Virtual academic tutoring in times of COVID-19: experiences of transformation at the higher education level
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v22i50.1729Keywords:
Sistema Tutorial, Tutor, Universidad, Educación virtual, COVID-19Abstract
The temporary closure of schools associated with COVID-19 has led to the transformation of the substantive functions of universities, including tutoring for academic support, encouraging teachers to make use of various virtual media to provide continuity to the student support processes during the so-called emergency education. The objective of this paper is to document the experiences about the changes in the tutorial task in a public university in the southeast of Mexico, as well as the strategies and resources used to systematize the tutorial processes from the virtuality, because of the social isolation measures.
The experience is analyzed taking into consideration five central aspects: 1) institutional dispositions for virtual tutoring, 2) teachers' collaborative work, 3) support materials for virtual tutorial follow-up, 4) student support through Microsoft Teams and 5) evaluation of virtual tutorial action. Likewise, the results of this experience, collected through a census in which undergraduate students who used the program during the pandemic period participated, are analyzed. The findings indicate changes in the tutorial practice in this period and highlight its value as a space for the attention of the academic and personal needs of the student body. In addition, a discussion is introduced on the feasibility of new lines of action for the diversification of this strategy based on the permanent integration of virtual environments to the already existing modalities of attention.
Downloads
References
Alcivar, M. y Gorozabel, T. (Mayo, 2018). Las Tutorías: Percepciones de los estudiantes y docentes universitarios. 2° Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Congreso llevado a cabo en la conferencia de Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.
Alcocer F., Chuc, G. y Pacheco, V. (2021). Alcance del programa de tutorías en el nivel superior, durante las estrategias de educación a distancia por el COVID en el sureste de México. Revista Electrónica Sobre Tecnología, Educación y Sociedad, 8(16), 1-13. https://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/760/962
Arakaki, M., Dammert, M., Barbosa, L., Herrera, D., Mendoza, N., y Muñoz, R. (2020). Percepciones de tutores sobre la incorporación de las TIC al programa de tutoría de la Facultad de Psicología PUCP. En Blanco Y Negro, 11(1), 1-13. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/23130
Black, P. y Plowright, D. (2010). A multi‐dimensional model of reflective learning for professional development. Reflective Practice, 11(2), 245-258. https://doi.org/10.1080/14623941003665810
Cabeza, P., Hernández, D., y Gutiérrez, F. (2021). Diferenciación entre la tutoría de acompañamiento presencial y virtual de la Universidad Metropolitana del Ecuador, durante la Covid-19. Conrado, 17(83), 517-526. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2124/2071
Calderón, R., González, M., y Torres, B. (2021). La percepción docente sobre las tutorías en el contexto del COVID 2019. Revista Psicológica Herediana, 14(1), 21-28. https://doi.org/10.20453/rph.v14i1.4030
Carmo, R., y Pádua, A. (2019). Da docência presencial à docência online: aprendizagens de professores universitários na educação a distância. Educação em Revista-UFMG, 35 (e210399), 1-29. http:// dx.doi.org/10.1590/0102-4698210399
Carranza, M., Plascencia, R., Islas, C., y Jiménez, A. (2020). Percepción de estudiantes universitarios sobre la tutoría presencial y la virtual. EDUCATECONCIENCIA, 27(28), 126–146. https://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/259
Ceniz, L., Colunga, S., y Ortiz, R. (2020). Profesionalización de la función orientadora del tutor en la Educación Superior. (Original). Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 16(1), 897-908. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1807
CEPAL-UNESCO (Comisión Económica para América Latina y el Caribe & la Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura) (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/S2000510_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y
De la Cruz, D. (2018). Tutoría en Educación Superior: análisis desde diferentes corrientes psicológicas e implicaciones prácticas. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 25(1), 34-59. doi: https://doi.org/10.25009/cpue.v0i25.2537
Díaz, J. (2021). Administración de la práctica tutorial en tiempos del COVID-19: Atendiendo las necesidades especiales de los alumnos universitarios a través de la tutoría en línea. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(SPE1), 1-10. http://www.scielo.org.mx/pdf/dilemas/v8nspe1/2007-7890-dilemas-8-spe1-00003.pdf
Erades, N., y Morales, A. (2020). Impacto psicológico del confinamiento por la COVID-19 en niños españoles: un estudio transversal. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(3), 27-34. https://doi.org/10.21134/rpcna.2020.mon.2041
Escobar, J. y Cuervo, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances an medición, 6, 27-36.
Forde, C. (2011). “Approaches to professional learning: coaching, mentoring and building collaboration.” In: C. Forde and J. O’Brien, eds. Coaching and mentoring: developing teachers and leaders (pp. 17-31). Scotland, Dunedin Academic Press.
