Teacher education and immigration in Chile: Rationale and proposals from a culturally relevant pedagogy framework
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v23i51.1677Keywords:
formación de profesores, alumnos extranjeros, educación multicultural, enseñanza y formación, currículumAbstract
The already existing ethnic and cultural diversity in Chile has rapidly and considerably grown in the recent decades, where immigration, consequently, has impacted several educational contexts. In this paper, we address this phenomenon in direct relation to the challenges it implies for initial teacher education (ITE). In this regard, we contextualize, discuss principles, and offer guidelines to move towards a culturally sensitive and relevant ITE. Drawing on Culturally Relevant and Culturally Sustaining Pedagogy, we propose to prepare future teachers who do not only have positive attitudes towards diversity, but also develop cultural competence and can help maintain the knowledge and practices of culturally diverse students. After describing the five guidelines that comprise the proposal, our conclusions aim to have a more socially and culturally inclusive TIE to concretely embody a justice perspective in education.
Downloads
References
Allman, K. R., y Slavin, R. E. (2018). Immigration in 2018: What is a teacher educator to do? The Teacher Educator, 53(3), 236-243. https://doi.org/10.1080/08878730.2018.1458363
Aranda, V. (2011). Reflexión y análisis de políticas y prácticas innovadoras a la luz de las representaciones sociales y de la necesidad de una educación intercultural en la formación inicial docente. Estudios Pedagógicos, 37(2), 301-314. https://doi.org/10.4067/S0718-07052011000200018
Arias-Ortega, K., Quintriqueo, M., y Valdebenito, Z. (2018). Monoculturalidad en las prácticas pedagógicas en la formación inicial docente en La Araucanía, Chile. Educação e Pesquisa, 44, 1-19. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201711164545
Armijo, P. (2021). Inclusión educativa en la formación docente en Chile: Tensiones y perspectivas de cambio. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 20(43), 359-375. https://doi.org/10.21703/rexe.20212043castillo19
Azorín, C., y Ainscow, M. (2020). Guiding schools on their journey towards inclusion. International Journal of Inclusive Education, 24(1), 58-76. https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1450900
Banks, J. (2014). An introduction to multicultural education. Pearson.
Banks, J. A., y Banks, C. A. (2019). Multicultural education: Issues and perspectives (10th ed.). Wiley.
Banks, J., Cochran-Smith, M., Moll, L., Richert, A., Zeichner, K., LePage, P., Darling-Hammond, L., Duffy, H., y McDonald, M. (2005). Teaching diverse learners. En L. Darling-Hammond, y J. Bransford (Eds.), Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do (pp. 232-274). Jossey-Bass.
Barahona, M. (2015). English language teacher education in Chile: A cultural historical activity theory perspective. Routledge.
Becerra-Lubies, R., y Fones, A. (2016). The needs of educators in intercultural and bilingual preschools in Chile: A case study. International Journal of Multicultural Education, 18(2), 58-84. https://doi.org/10.18251/ijme.v18i2.1147
Beniscelli, L., Riedemann, A., y Stang, F. (2019). Multicultural y, sin embargo, asimilacionista. Paradojas provocadas por el currículo oculto en una escuela con alto porcentaje de alumnos migrantes. Calidad en Educación, 50, 393-424. https://doi.org/10.31619/caledu.n50.522
Bustos, R., y Mondaca C. (2018). Rendimiento académico de estudiantes migrantes en las escuelas de la región de Arica y Parinacota, norte de Chile. Interciencia, 48(12), 816-822.
Carver-Thomas, D. (2018). Diversifying the teaching profession: How to recruit and retain teachers of color. Learning Policy Institute. https://doi.org/10.54300/559.310.
Castillo, D., Santa-Cruz, E., y Vega, A. (2018). Estudiantes migrantes en escuelas públicas chilenas. Calidad en la Educación, (49), 18-49. https://doi.org/10.31619/caledu.n49.575
Cerón, L., Pérez, M., y Poblete, R. (2017). Percepciones docentes en torno a la presencia de niños y niñas migrantes en escuelas de Santiago: Retos y desafíos para la inclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 11(2), 233-246. https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000200015
Coll, C., y Martin, E. (2006). Vigencia del debate curricular. Revista PRELAC, (3), 7-28. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000151698
Conklin, H. G. (2008). Modeling compassion in critical, justice-oriented teacher education. Documento presentado en la reunión anual de la American Educational Research Association, Ciudad de Nueva York, Estados Unidos.
