Profile of Support Teacher in the processes of Inclusion of Deaf Students in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v23i51.2087Keywords:
deaf, higher education, inclusion, collaborative work, teacherAbstract
This article aims to determine the functions and current actions of the teacher of differential / special education (PED / E), the facilitators and barriers that allow articulating the processes of higher education of the deaf person. It is a qualitative, exploratory investigation with a phenomenological design, with the participation of 8 PED/E. Semi-structured interview was used. The results indicate that the PED/E profile has administrative and educational functions, which contain facilitators and barriers in a tertiary education context. The conclusions point to the importance of this professional in the context of higher education with Deaf students, participation in their academic processes in interdisciplinary educational contexts that support their interpersonal and sociocultural needs with an advance level competence in Chilean Sign Language that allow them to fluid and effective communication with Deaf people in this educational space
Downloads
References
Avalos, B & Bascopé, M (2017) Teacher Informal Collaboration for Professional Improvement: Beliefs, Contexts, and Experience. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/17
Bahamonde Godoy, C. (2020) Marco político- normativo de la inclusión de personas con discapacidad en educación superior. Panorama internacional, nacional y desafíos de desarrollo en K. Muñoz (Ed.) Estudiantes Sordos. Un desafío para la educación superior (pp. 1-38). Palibrio.
Barra, R. y Muñoz, K. (2020) Importancia del desarrollo cognitivo-lingüístico en estudiantes sordos de educación superior en K. Muñoz (Ed.) Estudiantes Sordos. Un desafío para la educación superior (pp. 87-111). Palibrio.
Castro, L., Fonseca, G., Herrera, O., Cid, J., y Aillon, M. (2022). Perfil del formador de formadores: una revisión sistemática de literatura. Educación y Educadores, 25(1), e2514. https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.1.4
Denzin, N. K. y Lincoln, Y. (2012). La investigación cualitativa como disciplina y como práctica. Manual de investigación cualitativa.
Echeita, G. y Navarro, D. (2014). Educación inclusiva y desarrollo sostenible. Una llamada urgente a pensarlas juntas. Edetania, (46), 141-161 ISSN: 0214-8560
Escalante Gómez, E. (2010). Un análisis descriptivo y fenomenológico de problemas en la elaboración de tesis de maestría. Reencuentro, 57 (4) 38-47
Fabris, M.T.R., Falabella, A., y Alarcón, P. (2016). Inclusión social en las escuelas: Estudio de prácticas pedagógicas inclusivas y proyecciones para enfrentar un escenario sin copago y selección escolar .Documento de trabajo. FONIDE.
https://www.supereduc.cl/wp-content/uploads/2017/01/Inclusion-social-en-las-escuelas.pdf
Hernández- Sampieri, R. y Mendoza, Ch. (2018). Metodología de la Investigación: Las rutas cualitativas, cuantitativas y mixtas. Mc Graw-Hill Interamericana Editores.
Ladd, P. (2022). The unrecognized curriculum: Seeing through new eyes: deaf cultures and deaf pedagogies. DawnSign Press.
Manghi, D., Conejeros, M., Donoso, E., Murillo, M. y Diaz, C. (2012). El Profesor de Educación Diferencial en Chile para el Siglo XXI: Tránsito de Paradigma en la Formación Profesional Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 51 (2), 46-71 http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/109/41
Ministerio de Educación (2018). Ley 21.091 para la Educación Superior https://bcn.cl/2fcks
Ministerio de Educación (2016). Ley 20.903. Crea el sistema de desarrollo profesional docente y modifica otras normas https://bcn.cl/2f72c
Ministerio de Educación (2021). Orientaciones Técnicas para establecimientos educacionales con estudiantes soros. https://especial.mineduc.cl/recursos-apoyo-al-aprendizaje/recursos-las-los-docentes/orientaciones-tecnicas-para-establecimientos-con-estudiantes-sordos/
Ministerio de Educación (2021). Estándares de la profesión docente. carreras de pedagogía en educación especial/diferencial. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/17601
Morales García, A. M. (2009). La Ciudadanía desde la Diferencia: Reflexiones en torno a la Comunidad Sorda. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 3(2), 125-141. https://www.rinace.net/rlei/numeros/vol3-num2/art8.pdf
Muñoz Vilugrón, K. A., Sánchez Bravo, A., y Bahamonde Godoy, C. (2021). Cultura sorda y tics. Variables para el desarrollo de la Lengua de Señas Chilena. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (15), 141–151. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.09
Organización de Naciones Unidas [ONU]. (13 de diciembre de 2006). Convención Internacional de personas con discapacidad. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-persons-disabilities
Ruffinelli Vargas, A. (2016). Ley de desarrollo profesional docente en Chile: de la precarización sistemática a los logros, avances y desafíos pendientes para la profesionalización. Estudios pedagógicos(Valdivia), 42(4),261-279. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000500015
Sánchez, A., Díaz, C., Sanhueza, S. y Friz, M. (2008). Percepciones y actitudes de los estudiantes de Pedagogía hacia la inclusión educativa. Estudios pedagógicos, 34(2), 169-178. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052008000200010
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquía. Colombia.
Tejeda Cerda, P. (2022). La experiencia de estudiantes universitarios en situación de discapacidad en contexto indígena frente a la evaluación. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(1), 83-100.
https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.1.005
Vaillant, D. (2016). Docencia. Trabajo colaborativo y nuevos escenarios para el desarrollo profesional docente, 60, 5-13. https://www.cpeip.cl/wp-content/uploads/2019/03/trabajo-colaborativo_marzo2019.pdf
Yupanqui C., A., Farías, C. A. A., Oyarzun, C. A. V., y Huenumán, W. A. V. (2014). Educación inclusiva y discapacidad: Su incorporación en la formación profesional de la educación superior 1,2. Revista de La Educación Superior, 43(171), 93–115. https://doi.org/10.1016/j.resu.2014.06.003