Encounters, disagreements and challenges. An analytical look at the proposals of continuing teacher training for citizenship education in Chile.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v23i53.2657

Keywords:

citizenship education, teacher training, continuing education, citizenship, teachers

Abstract

Efforts to improve citizenship education include the challenge of teacher preparation. Continuing education programs for this purpose should respond to the contemporary maximalist approach and be aligned with educational policy. This article analyzes such programs from a qualitative approach. A criteria-based sample was selected from 10 diploma courses and 6 citizenship education courses offered by 12 universities and 2 training centers between 2022 and 2023 for teachers of any subject. The analysis focused on the information available on the web pages of the institutions (program description and curriculum) which was analyzed deductively and inductively following the coding logic proposed by Gibbs (2012). The main findings point to the predominant adoption of the maximalist citizen approach in both courses and diploma programs, but with certain differentiating features. Likewise, an important part of the programs emphasizes competencies for democratic participation and inclusion, elaborating citizen education proposals contextualized in the communities and aligned with the students' interests. In addition, these programs are consistent with the new pedagogical standards (2021) and represent an important opportunity for the design and implementation of institutional plans for citizenship education in educational establishments.

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Author Biographies

Isaac Calvo Gallardo, Universidad Alberto Hurtado

Doctor © en Educación. Magíster en Didáctica de la Historia y las Ciencias Sociales. Licenciado en Educación, Profesor de Historia y Ciencias Sociales. Áreas de investigación: Educación Ciudadana, Educación  Democrática, Formación Inicial y Continua Docente, Concepciones del Profesorado.

Ignacio Carvacho Bastias, Universidad Alberto Hurtado

Estudiante de Doctorado en Educación. Magíster en Didáctica de la Historia y las Ciencias Sociales. Licenciado en Historia, Licenciado en Educación, Profesor de Historia y Geografía. Áreas de investigación: Formación Ciudadana y Educación Interdisciplinaria, Políticas Educativas, Formación Inicial Docente, Didáctica y Curriculum.

Luis Guasch Guzmán, Universidad Alberto Hurtado

Estudiante Doctorado en Didáctica de las Ciencias Sociales. Magister en Educación, mención didáctica e innovación pedagógica. Licenciado en Educación, Profesor de Historia y Ciencias Sociales. Áreas de investigación: procesos de formación ciudadana y Conciencia Histórica.

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Published

2024-11-29

How to Cite

Calvo Gallardo, I., Carvacho Bastias, I., & Guasch Guzmán, L. (2024). Encounters, disagreements and challenges. An analytical look at the proposals of continuing teacher training for citizenship education in Chile. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 23(53), 173–189. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i53.2657

Issue

Section

Investigación