Darling-Hammond, L., y Baratz-Snowden, J. (2005). A good teacher in every classroom: Preparing the highly qualified teachers our children deserve. Jossey-Bass.
Day, C., Elliot, B., y Kington, A. (2005). Reform, standards and teacher identity: Challenges of sustaining commitment. Teaching and Teacher Education, 21(5), 563-577. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.03.001
Dufraix Tapia, I., Fernández Rodríguez, E., y Anguita Martínez, R. (2020). Perfil del estudiante de pedagogía en lengua castellana y comunicación y motivaciones asociadas a su elección profesional: Un estudio de casos. Perspectiva Educacional, 59(1), 81-101. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.59-iss.1-art.921
Farrell, T. (2013). Reflective Teaching. TESOL Press.
Fernández, M. P. (2018). Mapa del estudiantado extranjero en el sistema escolar chileno (2015-2017). Documento de trabajo N. 12. Centro de Estudios MINEDUC, División de Planificación y Presupuesto.
Ferrada, D. (2017). Formación docente para la diversidad: Propuestas desde la región del Biobío, Chile. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 22(74), 783-811.
Ferrada, D., Villena, A., e Iturra, O. (2015). Transformar la formación, las voces del profesorado. Universidad Católica de la Santísima Concepción.
Flanagán-Bórquez, A., Cáceres-Silva, K., y Reyes-Alarcón, J. (2022). Experiencias de maestros en el trabajo con estudiantes inmigrantes: Desafíos para el logro de aulas inclusivas. Revista Colombiana de Educación, (85), 189-199. https://doi.org/10.17227/rce.num85-11997
Fundación Superación de la Pobreza. (2016), Estudio educación e interculturalidad en escuelas públicas. Orientaciones desde la práctica. FUSUPO.
Gaete, A., Gómez, V., y Bascopé, M. (2016). ¿Qué le piden los profesores a la formación inicial docente? Centro de Políticas Públicas UC.
Gay, G. (2018). Culturally responsive teaching: Theory, research, and practice (3rd ed.). Teachers College Press.
Grant, C. A., y Portera, A. (2011). Intercultural and multicultural education: Enhancing global interconnectedness. Routledge.
Guilherme, M., y Dietz, G. (2014). Diferencia en la diversidad: Perspectivas múltiples de complejidades conceptuales multi, inter y transculturales. Estudios Sobre las Culturas Contemporáneas, 20(40), 13-36.
Hernández, A. (2016). El currículo en contextos de estudiantes migrantes: Las complejidades del desarrollo curricular desde la perspectiva de los docentes de aula. Estudios Pedagógicos. 42(2), 151-169. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000200009
Hevia, M. (2009). Niños inmigrantes peruanos en la escuela chilena [Tesis de Maestría, Universidad de Chile].
Ingersoll, R. M., May, H., y Collins, G. (2019). Recruitment, employment, retention and the minority teacher shortage. Education Policy Analysis Archives, 27(37), 1-37. http://doi.org/10.14507/epaa.27.3714
Instituto Nacional de Estadísticas y Departamento de Extranjería y Migración. (2021). Estimación de personas extranjeras residentes habituales en Chile al 31 de diciembre de 2020. Informe metodológico. INE y DEM.
Instituto Nacional de Estadísticas. (2018). Síntesis de resultados Censo 2017. http://www.censo2017.cl/descargas/home/sintesis-de-resultados-censo2017.pdf
Jiménez, F. (2014). Modelos de gestión de la diversidad cultural para la escolarización de alumnado inmigrante en las escuelas chilenas: Desafíos para la interculturalidad actual. Estudios Pedagógicos, 40(2), 409-426. https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000300024
Jiménez, F., Aguilera, M., Valdés, R., y Hernández, M. (2017). Migración y escuela: Análisis documental en torno a la incorporación de inmigrantes al sistema educativo chileno. Psicoperspectivas, 16(1), 105-116. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol16-issue1-fulltext-940
Jiménez, F., y Montecinos, C. (2018). Diversidad, modelos de gestión y formación inicial docente: Desafíos formativos desde una perspectiva de justicia social. Revista Brasileira de Educação, 23(e230005), 1-21. https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230005
Jiménez, F., y Valdés, R. (2021). Políticas y prácticas inclusivas para estudiantes extranjeros en contextos de neoliberalismo avanzado: Paradojas y contrasentidos del caso emblemático chileno. Educar, 57(2), 347-361. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1302
Korthagen, F. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20(1), 77-97. https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.10.002
Ladson-Billings, G. (2009). The dreamkeepers: Successful teachers of African American children (2nd ed.). Jossey-Bass.
