Propuesta metodológica para la evaluación de competencias genéricas identitarias en educación superior
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v22i50.1981Keywords:
Evaluación, Formación integral, Competencias genéricas, Educación superior, Comunidades de aprendizajeAbstract
The transformation of higher education has caused universities to move towards a curricular renewal by competencies. This choice originates the development of different evaluative procedures that allow feedback on the teaching and learning process. In this context, this research article aims to propose a method for evaluating generic identity competencies for curricular activities that contribute to this type of skills. The proposal arises from an action research methodology, through the discussion group technique in a learning community of academics. As a result of this research, a methodological proposal was designed that enables the evaluation of generic identity competencies for the various curricular activities, so that the procedure that is exposed considers three moments, namely: integration of fundamental elements; internal coherence between competences, curricular activity and programming; and, finally, analyze the narratives of the teaching-learning process of the students and the academics. To conclude, the article is committed to ensuring the quality of the subjects that pay generic skills, through the application of this evaluative method that arises from the experience of the teachers.
Downloads
References
Alsina, J. (coord.) (2011). Evaluación por competencias en la universidad: las competencias transversales. Octaedro. https://bit.ly/2WvFGM2
Améstica-Rivas, L., Llinas-Audet, X. y Escardibul, J. (2017). Costos de la Renovación Curricular. Una Propuesta metodológica para la valorización económica de carreras universitarias. Formación universitaria,10(1), 89-100. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000100010.
Barnett, R. (2001). Los límites de la competencia: el conocimiento, la educación superior y la universidad. Gedisa.
Barrón, C. (2016). Modelos curriculares y competencias genéricas: algunas experiencias en la educación superior en México. En C. Diaz (ed.), Las competencias genéricas en la educación superior (pp. 101-124). PUCP.
Bausela, E. (2004). La docencia a través de la investigación-acción. Revista Iberoamericana de educación, 35(1), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3512871
Benito, A. y Cruz, A. (2005). Nuevas claves para la docencia universitaria: en el espacio europeo de educación superior. Narcea.
Cancino, V. y Iturra, C. (2018). Gestión Curricular en un Enfoque por Competencias: Aspectos Claves y Avances en el Sistema Universitario Chileno. En O. Leyva, F. Ganga, J. Tejada, A. Hernández (ed.). La formación por competencias en la educación superior: alcances y limitaciones desde referentes de México, España y Chile (pp.323-351). Tirant humanidades.
Cerrón, W. (2019). La investigación cualitativa en educación. Horizonte de la Ciencia, 9(17), 1-8. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2019.17.510
Climént, J. (2017). Fortalezas y debilidades del concepto polisémico de “competencias”. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 17(3), p.1-30. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i3.29065
Coll, C. (2007). Las Competencias en la educación escolar: algo más que una moda y mucho menos que un remedio. Aula de innovación educativa, 16 (1), 24-39. https://bit.ly/2UpRrkn
Colmenares, A. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07
Comité de Gestión Tuning (2006). Tuning Educational. Structures in Europe. http://bit.ly/2Wpdt9m
Corral-Ruso, R. (2021). Formación basada en competencias en la educación superior cubana: una propuesta. Revista Cubana de Educación Superior, 40(2), e19.
Crespí, P. y García-Ramos, J.M. (2021). Competencias genéricas en la universidad. Evaluación de un programa formativo. Educación XX1, 24(1), 297-327, http://doi.org/10.5944/educXX1.26846
Crespo-Cabuto, A., Mortis-Lozoya, S. y Herrera-Meza, S. (2021). Gestión curricular holística en el modelo por competencias: un estudio exploratorio. Formación universitaria, 14(4), 3-14. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000400003
Consejo de Rectores de las Universidades Chilenas [CRUCH] (2011). Innovación curricular en las universidades del consejo de rectores 2000-2010. CRUCH. https://bit.ly/394XNef
Díaz-Barriga, A. (2020). De la integración curricular a las políticas de innovación en la educación superior mexicana. Perfiles Educativos, 42(169), 160-179.https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.59478
Díaz-Barriga, A. (2011). Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. Revista Iberoamericana de educación superior, 2(5), 3-24. https://bit.ly/3der4pX
Díaz- Barriga, A. (2006). El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles educativos, 28(111), 7–36. https://bit.ly/2U3N7bk
Díaz Barriga, F. y Rigo, M. (2000). Formación docente y educación basada en competencias. En M. A. Valle, Formación en competencias y certificación profesional (pp. 76–104). Universidad Nacional Autónoma de México
De la Mano, M. y Moro, M. (2009). La evaluación por competencias: propuesta de un sistema de medida para el grado en Información y Documentación. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, (23), 1-16. https://dx.doi.org/10.1344/105.000001504
Delgado, A., Borge, R., García, J., Oliver, R. y Salomón, L. (2005). Competencias y diseño de la evaluación continua y final en el espacio europeo de educación superior. Ministerio de Educación y Ciencia. https://bit.ly/2xRH8Oh
Duarte, J. (2003). Ambientes de aprendizaje. Una aproximación conceptual. Revista Iberoamericana de Educación, 33 (1), 1-18. https://doi.org/10.35362/rie3312961
Escudero, T. (2016). La investigación evaluativa en el Siglo XXI: Un instrumento para el desarrollo educativo y social cada vez más relevante. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 22 (1), 1-21. http://dx.doi.org/10.7203/relieve.22.1.8164
Espinosa-Solís, J., Pizarro, N., Parra-Acosta H., González-Carrillo, E., Talavera-Sánchez, O. y Bueno-Acuña, G. (2021). Validación de un instrumento que mide el perfil actitudinal de los docentes y el desarrollo de competencias universitarias y transversales. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 12(23), 1-20. https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1003
González, M-G., Navarro, G. y Varas, M. (2017). Diseño, validación y aplicación del cuestionario de desarrollo de la dimensión afectiva de competencias genéricas en estudiantes universitarios chilenos. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 54(1), 1-16. https://doi.org/10.7764/PEL.54.1.2017.3
Ibarra-Sáiz, MS, Rodríguez-Gómez, G. y Boud, D. (2020). Desarrollo de la competencia del alumno a través de la evaluación por pares: el papel de la retroalimentación, la autorregulación y el juicio evaluativo. High Educ, 80, 137-156. https://doi.org/10.1007/s10734-019-00469-2
Jurado, P. (2018). Evaluación en Educación Superior. Análisis centrado en las tareas del estudiante. En O. Leyva, F. Ganga, J. Tejada, A. Hernández (ed.), La formación por competencias en la educación superior: alcances y limitaciones desde referentes de México, España y Chile (pp.255-278). Ciudad de México: Tirant humanidades.
