Prácticas de inclusión para niñas y niños migrantes en educación inicial: Un caso de estudio en la Región Metropolitana, Chile
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v23i53.2694Keywords:
Migración, educación de la primera infancia, práctica pedagógica, educación inclusiva, diversidad culturalAbstract
The increase in the presence of migrant children in early childhood educational centers allows a large part of the classrooms to be characterized by cultural diversity. Consequently, new needs emerge and inclusion practices of migrant children are presented as a challenge for teachers. The aim of this case study is to explore inclusion practices for migrant children in an early childhood education center in Chile. The technique used to collect data was semi-structured interviews with the principal of the center, the early childhood teachers and the teaching assistants. The interviews were then transcribed and analyzed through thematic analysis. The results are grouped into four categories: adaptations in the classroom that respond to the cultural diversity of migrant children; the link between the educational center and migrant families; professional training on inclusion and interculturality; and finally, factors that stress the inclusion practices of migrant children. The need for professional training is discussed, focusing on the need for inclusive practices from an intercultural perspective that allows for intentional educational work with children and families of migrant origin, as well as the importance of addressing these problems as both a political and social responsibility.
Downloads
References
Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva: mejora escolar y retos para el siglo XXI. Participación educativa, 6(9), 41-54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7449796
Arredondo, P. y Paidicán, M. (2023). La educación interculturalidad en Chile: Revisión de literatura. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 22(49), 212–230. https://doi.org/10.21703/rexe.v22i49.1394
Baeza-Correa, J. B., Bustos-Reyes, C. A., Guzmán-Droguett, M. A, Imbarack-Dagach, P., y Mercado-Guerra, J. L. (2022). Inclusión de migrantes en el sistema escolar chileno: estado del arte. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 15, 1-25. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m15.imse
Braun, V., y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Caglieri, R., Cáceres, C., Vergara, C., y Parada, A. (2023). Prácticas pedagógicas y características culturales de crianza, un desafío en educación parvularia. Revista Realidad Educativa, 3(1), 103–128. https://doi.org/10.38123/rre.v3i1.281
Creswell, J. (2007). Qualitative inquire and research design: Choosing among five approaches. Thousand Oacks: SAGE.
D’Achiardi, M. (2015). Buenas prácticas pedagógicas en educación parvularia. Algunos aportes para la gestión del currículum. Cuaderno de Educación Nº 67. Facultad de educación, Universidad Alberto Hurtado. https://cuadernosdeeducacion.uahurtado.cl/historial/cuaderno_educacion_67/articulo.html
Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M., y Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572013000300009
Ferrão, V. (2010). Educación Intercultural en América Latina: Distintas concepciones y tensiones actuales. Estudios pedagógicos (Valdivia), 36(2), 333-342. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052010000200019
Giménez, C. (2003). Pluralismo, Multiculturalismo e Interculturalidad. Propuesta de clarificación y apuntes educativos. Educación y Futuro: Revista de Investigación Aplicada y Experiencias Educativas, (8), 9–26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2044239
Hernández Sánchez, A., y Ainscow, M. (2018). Equidad e Inclusión: Retos y progresos de la Escuela del siglo XXI. Revista RETOS XXI, 2(1), 13–22. https://revistaseug.ugr.es/index.php/RETOSXXI/article/view/24223
Instituto Nacional de Estadísticas (2023). Informe de resultados de la estimación de personas extranjeras residentes en Chile. Departamento de estudios. Unidad de estudios servicio nacional de migraciones.
Keles, S., Munthe, E., & Ruud, E. (2024). A systematic review of interventions promoting social inclusion of immigrant and ethnic minority preschool children. International Journal of Inclusive Education, 28(6), 924-939. https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1979670
Khalfaoui, A., García-Carrión, R., & Villardón-Gallego, L. (2021). A systematic review of the literature on aspects affecting positive classroom climate in multicultural early childhood education. Early Childhood Education Journal, 49(1), 71-81. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01054-4
Leiva, J. (2016). Abriendo caminos de interculturalidad e inclusión en la escuela. Dykinson.