Ladson-Billings, G. (2014). Culturally relevant pedagogy 2.0: A.KA. the remix. Harvard Educational Review, 84(1), 74–84. https://doi.org/10.17763/haer.84.1.p2rj131485484751
Ladson-Billings, G. (2021). Culturally relevant pedagogy: Asking a different question. Teachers College Press.
Louzao, M., Francos, M. C. y Verdeja, M. (2020). Educación intercultural: Algunas reflexiones y orientaciones para una práctica pedagógica en una escuela democrática y plural. Estudios Pedagógicos, 46(1), 431-450. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000100431
Mera-Lemp, M. J., Bilbao, M., Martínez-Zelaya, G., y Garrido, A. (2021). Los estudiantes de carrera en educación preescolar ante la inmigración latinoamericana en Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23(23), 1-14. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e23.3659
Messiou, K. (2017). Research in the field of inclusive education: Time for a rethink? International Journal of Inclusive Education, 21(2), 146-159. https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1223184
Messiou, K., y Azaola, M. C. (2018). A peer-mentoring scheme for immigrant students in English secondary schools: A support mechanism for promoting inclusion? International Journal of Inclusive Education, 22(2), 142-157. https://doi.org/10.1080/13603116.2017.1362047
Mezirow, J. (1991). Transformative dimensions of adult learning. Jossey-Bass.
McLaren, P. (1994). White terror and oppositional agency: Towards a critical multiculturalism. En D. Goldberg (Ed.), Multiculturalism: A critical reader (pp. 45-74). Blackwell.
Ministerio de Educación. (2015a). Diversificación de la enseñanza. Decreto N°83/2015. https://especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2016/08/Decreto-83-2015.pdf
Ministerio de Educación. (2015b). Ley 20.845 de Inclusión Escolar. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1078172
Ministerio de Educación. (2018). Lanzamiento de la política nacional de estudiantes extranjeros 2018-2022. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2018/05/PRESENTACION_FINAL_POLITICA_EXTRANJEROS-1.pdf
Mora-Olate, M. (2021). Visiones docentes sobre la participación de familias migrantes en la escuela chilena. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 19(3), 19–31. https://doi.org/10.15366/REICE2021.19.3.002
Moule, J. (2005). Implementing a social justice perspective in teacher education: Invisible burden for faculty of color. Teacher Education Quarterly, 32(4), 23-42. http://www.jstor.org/stable/23478744
Muller, M., Calcagni, E., Grau, V., Preiss, D., y Volante, P. (2013). Desarrollo de habilidades de observación en estudiantes de pedagogía: Resultados de una intervención piloto basada en el uso de la Videoteca de Buenas Prácticas Docentes. Estudios Pedagógicos, 39, 85-101. https://doi.org/10.4067/S0718-07052013000300007
Navas, L., y Sánchez, A. (2010). Actitudes de los estudiantes de pedagogía de las regiones del Bío Bío y la Araucanía de Chile hacia la presencia de niños inmigrantes en la escuela: análisis diferenciales. Psykhe, 19(1), 47-60. https://doi.org/10.4067/S0718-22282010000100004
Paris, D. (2012). Culturally sustaining pedagogy: A needed change in stance, terminology, and practice. Educational Researcher, 41(3), 93–97. https://doi.org/10.3102/0013189X12441244
Paris, D., y Alim, S. (2017). Culturally sustaining pedagogies: Teaching and learning for justice in a changing world. Teachers College Press.
