Experience of Linking with the Environment, Learning and Service as a Collaborative Alliance in Initial Teacher Training
DOI:
https://doi.org/10.21703/0718-5162202202102147008Abstract
This article shows the results of a qualitative research project developed by a group of students and teachers of a pedagogy career at a private university in Santiago de Chile that took over three years and was carried out in the context of activities related to community bonding through the learning and service model. This consists of training and modeling tailored to practicing teachers in vulnerable public educational facilities with the purpose of improving the learning techniques of boys and girls from preschool up to the fourth grade. The experience involves the participation of academics, teachers, and undergraduate students, making a significant and synergistic contribution to the knowledge of the person who plays the main character in this experience. The result was that this model offers an opportunity for effective improvement in the training of future teachers and, at the same time, contributes to the professional development of teachers, considering the finding of intergenerational learning and exchange that occurs with experiential learning in initial teacher training.
Downloads
References
Barber, M., Mourshed, M. (2007). “How the World’s Best-Performing School Systems Come Out On Top”, McKinsey & Company, Social Sector Office.
Bambrick, P. (2017). Las Palancas del liderazgo escolar. Aptus Chile.
Barroz & Verdejo, (2001). Entornos para la realización de actividades de aprendizaje colaborativo a distancia. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal.
Batlle, R. (2014). Aprendizaje y Servicio. Cuadernos de Pedagogía N° 450.
Bolívar, A. (2000): Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesa y realidades. Madrid: La Muralla. Información disponible en: http://arcomuralla.com
Bryk, A (2015). Learning to Improve: How America’s Schools Can Get Better at Getting Better. Published by Harvard Education Publishing.
Chiva-Bartoll, O., Gil-Gómez, J., Pallares, M. (2018). ¿De dónde viene y a dónde va el aprendizaje y servicio?. Aprendizaje-servicio universitario. Modelos de intervención e investigación en la formación inicial docente. España. Ed. Octaedro.
Darling-Hammond, L. (2012). Educar con calidad y equidad. Los dilemas del siglo XXI. Fundación Chile. Santiago de Chile.
Darling-Hammond, L. (2001). El derecho a Aprender. Cap. 3: Qué es lo que realmente importa en la enseñanza (pp. 115-142). Ed. Ariel: Barcelona.
Elliot, J. (2000). La investigación acción en Educación. Madrid: Ediciones Morata, S. L.
Elmore, R. (2010). Mejorando la escuela desde la sala de clases. Área de educación Fundación Chile.
Fullan, M. (1996). La escuela que queremos. Los objetivos por los que vale la pena luchar. México. Amorrrortu editores.
Gauthier, C. (2013). Por una teoría da pedagogía. Pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Brasil, Ed. Coleção Fronteiras da Educação y Ed.Unijui
Hirmas, C. y Cortés, R. (2015). ESTADO DEL ARTE Investigaciones sobre formación práctica en Chile: tensiones y desafíos. EdicIones OEI.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. P. (2010). Metodología de la Investiga- ción. México: Mc-Graw Hill/Interamericana.
Jiménez, F. y Montecinos, C. (2018). Diversidad, modelos de gestión y formación inicial docente: desafíos formativos desde una perspectiva de justicia social. Revista Brasileira de Educação, 23, e230005. Epub 11 de diciembre de 2017.https://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782018230005
Korthagena, F., Loughranb J., Russellc T. (2006). Developing fundamental principles for teacher education programs and practices. Teaching and Teacher Education 22 (2006) 1020–1041. doi:10.1016/j.tate.2006.04.022
Korthagen, A.J. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 68 (24,2), 83-101.
Ley General de Educación N° 20.370 (2009). Ministerio de Educación Chile.
López Melero, M. (2010). La escuela inclusiva: una oportunidad para humanizarnos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 26, núm. 2. Universidad de Zaragoza. Zaragoza, España.
MILES, M. y HUBERMAN, A.M. (1984). Qualitative data analysis. A source book of new methods, Beverly Hills, Sage.
Mayor, D.; Rodríguez M. (2015). Aprendizaje-servicio: construyendo espacios de intersección entre la escuela-comunidad-universidad. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 19, núm. 1, enero abril, 2015, pp. 262-279 Universidad de Granada, España.
Mayor Paredes, D., & Rodríguez Martínez, D. (2016). Aprendizaje-Servicio: una práctica pedagógica que promueve la participación del estudiantado para la mejora escolar y social. Revista Complutense De Educación, 28(2), 555-571. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.
Mayor, D. (2018). Aprendizaje-Servicio: una práctica educativa innovadora que promueve el desarrollo de competencias del estudiantado universitario. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”. Volumen 18, Número 3 Setiembre-Diciembre pp. 1-22. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34418
Montecinos, C. (2010). El impacto de la formación práctica en el aprender a enseñar. Santiago de Chile. FONDECYT N° 1070807.
Nervi, M., Nervi.H, (2007). Existe la Pedagogía. Hacia la construcción del saber pedagógico. Santiago, Chile. Ed. Universitaria.
Nervi, M. (2004). Los Saberes de la Escuela: Análisis de la renovación disciplinaría de la reforma curricular 1996-2002. Chile. Editorial Universitaria.
Novoa, A. (2009). Para una formación de profesores construida dentro de la profesión. Universidad de Lisboa. Revista de Educación, 350. Septiembre-diciembre.
Perrenoud, P. (2007) Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: profesionalización y razón pedagógica. España. Ed. Graó.
Rodríguez G., Gil J. y García E. (1996). Metodología de la Investigación Cualitativa. Málaga España, Editorial Aljibe.
Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación: Fundamentos y tradiciones. Madrid: Mc Graw-Hill/Ineramericana.
Shulman, L. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, vol.15, n.2, 4-14.
Shon, D. (1998). El profesional reflexivo: Cómo piensan los profesores cuando actúan. Barcelona. Editorial Paidós.
Sunza-Chan, S. P. (2019). Desarrollo de competencias para la orientación educativa en la formación inicial de profesores. Educación y Educadores, 22(3), 448-468. DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.3.6
Tardif, M. (2009). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid. Narcea Ediciones.
UNESCO, (2008). Una mirada al interior de las escuelas primarias.
Uruñuela, P. (2018). La metodología del aprendizaje y servicio. Aprender mejorando el mundo. Series: Educación Hoy, Vol. 215. Madrid: Narcea Ediciones.
Valverde, P., Adlerstein, C. y Novoa, X. (2010). Hacia una práctica docente de calidad en el trabajo con familia. Fondo de Investigación y Desarrollo En Educación – FONIDE. Chile.
Vanegas Ortega, Carlos, & Fuentealba Jara, Adrián. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: Consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 58(1), 115-138. doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.1-art.780
Vezub, L. (2016). Los saberes docentes en la formación inicial. La perspectiva de los formadores. Pensamiento Educativo. Revista de investigación Educacional latinoamericana. v.53. doi: 10.7764/PEL.53.1.2016.9