Motor wedges for the development of motor skills and the consolidation of scientific content on the human body and health in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v23i52.2309Keywords:
Motor activity, physical education, science education, interdisciplinarity, learning processAbstract
Motor wedges in Early Childhood Education allow the development of globalized and comprehensive teaching and learning strategies. Therefore, it was proposed to design, implement and evaluate the development of motor skills and the consolidation of scientific content related to the human body and health through motor wedges in Early Childhood Education. Forty-five 5 and 6 year-old students participated in this experience. The anecdotal record was used as the main evaluation instrument both for the students' learning and for the teaching-learning process. The results showed that the motor wedges favored the development of motor contents in the classroom and the consolidation of scientific contents. In order to favor learning through globalized motor wedges, the teacher's role as guide and the student's role as protagonist are key. In addition, it is recommended that they be: with and without competition, simple, motivating, with few rules and based on previous knowledge.Downloads
References
Alonso, Y., y Pazos, J. M. (2020). Importancia percibida de la motricidad en Educación Infantil en los centros educativos de Vigo (España). Educação e Pesquisa, 46, 1-17. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046207294
Aroca Toloza, C., Soto Aranda, V., Palma Muñoz, S., Gutiérrez Figueroa, E., y Wilde González, J. (2022). Evaluación para los aprendizajes en primera infancia: resignificando las prácticas evaluativas desde la Investigación-Acción. REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 21(45), 252-277. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.013
Arufe, V. (2020). ¿Cómo debe ser el trabajo de Educación Física en Educación Infantil? Retos, 37, 588–596. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74177
Arufe, V., Pena, A., y Navarro, R. (2021). Efectos de los programas de Educación Física en el desarrollo motriz, cognitivo, social, emocional y la salud de niños de 0 a 6 años. Una revisión sistemática. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 7(3), 448-480. https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.3.8661
Cantó, J., Pro, A., y Solbes, J. (2016). ¿Qué ciencias se enseñan y cómo se hace en las aulas de educación infantil? La visión de los maestros en formación inicial. Enseñanza de las Ciencias, 34(3), 25-50. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1870
Cebrián, B., Isabel, M., y Miguel, A. (Coord.) (2013). Cómo trabajar la motricidad en el aula. Cuñas motrices para Infantil y Primaria. Miño y Dávila.
Cifo, M. I., Olmos, E., y Garre, M. J. (2023). Posibilidades de las cuñas motrices en educación infantil: organización del alumnado, espacio, tiempo y materiales. EA, Escuela Abierta, 26. https://doi.org/10.29257/EA26.2023.05
Decreto 196/2022, de 3 de noviembre, por el que se establece el currículo de la etapa de Educación Infantil en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. Boletín Oficial de la Región de Murcia, 255, de 4 de noviembre de 2022.
Gamboa-Jiménez, R. A., Bernal-Leiva, M. N., Gómez-Garay, M. P., Gutiérrez-Isla, M. J., Monreal- Cortés, C. B., y Muñoz-Guzmán, V. V. (2020). Corporeidad, motricidad y propuestas pedagógico-prácticas en aulas de educación infantil. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(1), 1-22. https://doi.org/10.11600/1692715x.18101
Gordillo, M. D., Sánchez, S., y Bermejo, M. L. (2019). La obesidad infantil: Análisis de los hábitos alimentarios y actividad física. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 331-344. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v2.1460
Hernández, A., Escobar, J. C., y Parra, C. J. (2020). Variantes de juegos para favorecer el desarrollo de las habilidades motrices básicas desde la clase de educación física. Sinergia Académica, 3(4), 1-11. https://doi.org/10.51736/sa.v3i4.1
Latorre, A. (2008). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.
López-Benavente, A., Ureña-Ortín, N., y Alarcón, F. (2019). Evaluación formativa y compartida para la inclusión de descansos activos en infantil. Journal of Sport and Health Research, 11(1), 143-154.
López-Pastor, V. M., Aldama, B., Martín, M., y Arroyo, M. A. (2006). Elaboración de material curricular sobre cuñas motrices. Un proyecto cooperativo de formación permanente del profesorado. Congreso Internacional de Actividades Físicas Cooperativas. La Peonza: Valladolid. https://doi.org/10.35376/10324/37920
Losada-Puente, L., Honrubia-Montesinos, C., y Gil-Madrona, P. (2020). Validation of an Instrument of Professional Development in Infant Physical Education. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 20(77), 57-72. https://doi.org/10.15366/rimcafd2020.77.004
McMillan, J. H., y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. Pearson.
Molina, M., y López-Pastor, V. M. (2017). Educación física y aprendizaje globalizado en educación infantil: evaluación de una experiencia. Didacticae, 2, 89-104. https://doi.org/10.1344/did.2017.2.89-104
Nicolás, C., y Alonso, J. I. (2021). Análisis de la implementación de los espacios de aprendizaje en el aula de Educación Física Infantil. Retos, 42, 841-850. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86325
Pastor-Vicedo, J., Martínez-Martínez, J., Jaén-Tévar, Y., y Prieto-Ayuso, A. (2019). Los descansos activos y la mejora de los aprendizajes en educación infantil: una propuesta de intervención. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 8(2), 67-72. https://doi.org/10.6018/sportk.401131
Pons, R., y Arufe, V. (2016). Análisis descriptivo de las sesiones e instalaciones de psicomotricidad en el aula de Educación Infantil. Sportis: Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 2(1), 125-146. https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.1.1445
Prieto J., y Cerro, D. (2021). Percepciones de futuros maestros sobre motricidad en educación infantil: un estudio exploratorio en estudiantes de último curso. Retos, 39, 155-162. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78618
Pro, A., Pro, C., y Cantó, J. (2019). ¿Cómo estamos formando a las futuras maestras para enseñar ciencias en el grado de educación infantil? Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l’Educació, 2, 88-99. https://doi.org/10.17345/ute.2019.2.2657
Pro, C., Inglés, C., y Gómez, A. (2020). ¿Qué aprenden unos estudiantes en una experiencia formativa de didáctica de las ciencias experimentales en el Grado de Educación Infantil? Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (38), 97-113. https://doi.org/10.7203/dces.38.16174
Real Decreto 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, 28, de 2 de febrero de 2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/02/01/95/con
Rubio, S., y Mora, M. (2019). Educación para la salud y el consumo en educación infantil. Pirámide.
Tamayo, R., Fernández, L., y Vázquez, S. (2022). Juegos para el tratamiento de la orientación espacial en las clases de Educación Física. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(3), 860-875. https://doi.org/10.2307/j.ctv36k5bkf.25
Ureña, N., y Cifo, M. I. (2023). La alfabetización física en Infantil: el ABCDmotriz. INDE.
Vaca, M. J. (2007). Un proyecto para una escuela con cuerpo y en movimiento. Ágora para la EF y el Deporte, 4-5, 91-110.
Vaca, M. J., Fuente, S., y Santamaría, N. (2013). Cuñas motrices en la escuela infantil y primaria. Ediciones Balnea.
Viscarro-Tomás, I., Gimeno-Martín, S., y Antón-Rosera, M. (2012). Intervención psicomotriz en el ámbito escolar: Un estudio longitudinal. Revista Española de Educación Física y Deportes (399), 97-115. https://doi.org/10.17345/ute.2011.1.624