Profile of Support Teacher in the processes of Inclusion of Deaf Students in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v23i51.2087

Keywords:

deaf, higher education, inclusion, collaborative work, teacher

Abstract

This article aims to determine the functions and current actions of the teacher of differential / special education (PED / E), the facilitators and barriers that allow articulating the processes of higher education of the deaf person. It is a qualitative, exploratory investigation with a phenomenological design, with the participation of 8 PED/E. Semi-structured interview was used. The results indicate that the PED/E profile has administrative and educational functions, which contain facilitators and barriers in a tertiary education context. The conclusions point to the importance of this professional in the context of higher education with Deaf students, participation in their academic processes in interdisciplinary educational contexts that support their interpersonal and sociocultural needs with an advance level competence in Chilean Sign Language that allow them to fluid and effective communication with Deaf people in this educational space

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karina Muñoz-Vilugrón, Universidad Austral de Chile, Chile

Doctora en Ciencias de la Educación y Magister en Educación por la Universidad de la Frontera. Docente del Magister en Atención a la Diversidad en Contextos (Educativos MADCE) de la Universidad Austral de Chile. Docente de Pregrado del Instituto de Especialidades Pedagógicas de la Universidad Austral de Chile- Sede Puerto Montt. Áreas de Investigación en Educación Inclusiva para sordos, FID, Cultura escolar.  

Claudia Martínez-López, Iberoamericana Corporación Universitaria, Colombia

Magister en Educación por la Corporación Universitaria Iberoamericana. Especialista en Audiología de la Corporación Universitaria Iberoamericana. Fonoaudióloga de la Corporación Universitaria Iberoamericana. Docente investigador del programa de fonoaudiología de la Corporación Universitaria Iberoamericana. Áreas de investigación: Audiología, sordos y sordoceguera

Gabriela Subiabre-Pérez, Universidad Austral de Chile, Chile

Profesora de educación Diferencial mención Trastornos de Audición y Lenguaje. Magister (c) en atención a la diversidad en contextos educativos. Coordinadora del Programa de Inclusión en Educación Superior Universidad Austral de Chile sede Puerto Montt. Interprete en Lengua de Señas Chilena. Áreas de investigación: Educación para sordos y Educación Inclusiva  en educación Superior.

Carmen Sastre-González , Iberoamericana Corporación Universitaria, Colombia

Magister en Educación de la Corporación Universitaria Iberoamericana. Especialista en la Rehabilitación de la Discapacidad de la comunicación Infantil de la Corporación Universitaria Iberoamericana. Fonoaudióloga de la Universidad Nacional de Colombia. Docente investigador del programa de fonoaudiología de la Corporación Universitaria Iberoamericana. Áreas de investigación: Sordos y sordoceguera.  

References

Avalos, B & Bascopé, M (2017) Teacher Informal Collaboration for Professional Improvement: Beliefs, Contexts, and Experience. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/17

Bahamonde Godoy, C. (2020) Marco político- normativo de la inclusión de personas con discapacidad en educación superior. Panorama internacional, nacional y desafíos de desarrollo en K. Muñoz (Ed.) Estudiantes Sordos. Un desafío para la educación superior (pp. 1-38). Palibrio.

Barra, R. y Muñoz, K. (2020) Importancia del desarrollo cognitivo-lingüístico en estudiantes sordos de educación superior en K. Muñoz (Ed.) Estudiantes Sordos. Un desafío para la educación superior (pp. 87-111). Palibrio.

Castro, L., Fonseca, G., Herrera, O., Cid, J., y Aillon, M. (2022). Perfil del formador de formadores: una revisión sistemática de literatura. Educación y Educadores, 25(1), e2514. https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.1.4

Denzin, N. K. y Lincoln, Y. (2012). La investigación cualitativa como disciplina y como práctica. Manual de investigación cualitativa.

