Sin Reflexión No Hay Innovación: El Papel de la Reflexión Docente en el Impulso de la Innovación Educativa en Educación Superior
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v23i52.2277Keywords:
Educational innovation, reflective practice, teacher reflection, higher educationAbstract
The object of this papper is to identify the factors that influence the reflextive teaching practice to promote innovation in pedagogical practices in the context of Atacama University, particulary at the Vallenar University. This proposal arises from the need for teacher evaluation in higher education, wich was not able to have successful practices in the classroom in terms of knowledge transfer or even in the incentive of student participation. In this way, the need and interdependence of reflextive practice for the successful development of educational innovation is proposed, but with the fulfillment of some key elements: Reflection’s concept, understanding of the type of teacher reflextion and the moment of application and finally consider intrinsic and extrinsic factors that limit said exercise.
Downloads
References
Ahumada-Bastidas, V. y Sánchez-Huarcaya, A. (2022). Resistencia al Cambio de los Docentes de un Instituto de Educación Superior Pedagógico Privado de Lima frente al Proceso de Licenciamiento Institucional. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 152-166.
Aliste, E. y Núñez, A. (2015). Las fronteras del discurso geográfico: el tiempo y el espacio en la investigación social. Chungará (Arica), 47(2), 287-301.
Bloom, B. Taxonomía de los objetivos de la educación. La clasificación de las metas educacionales. Editorial Ateneo, México, 1950.
Cárcamo, C; Chomalí, F; Díaz, F; Navarrete, F; Pérez, K. (2016). La importancia de la reflexión docente para el mejoramiento en las prácticas pedagógicas en educación superior. Seminario para optar al título de Psicopedagogo. Universidad Andrés Bello, Chile.
Cohen y Franco (2004). Evaluación de Proyectos sociales, Editorial Siglo XXI editores, 4º edición.
Dewey, J. (2004). Cómo pensamos. Nueva exposición de la relación entre pensamiento reflexivo y proceso educativo. Paidós.
Domingo, A. (2022). La práctica reflexiva: un modelo transformador de la praxis docente. Zona Próxima, (34), 3-21.
Gómez, T. G. (2010). La mercantilización de la educación. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 13(2), 16-21.
González; Domínguez, R; Díaz- Fernández, A; Pérez, A; Gutiérrez, C. Autoevaluación y coevaluación de la práctica docente del profesorado universitario. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 5(2), 353-358.
Guzmán, C. (2012). Enseñanza reflexiva y profesores universitarios noveles. Desafíos para la mejora en la enseñanza. Revista de la educación superior, 41(163), 113-134.
Lara- Subiabre, B; Ripoll- Novales, M; Angulo- Brunet, A. (2021). Evidencias de confiabilidad y validez de un instrumento de reflexión pedagógica. Educación Superior, 8(1), 43-56.
Macanchi, M. Orozco, B. Campoverde, M. (2020). Innovación educativa, pedagógica y didáctica. Concepciones para la práctica en la educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 396-403.
Malpica, F; Navareño, P. (2018). Innovación pedagógica reflexiva en comunidades profesionales de aprendizaje y su impacto en la formación docente institucional. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 4(1), 14-23.
Marín, D. y Pardo, M. (2021). Indagación narrativa y construcción de identidades docentes: la reflexión pedagógica como herramienta de formación docente. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 24(2).
Marín-Cano, M. L., Parra-Bernal, L. R., Burgos-Laitón, S. B., & Gutiérrez-Giraldo, M. M. (2019). La práctica reflexiva del profesor y la relación con el desarrollo profesional en el contexto de la educación superior. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 15(1), 154-175.
Mogollón, L. (2016). Innovación educativa: Herramientas de apoyo para el trabajo docente. Organización de las Naciones Unidas para la educación, la ciencia y la cultura
Montalvo, J. (2011). Innovación en la educación superior ¿Anticipándonos al futuro? Anuario jurídico y económico escurialense, (44), 567-578.
Nocetti, A. y Medina, J. L. (2019). Significados de reflexión sobre la acción docente en el estudiantado y sus formadores en una universidad chilena. Revista Educación, 43(1), 152-170.
Nocetti, A y Medina, J.L (2018). Condiciones que desencadenan la reflexión docente en el futuro profesor durante sus prácticas de formación. Revista Espacios, 39(15).
Padilla, C. y Madueño, M. (2019). Reflexión sobre la práctica docente: ruta de formación del profesor universitario chileno. Revista Innova Educación, 1(4), 422-437.
Parrenoud, F. (2001). Poner la práctica reflexiva en el centro del proyecto formativo. Cahiers pédagogiques.
Pila, J; Andagoya, W y Fuertes, M. (2020). El profesorado: Un factor clave en la innovación educativa. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(2), 212-232.
Prieto, L. (2016). Autoeficacia del profesor universitario. Eficiencia percibida y práctica docente. 2ª edición. Narcea.
Quizhpe, L. A., Gómez, O. A., & Aguilar, R. D. (2016). La innovación educativa en la Educación Superior ecuatoriana y el portafolio docente: instrumentos de desarrollo. Revista cubana de Reumatología, 18(3), 297-303.
Ramos, J (2020) Bitácora pedagógica, instrumento didáctico para la reflexión. V Congreso Internacional virtual sobre la Educación en el Siglo XXI.
Reed, S. K. (2012). Cognition: Theories and applications. CENGAGE learning.
Rodríguez-Pérez, M. V. (2019). Reflexión sobre las prácticas educativas que realizan los docentes universitarios: El caso de la Facultad de Educación de UNIMINUTO. Formación universitaria, 12(1), 109-120.
Schön, D. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Paidós.
Torres, M., Yépez, D., y Lara, A. (2020). La reflexión de la práctica docente. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (10), 87-101.
Universidad de Atacama (2019). Modelo educativo.
Valenzuela, J. (2008). Habilidades de pensamiento y aprendizaje profundo. Revista iberoamericana de educación, 46(7), 1-9.
Vargas, E. (2015). Gestión e innovación educativa. Revista Nuevo Humanismo, 3(2), 95-113.
Venegas, C. y Fuentealba, A. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: Consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 58(1), 115-138.
Villalobos, J. y De Cabrera, C. (2009). Los docentes y su necesidad de ejercer una práctica reflexiva. Revista de teoría y didáctica de las Ciencias Sociales, (14), 139-166.
Zabalza, M. y Zabalza, M.A. (2012) Innovación y cambio en las instituciones educativas. Homo Sapiens.