School climate and teachers’ action to intervene in events of school violence, results of the National School Coexistence Program in Northwest Mexico.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/0718-5162.v22.n48.2023.001

Abstract

ABSTRACT

Objective: To determine the difference between the school climate and the teachers’ actions to intervene in situations of bullying among peers, before and after the implementation of the National School Coexistence Program (PNCE) in order to evaluate its effectiveness. Method: This research was designed as pre-experimental and cross-sectional, with a quantitative approach and a comparative scope. A non-probabilistic sample of 489 teachers from 89 public elementary schools in the state of Sonora was selected. An application booklet consisting of two scales was prepared, in addition to the identification data, giving a total of 51 items. Results: Due to the nature of the study, it was decided to use the test t Student, the main findings were in the dimension of practice focused on the victim, obtaining an M of 4.24 and increasing to M 4.36 during the post -test. Conclusions: It was determined that there is a difference between the variables of the study, however, during the intervention, there were only significant changes in two of the dimensions of the teachers' actions, which specifically involve actions they can perform on the victim and on the aggressor.

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Author Biographies

Cesar Alan Flores Partida, Instituto Tecnologico de Sonora

Licenciado en Ciencias de la Educación por el Instituto Tecnológico de Sonora, estudiante de la Maestría de Investigación Educativa, en la misma institución. Cuenta con experiencia en proyectos, como apoyo, en investigación: “Clima escolar y niveles de violencia en primaria y secundaria: Evaluación del Impacto del Programa Nacional de Convivencia Escolar (PNCE) en Sonora”. Y, ha colaborado en el Estado del Conocimiento 2012-2022 del Área 4. Procesos de Aprendizaje y Educación: Factores sociales asociados con el aprendizaje, del Consejo Nacional de Investigación Educativa (COMIE).

José Ángel Vera Noriega, Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A.C.

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (nivel II) desde 1993, investigador Titular “E” del Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo A. C. (desde 1984). Miembro de la Academia Mexicana de la Ciencia. Dedicado a la investigación en tres temáticas vinculadas al desarrollo social, evaluación educativa, socialización escolar y calidad de vida en poblaciones vulnerables y de riesgo. Académico del Doctorado de educación Universidad de Sonora (PNPC) y Desarrollo Regional (PNPC) en el CIADAC.

Jesús Tánori Quintana, Instituto Tecnologico de Sonora

Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad Autónoma de Sinaloa. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI-1). Socio Titular de Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE). Actualmente es Profesor Auxiliar, de carga completa, adscrito al Departamento de Educación del Instituto Tecnológico de Sonora (ITSON). Es miembro del Núcleo Académico de los posgrados Maestría en Investigación Educativa (PNPC) y la Maestría-Doctorado de Investigación Psicológica (PNPC)  del  ITSON. Áreas de interés: calidad de vida y bienestar subjetivo, en población infantil y adolescente, factores sociales asociados a los procesos educativos y psicometría.

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Published

2023-03-31

How to Cite

Flores Partida, C. A. ., Vera Noriega, J. Ángel, & Tánori Quintana, J. . (2023). School climate and teachers’ action to intervene in events of school violence, results of the National School Coexistence Program in Northwest Mexico. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 22(48), 12–29. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v22.n48.2023.001

Issue

Section

Investigación