Meanings constructed around science teaching by primary school teachers in a rural commune of the Coquimbo Region, Chile.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v22i49.1555

Abstract

From a qualitative approach, this study analyzes the meanings that teachers working in primary schools in a rural commune of the Coquimbo Region, Chile, construct around the concept of science and its teaching. Within this framework, the study delves into the idea of science that teachers handle, the approach given to its teaching and its contribution to the development of students. In terms of findings, teachers show the preeminence of an idealized conception of science, together with deficiencies in terms of knowledge and management of theoretical content, which results in the privilege of experimentation both as a factor of professional legitimization and as a means to motivate students' interest. There is a concern for students and their learning, especially in relation to the development of analytical and reflective skills. At the same time, teachers understand scientific knowledge as a source of social mobility, as it would enable students to leave behind their vulnerable condition.

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Author Biographies

Carlos Urrutia, Universidad de La Serena

Doctor en Política y Gestión Educativa, Magíster en Educación con Mención en Currículo y Comunidad Educativa, Profesor de Estado y Licenciado en Educación. Líneas de investigación: política educativa, desempeño docente, educación y sociedad.

Héctor Bugueño Egaña, Universidad de La Serena

Doctor en Educación por la Universidad de Alcalá, España. Máster en Educación por la Universidad de Alcalá. Profesor de Biología y Ciencias de la Universidad de La Serena. Actualmente es Director y académico del Departamento de Educación de la Universidad de La Serena, Chile. Sus intereses y líneas de investigación se focalizan, preferentemente, en la didáctica de las Ciencias Naturales.

Ronnie Videla Reyes, Universidad Santo Tomás

Doctor en Educación por la Universidad Autónoma de Madrid, España. Es investigador de la Facultad de Educación de la Universidad Santo Tomás de Chile y miembro del Buckminster College de la Vrije Universiteit de Bruselas. Sus intereses de investigación son el enfoque 4E aplicado a la educación STEAM y la Pedagogía de la Incertidumbre. Se ha formado en los fundamentos de la biología cultural con Humberto Maturana y Ximena Dávila en la Escuela Matríztica. Afiliación: Universidad Santo Tomás.

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Published

2023-07-31

How to Cite

Urrutia, C., Bugueño Egaña, H., & Videla Reyes, R. . (2023). Meanings constructed around science teaching by primary school teachers in a rural commune of the Coquimbo Region, Chile. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 22(49), 69–84. https://doi.org/10.21703/rexe.v22i49.1555

Issue

Section

Investigación