Echeita, G. y Navarro, D. (2014). Educación inclusiva y desarrollo sostenible. Una llamada urgente a pensarlas juntas. Edetania, (46), 141-161 ISSN: 0214-8560

Escalante Gómez, E. (2010). Un análisis descriptivo y fenomenológico de problemas en la elaboración de tesis de maestría. Reencuentro, 57 (4) 38-47

Fabris, M.T.R., Falabella, A., y Alarcón, P. (2016). Inclusión social en las escuelas: Estudio de prácticas pedagógicas inclusivas y proyecciones para enfrentar un escenario sin copago y selección escolar .Documento de trabajo. FONIDE.

https://www.supereduc.cl/wp-content/uploads/2017/01/Inclusion-social-en-las-escuelas.pdf

Hernández- Sampieri, R. y Mendoza, Ch. (2018). Metodología de la Investigación: Las rutas cualitativas, cuantitativas y mixtas. Mc Graw-Hill Interamericana Editores.

Ladd, P. (2022). The unrecognized curriculum: Seeing through new eyes: deaf cultures and deaf pedagogies. DawnSign Press.

Manghi, D., Conejeros, M., Donoso, E., Murillo, M. y Diaz, C. (2012). El Profesor de Educación Diferencial en Chile para el Siglo XXI: Tránsito de Paradigma en la Formación Profesional Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 51 (2), 46-71 http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/109/41

Ministerio de Educación (2018). Ley 21.091 para la Educación Superior https://bcn.cl/2fcks

Ministerio de Educación (2016). Ley 20.903. Crea el sistema de desarrollo profesional docente y modifica otras normas https://bcn.cl/2f72c

Ministerio de Educación (2021). Orientaciones Técnicas para establecimientos educacionales con estudiantes soros. https://especial.mineduc.cl/recursos-apoyo-al-aprendizaje/recursos-las-los-docentes/orientaciones-tecnicas-para-establecimientos-con-estudiantes-sordos/

Ministerio de Educación (2021). Estándares de la profesión docente. carreras de pedagogía en educación especial/diferencial. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/17601

Morales García, A. M. (2009). La Ciudadanía desde la Diferencia: Reflexiones en torno a la Comunidad Sorda. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 3(2), 125-141. https://www.rinace.net/rlei/numeros/vol3-num2/art8.pdf

Muñoz Vilugrón, K. A., Sánchez Bravo, A., y Bahamonde Godoy, C. (2021). Cultura sorda y tics. Variables para el desarrollo de la Lengua de Señas Chilena. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (15), 141–151. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.09

Organización de Naciones Unidas [ONU]. (13 de diciembre de 2006). Convención Internacional de personas con discapacidad. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-persons-disabilities

Ruffinelli Vargas, A. (2016). Ley de desarrollo profesional docente en Chile: de la precarización sistemática a los logros, avances y desafíos pendientes para la profesionalización. Estudios pedagógicos(Valdivia), 42(4),261-279. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000500015

Sánchez, A., Díaz, C., Sanhueza, S. y Friz, M. (2008). Percepciones y actitudes de los estudiantes de Pedagogía hacia la inclusión educativa. Estudios pedagógicos, 34(2), 169-178. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052008000200010

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquía. Colombia.

Tejeda Cerda, P. (2022). La experiencia de estudiantes universitarios en situación de discapacidad en contexto indígena frente a la evaluación. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(1), 83-100.

https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.1.005

Vaillant, D. (2016). Docencia. Trabajo colaborativo y nuevos escenarios para el desarrollo profesional docente, 60, 5-13. https://www.cpeip.cl/wp-content/uploads/2019/03/trabajo-colaborativo_marzo2019.pdf

Yupanqui C., A., Farías, C. A. A., Oyarzun, C. A. V., y Huenumán, W. A. V. (2014). Educación inclusiva y discapacidad: Su incorporación en la formación profesional de la educación superior 1,2. Revista de La Educación Superior, 43(171), 93–115. https://doi.org/10.1016/j.resu.2014.06.003

Published

2024-04-01

How to Cite

Muñoz-Vilugrón, K., Martínez-López, C., Subiabre-Pérez, G., & Sastre-González , C. (2024). Profile of Support Teacher in the processes of Inclusion of Deaf Students in Higher Education. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 23(51), 234–252. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i51.2087

Issue

Section

Investigación