Being a teacher in virtual environments: post-pandemic challenges and demands for initial teacher training. An approach from the evaluation of future teachers and their mentors.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v23i51.2156

Keywords:

Initial teacher training, Pedagogical practices, Pandemic, virtuality

Abstract

The 2020-2021 educational context, characterized by the abrupt change from a face-to-face modality towards distance education, generated learning experiences unknown up to that moment. Although distance education has existed for years, for the first time it was applied massively and at all educational levels. This article shows the results of a study that investigated the experience of future teachers and their mentors in the school system regarding the classroom practices carried out in this new virtual modality. From the application of a qualitative survey, and under a qualitative-interpretative paradigm, their practices were analyzed, identifying didactic, curricular, and technological aspects, among others, that facilitated or hindered the teaching-learning processes. The results show that for teachers in training this experience was highly complex, mainly due to what they consider to be a lack of preparation in their initial training for this virtual teaching scenario. In the case of their tutors, there is a negative perception of the impact of this context of virtual practices in the formation of professional skills. Although they admit the development of new skills, the inevitable return to face-to-face, considered this as the normal context, makes one always think about the deficiencies that virtuality leaves in professional skills necessary for face-to-face teaching. The foregoing also provides the framework for reflection on the demands that this new context places on the training of 21st century teachers.

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Author Biographies

Marcela Palma-Troncoso, Universidad de Concepción, Chile

Profesora de Filosofía, Universidad de Concepción y Magíster en ciencias de la educación, mención evaluación de aprendizajes, UCSC. Docente y Académica del Dpto. de Currículum e Instrucción de la Facultad de educación, Universidad de Concepción. Líneas de investigación: Evaluación educativa, evaluación de aprendizajes, formación inicial y continua docente, género en educación.

Rosse Marie Vallejos-Gómez, Universidad de Concepción, Chile

Profesora de Filosofía por la Universidad de Concepción y Doctora en Cs. De la Educación por la Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Académica del Dpto. de Currículum e Instrucción de la Universidad de Concepción. Líneas de investigación: Currículo escolar y enseñanza, didáctica de la filosofía, filosofía con niños, género y currículo, formación práctica en la FID.

Gerardo Urra-Barra, Universidad de Concepción, Chile

Ingeniero civil industrial de la Universidad Católica de la Santísima Concepción. Facilitador de la Línea de formación innovadora del Centro de Liderazgo para la Mejora en Red, +Comunidad, de la Universidad de Concepción. Líneas de investigación: Liderazgo Escolar y Desarrollo Profesional Docente.  

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Published

2024-04-01

How to Cite

Palma-Troncoso, M., Vallejos-Gómez, R. M., & Urra-Barra, G. . (2024). Being a teacher in virtual environments: post-pandemic challenges and demands for initial teacher training. An approach from the evaluation of future teachers and their mentors. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 23(51), 197–212. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i51.2156

Issue

Section

Investigación