Teacher education and immigration in Chile: Rationale and proposals from a culturally relevant pedagogy framework

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v23i51.1677

Keywords:

formación de profesores, alumnos extranjeros, educación multicultural, enseñanza y formación, currículum

Abstract

The already existing ethnic and cultural diversity in Chile has rapidly and considerably grown in the recent decades, where immigration, consequently, has impacted several educational contexts. In this paper, we address this phenomenon in direct relation to the challenges it implies for initial teacher education (ITE). In this regard, we contextualize, discuss principles, and offer guidelines to move towards a culturally sensitive and relevant ITE. Drawing on Culturally Relevant and Culturally Sustaining Pedagogy, we propose to prepare future teachers who do not only have positive attitudes towards diversity, but also develop cultural competence and can help maintain the knowledge and practices of culturally diverse students. After describing the five guidelines that comprise the proposal, our conclusions aim to have a more socially and culturally inclusive TIE to concretely embody a justice perspective in education.

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Author Biographies

Michel Riquelme-Sanderson, Universidad Arturo Prat, Chile

Doctor en Educación (Ph.D. in Curriculum & Instruction) por la University of Washington Seattle, WA, USA. Profesor Asistente y Director de Investigación de la Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Arturo Prat (UNAP), Chile. Docente en la carrera de Pedagogía en Inglés de la UNAP e investigador asociado del Instituto Interuniversitario en Investigación Educativa (IESED-Chile). Líneas de investigación: formación inicial docente, formadores docentes, justicia social en la formación del profesorado.

César Peña-Sandoval, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile

Doctor en Educación (Ph.D. in Curriculum & Instruction) por la University of Washington, Seattle, WA, USA. Profesor Titular de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE), Chile. Investigador del Núcleo Procesos Sociales, Manifestaciones Culturales y Educación, Centro de Investigación en Educación (CIE-UMCE) y docente en el Departamento de Formación Pedagógica de la UMCE. Líneas de investigación: formación inicial docente, curriculum, filosofía de la educación.

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Published

2024-04-01

How to Cite

Riquelme-Sanderson, M. ., & Peña-Sandoval, C. (2024). Teacher education and immigration in Chile: Rationale and proposals from a culturally relevant pedagogy framework . REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 23(51), 273–291. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i51.1677

Issue

Section

Estudios y Debates Pedagógicos