Pavez-Soto, I., Ortiz-López, J., y Domaica-Barrales, A. (2019). Percepciones de la comunidad educativa sobre estudiantes migrantes en Chile: Trato, diferencias e inclusión escolar. Estudios Pedagógicos, 45(3), 163-183. https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000300163
Peña-Sandoval, C. (2017). The remix of culturally relevant pedagogy: Pertinence, possibilities, and adaptations for the Chilean context. Perspectiva Educacional, 56(1), 109-126. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.56-Iss.1-Art.462
Peña-Sandoval, C. (2019). Advancing culturally relevant pedagogy in teacher education from a Chilean perspective: A multi-case study of secondary preservice teachers. Multicultural Education Review, 11(1), 1-19. https://doi.org/10.1080/2005615X.2019.1567093
Peña-Sandoval, C., y Montecinos, C. (2016). Formación inicial de docentes desde una perspectiva de justicia social: Una aproximación teórica. Revista Internacional de Educación Para la Justicia Social, 5(2), 72-86. https://doi.org/10.15366/riejs2016.5.2.004
Sánchez, A., Navas, L., y Holgado, P. (2013). Inmigración y educación intercultural en la formación inicial docente. Estudios Pedagógicos, 39(1), 239-251. https://doi.org/10.4067/S0718-07052013000100014
Sánchez, E., Díaz, A., Mondaca, C. y Mamani, J. (2018). Formación inicial docente, prácticas pedagógicas y competências Interculturales de los estudiantes de carreras de pedagogía de la Universidad de Tarapacá, norte de Chile. Diálogo Andino, 57, 21-38. https://doi.org/10.4067/S0719-26812018000300021
Sanhueza, S., Friz, M., y Quintriqueo, S. (2014). Estudio exploratorio sobre las actitudes y comportamiento del profesorado de Chile en contextos de escolarización de alumnado inmigrante. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(3), 148-162.
Sanhueza, S., Patrick, P., Hsu, C., Domínguez, J., Friz, M., y Quintriqueo, S. (2016). Competencias comunicativas interculturales en la formación inicial docente: El caso de tres universidades regionales de Chile. Estudios Pedagógicos, 42(4), 183-200. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000500011
Segovia, P., y Rendón, B. (2020). Estudiantes extranjeros/as en la representación de los docentes en una escuela de Santiago: Elementos para una educación intercultural. Polis, 19(56), 240-266. https://doi.org/10.32735/s0718-6568/2020-n56-1528
Servicio Jesuita a Migrantes. (2020). Acceso e inclusión de personas migrantes en el ámbito educativo. https://www.migracionenchile.cl/wp-content/uploads/2020/06/Informe-2-Educaci%C3%B3n-2020.pdf
Sleeter, C., Montecinos, C., y Jiménez, F. (2016). Preparing teachers for social justice in the context of education policies that deepen class segregation in schools: The case of Chile. En J. Lampert y B. Burnett (Eds.), Teacher education for high poverty schools (pp. 171-191). Springer.
Stefoni, C., Stang, F., y Riedemann, A. (2016). Educación e interculturalidad en Chile: Un marco para el análisis. Estudios Internacionales, 48(185), 153-182. https://doi.org/10.5354/0719-3769.2016.44534
Suárez-Orozco, C., y Suárez-Orozco, M. (2001). Children of immigration. Harvard University Press.
Torres, H. (2019). Límites y desafíos para incorporar el enfoque intercultural en la educación escolar de estudiantes inmigrantes en La Araucanía. Estudios Pedagógicos, 45(2), 155-167. https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000200155
UNESCO. (2017). Una guía para garantizar la inclusión y la equidad en la educación. UNESCO.
Valledor, L., Garcés, L., y Whipple, P. (2020). Interculturalidad y prácticas docentes en clases de Historia, Geografía y Ciencias Sociales, en escuelas con alto porcentaje de alumnos migrantes de la comuna de Santiago. Calidad en la Educación, (52), 49-80. https://doi.org/10.31619/caledu.n52.795
Venegas, C. (2013). Hacia la innovación en la formación inicial docente para un desempeño exitoso en contextos de alta vulnerabilidad social y educativa. Revista de Estudios y Experiencias Educativas en Educación, 12(23), 47-59. https://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe/article/view/78
Villegas, A., e Irvine, J. (2010). Diversifying the teaching force: An examination of major arguments. The Urban Review, 42(3), 175-192. https://doi.org/10.1007/s11256-010-0150-1
Villegas, A., y Lucas, T. (2002). Educating culturally responsive teachers: A coherent approach. State University of New York Press.
Williamson, G., y Montecinos, C. (2011). Educación multicultural. Práctica de la equidad y diversidad para un mundo que demanda esperanza. Universidad de La Frontera.
Zeichner, K. (2009). Teacher education and the struggle for social justice. Routledge.
Zeichner, K. y Liston, O. (1996). Reflective teaching. Lawrence Erlbaum.