WHAT HAPPENS WITH DIACRITICAL TILDATION IN ACADEMIC TEXTS PRODUCED BY STUDENTS OF THE CHILEAN EDUCATIONAL SYSTEM?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v23i52.2399

Keywords:

Academic wri, Academic writing, grammatical accuracy, diacritical marks, Corpus Linguistics

Abstract

In the Chilean national curriculum, grammatical competence is an inherent aspect in the writing axis, whose development is observed in the written production of students. This study addresses the use of accentual diacritical spelling, so the objective has been to determine the problems of diacritical marking in academic texts produced by second-year high school students. To do this, a digital corpus was analyzed consisting of 595 texts, belonging to the Academic Corpus of Spanish as a Mother Tongue, collected, processed and analyzed according to the procedures of Corpus Linguistics. The results, extracted using computer software, indicate that there are 815 diacritical accent errors and that the omission of an accent in the adverb más is the most representative problem. The conclusions suggest improving the practice of these words, especially in the adverb more, given that incorrect uses (67) % exceed correct ones (33%). It is suggested to use enabling didactic tasks, in which the student can automate the rule of each diacritic.

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Author Biographies

Anita Ferreira-Cabrera, Universidad de Concepción, Chile

Phd. en Inteligencia Artificial por The University of Edinburgh, Escocia y Dra. en Lingüística por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Es fundadora del Programa de Español como LE y L2 de la Universidad de Concepción, Chile. Sus principales líneas de investigación están en el ámbito de la Lingüística Aplicada, especialmente, en el Español como L1, L2 y LE, Enseñanza de Lenguas con Tecnología, Lingüística de Corpus y Procesamiento de Lenguaje Natural a través de sistemas o plataformas inteligentes para apoyar el aprendizaje de la lengua.

Lorena Blanco-San Martín, Universidad de Concepción, Chile

Es Doctora en Lingüística y Magíster en Lingüística Aplicada por la Universidad de Concepción, Chile. En su trayectoria académica ha desarrollado docencia en español como lengua materna y en Español como Lengua Extranjera en el contexto del Programa de Español como LE. Sus principales líneas de investigación se enmarcan en la Lingüística Aplicada,  Lingüística de Corpus y Escritura académica.

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Published

2024-08-02

How to Cite

Ferreira-Cabrera, A., & Blanco-San Martín, L. (2024). WHAT HAPPENS WITH DIACRITICAL TILDATION IN ACADEMIC TEXTS PRODUCED BY STUDENTS OF THE CHILEAN EDUCATIONAL SYSTEM?. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 23(52), 161–180. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i52.2399

Issue

Section

Investigación