Gargallo, A., Pérez, F. y Salvador, L. (2019). Percepción del alumnado universitario sobre las tutorías académicas: revisión de los factores relevantes. Educatio Siglo XXI, 37(3), 55-82. http://doi.org/10.6018/educatio.399161
Guzmán, L., Varela, W. y Briceño, M. (2021). Innovación de procesos educativos: educación virtual y tutorías para la competitividad universitaria ante el COVID-19. Repositorio De La Red Internacional De Investigadores En Competitividad, 14(14), 1-21. https://www.riico.net/index.php/riico/article/view/1956
Hernández, M., Beltrán, J., y Guisot, L. (2021). El modelo de tutoría virtual en tiempos de Covid-19: la perspectiva del profesorado tutor. En: R. Satorre (Ed). Nuevos retos educativos en la enseñanza superior frente al desafío COVID-19. (pp. 595-604). Octaedro.
Hernández, V., Y Pérez, H. (2021). Intervención de acción tutoral en las carreras de ingeniería en tiempos de pandemia. ANFEI Digital, 1(13), 1-9. https://www.anfei.mx/revista/index.php/revista/article/view/736/1378
Klug, M. Y Peralta, N. (2019). Tutorias universitarias. Percepciones de estudiantes y tutor personal sobre su uso y funcionamiento. Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-23. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.16
López, R. (2022). Estrategias de tutoría en alumnos de primer semestre de un bachillerato público del Estado de Hidalgo en el periodo julio–diciembre 2020. Con-Ciencia Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 3, 9(17), 110-115. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa3/article/view/8358
Martínez, P., Pérez, J., y Martínez, M. (2016). Las TICS y el entorno virtual para la tutoría universitaria. Educación XX1, 19(1), 287-310. http://doi.org/10.5944/educXX1.13942
Méndez, H. (Febrero, 2021). La actividad tutorial ante la pandemia 2020: Estudio de casos en dos unidades académicas de la Universidad Autónoma del Estado de Morelos. 16° Congreso Nacional de Investigación Educativa (CNIE-2021). Congreso llevado a cabo en la conferencia de Consejo Mexicano de Investigación Educativa A.C, Puebla.
Ojeda, A., Ortega, D., y Boom, E. (2020). Análisis de la percepción de estudiantes presenciales acerca de clases virtuales como respuesta a la crisis del Covid-19. Revista ESPACIOS, 41(42), 81-92. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n42p07
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (2021). A un año del comienzo de la pandemia: Continuidad educativa y evaluación en América Latina y el Caribe en 2021. Análisis desde la evidencia del Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377802.locale=es
Ortega, D., Rodríguez, J., y Mateos, A. (2021). Educación superior y la COVID-19: adaptación metodológica y evaluación online en dos universidades de Barcelona. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(1), e1275, 1-13. https://doi.org/10.19083/ridu.2021.1275
Parra, P., Cerezo, B., Parra, D., y Flores, M. (2018). Estudio teórico del proceso de tutoría psicopedagógica en la educación superior. Revista Científica Ciencia Y Tecnología, 18(19), 13-21. https://doi.org/10.47189/rcct.v18i19.197
Pérez, D., Rodríguez, M., Ariño, E. yBarragán, F. (2020). The Effect of COVID-19 in University Tutoring Models. Sustainability, 12(20), 1-14. https://doi.org/10.3390/su12208631
Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva. Graó, Barcelona.
Romo, A. (2002). La tutoría, una estrategia innovadora en el marco de los programas de atención a estudiantes. México: ANUIES.
Schmelkes, S. (2020). La educación superior ante la pandemia de la COVID-19: el caso de México. Universidades, 71(86), 73-87. https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2020.86.407
Scorsolini-Comin, F. (2020). Programa de tutoría con estudiantes de enfermería en el contexto de la pandemia de COVID-19 en Brasil. Index de Enfermería, 29(1-2), 79-83. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1132-12962020000100019
Slaikeu, K. (1996). Intervención en crisis. Manual Moderno.
Umaña, A. (2020). Educación superior en tiempos de covid-19: oportunidades y retos de la educación a distancia. Revista Innovaciones Educativas, 22(1), 36-49. https://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3199
Velásquez, B. (2020). La educación virtual en tiempos de Covid-19. Revista Científica Internacional, 3(1), 19–25. https://doi.org/10.46734/revcientifica.v2i1.8
Yon, S., y Hernández, G. (2019). Tutoría en la educación superior: análisis de la percepción de profesionales y estudiantes en una universidad pública. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), 717-747. https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.443
Yucra, Y. (2021). Tutoría universitaria en tiempos de pandemia, una prioridad para los estudiantes del altiplano de Puno. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 24(37), 113-137. https://doi.org/10.19053/01227238.12705
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.