McAuliffe, M. y Triandafyllidou, A. (2021). Informe sobre las Migraciones en el Mundo 2022. Organización Internacional para las Migraciones (OIM), Ginebra.
McDevitt, S. E. (2021). Teaching immigrant children: learning from the experiences of immigrant early childhood teachers. Journal of Early Childhood Teacher Education, 42(2), 123–142. https://doi.org/10.1080/10901027.2020.1818650
Mintrop, R., Órdenes, M. y Madero, C. (2018). Mejora escolar en Chile: el énfasis de la lógica “desde afuera hacia adentro” y el desplazamiento de la lógica “desde adentro hacia afuera”. Cuaderno de Educación No 79, UAH.
NAEYC (2019). Estándares y Competencias Profesionales para Educadores de la Niñez Temprana. https://www.naeyc.org/sites/default/files/globally-shared/downloads/PDFs/resources/position-statements/estandares_y_competancias1.pdf
Riedemann, A., Stefoni, C., Stang, F., & Corvalán, J. (2020). Desde una educación intercultural para pueblos indígenas hacia otra pertinente al contexto migratorio actual. Un análisis basado en el caso de Chile. Estudios Atacameños (64), 337-359. https://doi.org/10.22199/issn.0718-1043-2020-0016
Riquelme-Sanderson, M., y Peña-Sandoval, C. (2024). Formación inicial docente e inmigración en Chile: Fundamentos y propuestas desde una pedagogía culturalmente relevante. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 23(51), 273–291. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i51.1677
Ruiz-Bórquez, M. y Grau-Cárcamo, K. (2024). Percepción de prácticas pedagógicas inclusivas de un jardín infantil de la Fundación Integra, Valdivia, Chile. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 8(1), 41-64. https://doi.org/10.32541/recie.2023.v8i1.pp41-64
Sampieri, R. H. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.
Santander, F., Muñoz, Y., Fernández, M. J., y De la Cruz, P. S. (2022). ¿Un mayor número de niños y niñas migrantes hace que las prácticas de las educadoras de párvulo sean más inclusivas? Un estudio de caso en jardines públicos en Chile. Revista Boliviana de Educación, 4(7), 48-65. https://doi.org/10.33996/rebe.v4i7.937
Servicio Jesuita a Migrantes (2024). Anuario Estadístico de Movilidad Humana en Chile 2023. Santiago, Chile.
Stake, R. (1999). Investigación con estudio de caso. Ediciones Morata.
Stefoni, C., Rojas, M., Riedemann, A., y Stang, F. (2020). Interculturalidad en contextos migratorios. Desafíos para pensar un sistema escolar inclusivo y justo. Chile. Universidad Mayor. https://repositorio.umayor.cl/xmlui/handle/sibum/7004
Subsecretaría de Educación Parvularia (2019). Marco para la buena enseñanza en Educación Parvularia. Ministerio de Educación, Santiago de Chile.
Subsecretaría de Educación Parvularia (2021). Marco para la buena dirección y el liderazgo en Educación Parvularia. Ministerio de Educación. Santiago de Chile.
Subsecretaría de Educación Parvularia (2023). Orientaciones para la acogida de niños y niñas extranjeros en la educación parvularia. Ministerio de Educación, Santiago de Chile.
UNESCO. (2021). Inclusion in early childhood care and education: brief on inclusion in education. Education 2030.
UNICEF. (2023) Early Childhood Development. Vision for Every Child. UNICEF, New York.
Valdés, A. y Veloso, B. (2019). Inclusión de niños y niñas migrantes y sus familias en el sistema de educación parvularia. Focus. Santiago de Chile. https://www.unicef.org/chile/media/2421/file/inclusion_de_ninos_y_ninas_migrantes.pdf
Walsh, C. (2008). Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político-epistémicas de refundar el Estado. Tabula rasa, (9), 131-152. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1794-24892008000200009&script=sci_arttext
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Política de acceso abierto
Esta revista proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global de conocimiento.
Licencia
Revista REXE "Revista de Estudios y Experiencias en Educación" de la Facultad de Educación, Universidad Católica de la Santísima Concepción, está distribuido bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.