Analysis of school notebooks: an activity for teaching the history of literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v22i50.1699

Keywords:

Alfabetización, Historia, Actividades escolares, Formación profesional, Enseñanza

Abstract

The description and narration of experiences at different levels of the educational system gives an account of the lines of research being carried out in universities and can also communicate useful results for future proposals and developments. In this paper we describe an activity implemented in a university training course for teachers that seeks to approach different aspects of the history of literacy in Argentina, with special attention to how the subjects involved in these learning instances went through the different changes and processes. For this purpose, we present a work assignment that we carried out as part of the teaching team of the History of Literacy and the Teaching of Reading and Writing module, which is part of the Bachelor's Degree in Teaching Reading and Writing for Primary Education at the National Pedagogical University (UNIPE) of Argentina, in which the students must analyze a class notebook from the first or second year of an elementary school in our country. For this purpose, we rely on the postulates of the ethnography of education (Ezpeleta & Rockwell, 1983; Rockwell, 2009) and on the didactics of language and literature from an ethnographic perspective (Cuesta, 2019; Dubin, 2019) since we focus on the study of the undocumented (Rockwell, 2009) in the field of literacy in Argentina

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Author Biographies

Luciana Morini, Universidad Pedagógica Nacional

Licenciada y Profesora en Letras, Doctoranda en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de La Plata. Becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (CONICET) con lugar de trabajo en la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO). Docente de la Universidad Pedagógica Nacional (UNIPE). Áreas de investigación: educación en contextos de encierro, didáctica de la lengua y la literatura de perspectiva etnográfica.

Luisina Marcos Bernasconi, Universidad Pedagógica Nacional

Profesora en Letras por la Universidad Nacional de La Plata. Docente e investigadora de la Universidad Pedagógica Nacional de Argentina. Docente en escuelas secundarias públicas de la provincia de Buenos Aires. Áreas de investigación: historia de la alfabetización, didáctica de la lengua y la literatura de perspectiva etnográfica. 

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Published

2023-11-26

How to Cite

Morini, L., & Marcos Bernasconi, L. (2023). Analysis of school notebooks: an activity for teaching the history of literacy . Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 22(50), 301–316. https://doi.org/10.21703/rexe.v22i50.1699

Issue

Section

Experiencias Pedagógicas