias y Competitividad. Editorial Mc Graw Hill. Bogotá.
Borjas, B. (2000). El docente como investigador. Revista Movimiento Pedagógico 2. Maracaibo – Venezuela.
Buendía-Arias, X., Zambrano-Castillo, L. y Insuasty, E. (2018). El desarrollo de competencias investigativas de los docentes en formación en el contexto de la práctica pedagógica. Folios (47), 179-195. https://doi.org/10.17227/folios.47-7405
Buendía, L., Colás, M°. y Hernández, F. (1998) Métodos de investigación en psicopedagogía. Editorial McGraw-Hill. España.
Castillo, S. (2011). Evaluación de competencias investigativas. xiii Conferencia Interamericana de Educación Matemática. Recife
Castro-Rodríguez Y. (2020). Desarrollo de competencias investigativas en estudiantes de las Ciencias de la Salud. Sistematización de experiencias. Duazary 17(4): 65-80. https://doi.org/10.21676/2389783X.3602
Chávez, K., Ayasta, L., Kong, I. y Gonzales, J. (2022). Formación de competencias investigativas en los estudiantes de la Universidad Señor de Sipán en Perú. Revista de Ciencias Sociales, 28(1), 250-260. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8297222
Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M., & Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572013000300009
Docente MÁS. (2023). Evaluación del desempeño profesional docente. Docente Más. https://www.docentemas.cl/sistemas-evaluativos/evaluacion-del-desempeno-profesional-docente/
Estrada, O. (2014). Sistematización teórica sobre la competencia investigativa. Revista Electrónica Educare, 18 (2) 177-194. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.9
Garfinkel, H. (2006). Estudios en Etnometodología. (H. Perez, Trad.). Anthropos Editorial. (Obra original publicada en 1967).
Galindo-Domínguez, H., Perines, H., Verde, A. y Valero, J. (2022). Entendiendo la brecha pedagógica entre la investigación educativa y la realidad del profesorado: un análisis de las barreras y propuestas. Educación XX1, 25(2), 173-200. https://doi.org/10.5944/educxx1.29877
González, O., Berríos, L. y Toro, M. (2021). La formación del profesorado de primaria en educación intercultural: una experiencia a través de la investigación acción. Estudios Pedagógicos, 47(1), 197–217. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100197
Hernández, C., Gamboa, A. y Avendaño, W. (2021). Validación de una escala para evaluar competencias investigativas en docente de básica y media. Revista Boletín Redipe, 10(6), 393–406. https://doi.org/10.36260/RBR.V10I6.1335
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial McGraw-Hill. México.
Hurtado, J. (2000). Retos y alternativas en la formación de investigadores. Editorial Sypal. Venezuela.
Luque, D., Quintero, C. A. y Villalobos, F. (2012). Desarrollo de competencias investigativas básicas mediante el aprendizaje basado en proyectos como estrategia de enseñanza. Actualidades Pedagógicas 60, 29-49.
Martínez, P., González, N., y González, C. (2016). Percepción de competencias y plan de mejora para la consolidación de los títulos de grado en educación: la mirada de los estudiantes. Estudios Pedagógicos, 42(3), 277–292. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000400015
Martínez-Guzmán, A., Stecher, A. y Íñiguez-Rueda, L. (2016) Aportes de la psicología discursiva a la investigación cualitativa en psicología social: análisis de su herencia etnometodológica. Psicologia USP 27(3), 510-520. https://doi.org/10.1590/0103-656420150046.
Manzi, J., González, R. y Sun, Y. (2011). La Evaluación Docente en Chile. MIDE UC
Mieles, M., Tonon, G., y Alvarado, S. (2012). Investigación cualitativa: el análisis temático para el tratamiento de la información desde el enfoque de la fenomenología social. Universitas Humanística, (74), 195-225.
Montoya, J. (2006). Origen, concepto y tipos de competencias. Recuperado de http://es.slideshare.net/joma72/origen-concepto-y-tipos-de-competencias
Muñoz, J., Quintero, J. y Munevar, R. (2001) Competencias Investigativas para profesionales que forman y enseñan. Editorial Magisterio. Bogotá.
Ollarves, Y. y Salguero, L. (2009). Una propuesta de competencias investigativas para los docentes universitarios. Laurus, 15 (30), 33-50.
Oropeza, M. y Mena, A. (2014). Modelo de formación y desarrollo de la competencia investigativa en docentes en ejercicio de la educación media superior sin formación pedagógica vinculados a la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Didasc@lia: Didáctica y Educación 5(1), 85-98.
Pérez, G. (2011). Investigación cualitativa : retos e interrogantes (5a y 6a ed. reimpr.). La Muralla.
Perines, H., y Murillo, J. (2017). Percepciones de los docentes en formación sobre la investigación educativa. Estudios Pedagógicos, 43(1), 251–268. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000100015
Perines, H. (2020). La formación en investigación educativa de los futuros profesores. Formación Universitaria, 13(4), 139–152. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000400139
Perines, H. (2021). Investigación educativa en la formación del profesorado: el caso de la Universidad de La Serena. Ciencia y Educación, 5(1), 25-40. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i1.pp25-40
Pinchao, L., Rosero, A. y Montenegro, G. (2019). La relación investigación-docencia y su incidencia en la calidad educativa. Revista UNIMAR, 37(1), 13-33. Doi: https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar37-1-art1
Rebolledo-Rebolledo, R. (2020). La investigación en la formación inicial docente de profesores de Historia y Geografía: Galimatías de fines desde los documentos curriculares. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 19(40), 111–128. https://doi.org/10.21703/REXE.20201940REBOLLEDO6
Redon, S. y Angulo, J. (2017). Investigación cualitativa en educación. Miño y Dávila.
Rubio, M., Torrado, M., Quirós, C. y Valls, R. (2018). Autopercepción de las competencias investigativas en estudiantes de último curso de Pedagogía de la Universidad de Barcelona para desarrollar su Trabajo de Fin de Grado. Revista Complutense de Educación, 29 (2), 335-354. https://doi.org/10.5209/RCED.52443
Villarroel, V. y Bruna, D. (2017). Competencias Pedagógicas que Caracterizan a un Docente Universitario de Excelencia: Un Estudio de Caso que Incorpora la Perspectiva de Docentes y Estudiantes. Formación universitaria, 10(4), 75-96. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000400008
Zubiría, J. y Ramírez, A. (2011). ¿Cómo investigar en educación? (2a ed.). Magisterio.