Protagonists of school coexistence: roles and actions in the school from the Chilean educational policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v22i50.2076

Keywords:

Convivencia escolar, comunidad educativa, política educativa, análisis documental, relación padres-escuela

Abstract

The present text seeks to identify the roles and actions expected of the education community, described by different school coexistence policies in Chile, that is to say, from the macro-policies that guide their implementation in schools. From a documentary analysis, seven documents will be reviewed. These are two laws related to school coexistence issued by the legislative power -on School Violence and Safe Classroom-, and five updates to national policies presented by the Ministry of Education since 2002. The actions expected of the school community in general will be analyzed, as well as those for differentiated roles: administrative positions, coexistence director, students, teachers, family and education assistants. In this way, actors beyond those defined as key work teams will be analyzed. The results identify the responsibility of the education community in general with regards to school coexistence. Also, they show a tension due to the difference in guidelines regarding the origin of these policies, which impacts the action areas of the members, from the pedagogical, the administrative, and the socio-community aspect. Lastly, there is a pending challenge regarding the desire to shift the paradigms surrounding childhood in an adult-centric accountability context.

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Author Biographies

Pamela Barria-Herrera, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Dra (c) en Educación por Universidad Metropolitana en Ciencias de la Educación, Magíster en Psicología Educacional por Universidad de Chile y Licenciada en Psicología por la Universidad de Santiago de Chile. Docente del Departamento de Formación Pedagógica, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Áreas de investigación: Convivencia escolar, trabajo docente y formación docente.

Felipe Zurita-Garrido, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Doctor en Educación por la Universidad Federal de Minas Gerais y Profesor de Historia y Ciencias Sociales por la Universidad Academia de Humanismo Cristiano. Académico del Departamento de Educación Básica y del Centro de Investigación en Educación de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Áreas de investigación: didáctica de la historia y las ciencias sociales, historia de la educación, políticas públicas educacionales.

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Published

2023-11-25

How to Cite

Barria-Herrera, P., & Zurita-Garrido, F. (2023). Protagonists of school coexistence: roles and actions in the school from the Chilean educational policies. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 22(50), 141–156. https://doi.org/10.21703/rexe.v22i50.2076

Issue

Section

Investigación