El pensamiento crítico en los estudiantes de una Escuela Nacional Superior de Arte
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v22i50.1799Keywords:
Pensamiento crítico, ciudadanía crítica, educación artística, estrategias dramáticasAbstract
ABSTRACT
This research aimed to describe the development of critical thinking evidenced in students of a National Superior School of Art in Lima. This is a mixed approach study with greater emphasis on qualitative and case study design. Based on a non-probabilistic sampling for convenience, the field work was carried out with 15 students and 3 third-cycle teachers. As instruments, a semi-structured interview guide aimed at teachers was applied; a student-oriented self-perception survey; and a participant observation guide from which a debate was fostered among the students. Among the results, it stands out that the perception of the students does not coincide with the aspects observed or with the opinions provided by the teachers. Therefore, shortcomings were evident in the components related to analysis, evaluation, argumentation and self-regulated decision making. Some of these shortcomings are related to the lack of mastery of search capabilities and understanding of sources, the intolerance of opinions other than their own, the inability to support their positions in a logical and solid manner, as well as the difficulties in planning their own arguments. In addition, it was found that teachers are aware of the need to incorporate dramatic strategies to promote critical thinking; however, this would not be running effectively. Therefore, the need to develop critical thinking in art students from relevant pedagogical strategies is concluded.
Downloads
References
Ayala, P. (2020). El debate académico como herramienta en la enseñanza de las artes visuales. ARTSEDUCA, (26), 152-157. http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2020.26.12
Bezanilla, J. M., Poblete, M., Fernández, D., Fernández-Nogueira, D., Arranz-Turnes, S. y Campo-Carrasco, L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Estudios Pedagógicos 44(1), 89-113. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089
Enriquez, C. Y., Zapater F., E., y Díaz G. M. (2021). Disposición, habilidades del pensamiento crítico y éxito académico en estudiantes universitarios: metaanálisis. Revista Complutense de Educación,32(4), 525-536. https://doi.org/10.5209/rced.70748
Facione, P. (2007). Pensamiento crítico: ¿Qué es y por qué es importante? https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/PensamientoCriticoFacione.pdf
García, A., Acosta, D., Atencia, A., & Rodríguez Sandoval, M. (2020). Identificación del pensamiento crítico en estudiantes universitarios de segundo semestre de la Corporación Universitaria del Caribe (CECAR). Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado,23(3). https://doi.org/10.6018/reifop.435831
Gonzales, G. F. (2023). Desarrollo del pensamiento crítico: una necesidad en la formación de estudiantes universitarios. Revista ConCiencia EPG, 8(1). https://doi.org/10.32654/ConCiencia.8-1.1
Iacona, A. (2018). La argumentación. UAM, Unidad Cuajimalpa.
Llanos, M. (2020). Arte, creatividad y resiliencia. Recursos frente a la pandemia. Avances en Psicología, 28(2), 191-204. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2020.v28n2.2248
Luna, C. (2020). El futuro del aprendizaje 2 ¿Qué tipo de aprendizaje se necesita en el siglo XXI? https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000242996_spa
Naessens, H. (2015). Comparación entre dos autores del pensamiento crítico: Jacques Boisvert y Richard Paul-Linda Elder. Universidad Autónoma del Estado de México. http://ri.uaemex.mx/handle/20.500.11799/57993
Palma, M., Ossa, C., Ahumada, H., Moreno, L., y Miranda, C. (2021). Adaptación y validación del test Tareas de Pensamiento Crítico en estudiantes universitarios. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 20(42),199-212. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20212042palma12
Patiño, H. (2014). El pensamiento crítico como tarea central de la educación humanista. DIDAC, 64, 3-9. https://cutt.ly/ZkxNkSM
Paul, R. y Elder L. (2003). La mini guía para el Pensamiento crítico Conceptos y herramientas. Fundación para el pensamiento crítico. https://cutt.ly/FkxC5qq
Paul, R y Elder L. (2005). Estándares de Competencia para el Pensamiento Crítico. https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-Comp_Standards.pdf
Rivadeneira, M. P., Hernández, B. I., Loor, I., Mendoza, K., Rivadeneira, J. y Rivadeneira, L. (2021). El pensamiento crítico y su evaluación en la educación universitaria. Research, Society and Development, 10(3), 1-6. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13748
Rivas, S., Saiz, C.& Almeida, L.S. (2020). Pensamiento crítico y el reto de su evaluación. Educação: Teoria e Prática, 30(63), 1-14. http://dx.doi.org/10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14706
Sessarego, G. (2019). Estrategia metodológica para contribuir al desarrollo del pensamiento crítico en los estudiantes de la especialidad de pintura de una institución educativa de arte de lima. (Tesis de maestría). http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/USIL/9619/1/2019_Sessarego-Diaz.pdf
Silva, C. (2019). El desarrollo del pensamiento crítico en la propuesta curricular de la educación del arte en Chile. Estudios pedagógicos, 45(3), 79-92. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000300079
Trozo, E (2014). Didáctica del teatro para la educación superior. Universidad Nacional de Río Negro. https://cutt.ly/aZynae7
Trujillo, L. (2017). Teorías pedagógicas contemporáneas. Fundación Universitaria del Área Andina.
Unesco. (2020). Competencias para impulsar la empleabilidad de un millón de jóvenes durante la recesión que se avecina. https://bit.ly/3zF1CEk
Vendrell, M. & Rodríguez, J.M. (2020). Pensamiento Crítico: conceptualización y relevancia en el seno de la educación superior. Revista de la Educación Superior, 49, 9-25. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7704678
Zúñiga, V.A. (2020). Enseñanza de arte contemporáneo y el pensamiento crítico de los estudiantes en la Facultad de Arte, Sede Central de la Universidad Nacional Diego Quispe Tito-Cusco. (Tesis de maestría). https://repositorio.uap.edu.pe/handle/20.500.12990/6702
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.