Family-school relationship, yes... but not so much. Social representations of teachers in training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v23i51.2234

Keywords:

relación padres-escuela, participación de familias, comunicación padres-profesores, implicación parental, formación de docentes, enseñanza básica

Abstract

The work presented is intended to know the social representations that future teachers of elementary (primary) education have regarding the relationship between families and school. Although the topic of the relationship between families and school has been thoroughly studied, this production has been focused on what happens in schools; consequently, studies situated in the field of initial teacher education are scarce. The work is carried out in four universities in the Ñuble and Biobío regions, located in the south central zone of Chile. The methodology used is qualitative and the method corresponds to a sociofenomenological study. The production of information is carried out by means of semi-structured interviews with 40 students belonging to the elementary teacher training. As main findings, it can be mentioned that student representations are based on three dimensions: participation, communication and involvement. Each of these dimensions is developed from a school-centered conception that reproduces a one-way representation of the relationship between families and school. That is, the relationship between families and school is considered for an instrumental purpose, since it is valued by the individuals  to the extent that it contributes directly to the fulfillment of the objectives established from the school field, otherwise it is considered a threat.

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Author Biographies

Héctor Cárcamo-Vásquez, Universidad del Bío-Bío, Chile

Doctor en Antropología Social de la Diversidad Cultural y la Ciudadanía por la Universidad Complutense de Madrid, España. Sociólogo y Magíster en Investigación Social y Desarrollo por la Universidad de Concepción, Chile. Actualmente es Coordinador del Grupo de Investigación FESOC y se desempeña como docente e investigador adscrito al Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad del Bío-Bío, Chillán, Chile. Sus líneas de investigación son: Relación familia-escuela y Ciudadanía y procesos de formación ciudadana en contextos educativos formales.

Pablo Méndez-Bustos, Universidad Católica del Maule, Chile

Psicólogo por la Universidad de Concepción, Chile, Master en Diseños de Investigación y Aplicaciones en Psicología y Salud por la Universidad de Granada, España. Ph.D en Psicología Clínica y de la Salud por la Universidad Autónoma de Madrid, España. Actualmente se desempeña como académico adscrito al Departamento de Psicología de la Universidad Católica del Maule, Chile. Sus líneas de investigación son Prevención del Suicidio y Familia-Escuela.

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Published

2024-04-01

How to Cite

Cárcamo-Vásquez, H., & Méndez-Bustos, P. (2024). Family-school relationship, yes. but not so much. Social representations of teachers in training. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 23(51), 92–107. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i51.2234

Issue

Section

Investigación