Kyndt, E., Janssens, I., Coertjens, L., Gijbels, D., Donche, V. & Van Petegem, P. (2014). Vocational Education Students’ Generic Working Life Competencies: Developing a Self-Assessment Instrument. Vocations and Learning, 7, 365–392. https://doi.org/10.1007/s12186-014-9119-7
Laborinho, A., Díaz, T., Barros, P., Pérez, B. y Martínez, A. (coord.) (2020). Miradas sobre la educación en Iberoamérica. Competencias para el siglo XXI en Iberoamérica. OEI.
Le Boterf, G. (2000). Ingeniería de las competencias. Gestión 2000/EPISE.
Lizitza, N. y Sheepshanks, V. (2020). Educación por competencias: cambio de paradigma del modelo de enseñanza-aprendizaje. RAES, 12(20), 89-107.
Leyva, O., Ganga, F., Tejada, J. y Hernández, A. (eds.) (2018). La formación por competencias en la educación superior: alcances y limitaciones desde referentes de México, España y Chile. Tirant humanidades.
López, E. (2016). En torno al concepto de competencia: un análisis de fuentes. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(1), 311-322.
López, M.C. (2011) El Proceso de Bolonia: Profesorado y Modelo Educativo Centrado en el Aprendizaje de Competencias, en Reforma Universitária. En E. Monteiro de Aguiar y M.L. Pinto de Almeida (orgs.). A Construção do Espaço Europeu de Educação Superior. Análise de uma Década do Processo de Bolonha (pp. 157- 180). Mercado de Letras.
Manríquez, L. (2012). ¿Evaluación en competencias? Estudios pedagógicos, 38(1), 353-366. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000100022
Marín, R., Guzmán, I., Márquez, A. y Peña, M. (2013). La Evaluación de Competencias Docentes en el Modelo DECA: Anclajes Teóricos. Formación Universitaria, 6(6), 41-54. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062013000600005
Martínez, E., Fonseca, R. y Tapia, H. (2019). Implementación de Rediseños Curriculares Universitarios en Educación, una Tarea Compleja. Formación Universitaria, 12(3), 55-66. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000300055
Mesa, L., Rosas, G., Salazar, M. y Pérez, B. (2014). Una experiencia de formación desde el servicio a la comunidad en la Facultad de Pedagogía e Innovación Educativa de la UABC. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), (2), 1-8. https://bit.ly/2QuabxK
Ministerio de Educación de Chile [MINEDUC] (2018). Ley 21091, Sobre educación superior. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1118991&idParte=9917404
Moreno, T. (2012). La evaluación de competencias en educación. Sinéctica (39), 1-20. https://bit.ly/3dhfxqb
Navas, M. y Ospina, J. (2020). Diseño curricular por competencias en educación superior. Revista Saber, Ciencia y Libertad, 15(2), 195–217. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n2.6729
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó.
Proyecto Tuning América Latina (2007). Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina. Informe final-Proyecto Tuning-América Latina 2004-2007. Universidad de Deusto. https://bit.ly/3b93bOT
Roegiers, X. (2010) Una Pedagogía de la integración. Competencias e integración de los conocimientos en la enseñanza. FCE.
Sequera, M. (2016). Investigación acción: un método de investigación educativa para la sociedad actual. ARJÉ, 10(18), 223-229. https://bit.ly/2U6n9E4
Tacca, D. (2011). El nuevo enfoque pedagógico: Las competencias. Investigación educativa, 15(28), 163-185. https://bit.ly/2IXXWFN
Villa, A. y Poblete, M. (2011). Evaluación de competencias genéricas: Principios, oportunidades y limitaciones. Bordón, 63(1), 147-170. https://bit.ly/2vERpga
Villalobos-Abarca, M., Herrera-Acuña, R., Contreras-Véliz, J., y Varas-Contreras, P. (2021). Diseño curricular: un esfuerzo de diez años de una red de universidades en Chile. Formación universitaria,14(2), 25-36. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000200025
Villardón-Gallego, L.,Yániz, C.,Achurra, C.,Iraurgi, I., y Aguilar, M. C. (2013). Learning Competence in University: Development and Structural Validation of a Scale to Measure. Revista de Psicodidáctica,18(2), 357-374. https://dx.doi.org/10.1387/RevPsicodidact.6470
Villavicencio, C. (ed.) (2020). Las competencias genéricas en la educación superior. Pontificia Universidad Católica del Perú.
UCSH (2014). Modelo de Formación. UCSH.
UCSH (2016). Plan de Formación Integral. UCSH.
UCSH (2017). Guía procedimental. Competencias genéricas UCSH 2017. UCSH.
Zhao, W. y Tröhler, D. (ed.) (2021). Euro-Asian Encounters on 21st-Century Competency-Based Curriculum Reforms Cultural Views on Globalization and Localization. Springer.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.