Educational investigation in intercultural contexts in La Araucanía, Chile: trends, progress and projections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v22i49.1457

Abstract

Indigenous demands and international agreements positioned intercultural education as part of the political agendas. Thus, educational research in an intercultural context has experienced an incremented. There are international studies that describe the state of scientific productivity in this matter both in the European and Latin American scenarios. At the national level, it was not possible to find an updated land register, so this study aims to deepen the diagnostic of educational research in an intercultural context in the region of La Araucanía, identifying references, central themes and gaps to guide the research work in the area. For it, a filing of the reports of research projects financed by the State was carried out, categorizing the subject matter they address and the associated productivity. A corpus of 13 documents was obtained that, when analyzed, which gave an account of the decentralism of the research, with significant participation of indigenous researchers. Teaching methods, educational proposals and curriculum are the most common themes. The least addressed or deserted topics correspond to school dropout, school leadership and school organization, validation of instruments, among others. In

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marleen Adriana Westermeyer Jaramillo, Universidad de La Frontera

Magíster en Educación mención Enseñanza de las Ciencias Naturales. Profesora de Estado en Ciencias mención Química. Estudiante del Programa de Doctorado en Educación en Consorcio, sede Universidad Católica de Temuco. Académica del Departamento de Educación; Facultad de Educación, Ciencias Sociales y Humanidades; Universidad de La Frontera. Líneas de investigación: educación e interculturalidad; currículum; enseñanza de las ciencias naturales. 

Segundo Quintriqueo Millán, Universidad Católica de Temuco

 Doctor en Educación. Magíster en Educación.  Profesor de Educación Básica Especialidad en Educación Intercultural. Profesor Titular de la Facultad de Educación, Universidad Católica de Temuco. Investigador Responsable del Proyecto Fondecyt Regular 1221718 "Principios de la pedagogía y educación indígena para la formación de ciudadanos sensibles con el medioambiente, como fundamentos de una educación intercultural para todos". Línea de investigación: educación e interculturalidad. 

References

Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (2019). Bases Concurso Nacional de Proyectos. Fondecyt Regular 2020. Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica – Conicyt. https://www.conicyt.cl/fondecyt/files/2019/05/Bases-Concurso-FONDECYT-Regular-2020.pdf

Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (31 de mayo de 2021). Repositorio ANID. http://repositorio.conicyt.cl/

Arias-Ortega, K., Quilaqueo, D., & Quintriqueo, S. (2019). Educación Intercultural Bilingüe en La Araucanía: principales limitaciones epistemológicas. Educação E Pesquisa, 45. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945192645

Ary, D., Jacobs, L. C., Razavieh, A., & Sorensen, C. (2010). Introduction to research in education. Nelson Education, Ltd.

Bisquerra, R. (2009). Metodología de la Investigación Educativa. Editorial La Muralla S.A.

Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación (2007). ¿Cómo está la investigación educativa en Chile? Apuntes. Revista de educación, 18-26.

Dussel, E. D. (1980). La pedagógica latinoamericana. Nueva América.

Fuentes G., y Arriagada C. (2020). La educación intercultural en Chile analizada desde la teoría de la complejidad. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 11, e1107. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.1107

Gálvez, J., y Vera, D. (2015). Evaluación Psicométrica del Cuestionario de Clima Social Escolar (CECSCE) en Estudiantes Mapuche. Investigaciones en Educación, 15(2), 99-114.

Ibáñez-Salgado, N., y Druker-Ibáñez, S. (2018). La educación intercultural en Chile desde la perspectiva de los actores: Una co-construcción. Convergencia, 25(78), 227-249. https://doi.org/10.29101/crcs.v25i78.9788

Instituto Nacional de Estadísticas. (31 de mayo de 2021). Censo de Población y Vivienda. https://www.ine.cl/estadisticas/sociales/censos-de-poblacion-y-vivienda/poblacion-y-vivienda

Jiménez-Naranjo, Y., y Sánchez–Antonio, J. C. (2020). Pluralismo epistémico, alteridad, comunidad y escuela: una relación que discutir. De Prácticas y Discursos, 9(13). http://dx.doi.org/10.30972/dpd.9134309

Lepe-Carrión, P. (2018). Educación, racismo cultural y seguridad nacional: la escuela intercultural en contextos de violencia. Educação e Pesquisa, 44. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844174819

Ley Indígena. Diario Oficial de la República de Chile (1993). http://bcn.cl/2f7n5

Ley General de Educación. Diario Oficial de la República de Chile (2009). http://bcn.cl/2fe30

Marimán, P. (2008). La Educación desde el Programa del Movimiento Mapuche. ISEES: Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, (2), 135-152.

Ministerio de Educación (2013). Serie evidencia: Medición de la deserción escolar en Chile.

Muñoz, G. y Quintriqueo, S. (2019). Escolarización socio-histórica en contexto mapuche: implicancias educativas, sociales y culturales en perspectiva intercultural. Educação & Sociedade, 40. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019190756.

Murillo, F. J., y Martínez-Garrido, C. (2019). Una mirada a la investigación educativa en América Latina a partir de sus artículos. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 5-25. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.001

Organización de las Naciones Unidas (2007). Declaración de las Naciones Unidas sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas. https://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_es.pdf

Perines, H., & Murillo, F. J. (2017). ¿Cómo mejorar la investigación educativa? Sugerencias de los docentes. Revista de la educación superior, 46(181), 89-104. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.11.003

Programa de Educación Intercultural Bilingüe, Ministerio de Educación (16 de junio de 2021). Interculturalidad para todos y todas. Educación Intercultural. Lenguas y culturas de los pueblos originarios. http://peib.mineduc.cl/presentacion-educacion-intercultural/

Quilaqueo, D. (2005). Educación intercultural desde la teoría del control cultural en el contexto de la diversidad sociocultural mapuche. Cuadernos Interculturales, 3(4), 37-50.

Quilaqueo, D. y Quintriqueo, S. (2017). Métodos educativos mapuches: retos de la doble racionalidad educativa. Aportes para una educaión intercultural. Ediciones Universidad Católica de Temuco.

Quilaqueo, D., Quintriqueo, S., Torres, H., y Muñoz, G. (2014). Saberes educativos mapuches: aportes epistémicos para un enfoque de educación intercultural. Chungará (Arica), 46(2), 271-284. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562014000200008

Quintriqueo, S., Arias-Ortega, K. y Maheux, G. (2019). Contenidos disciplianrios del currículo escolar en el marco de un pluralismo epistemológico-intercultural en contexto indígena. En S. Quintriqueo & D. Quilaqueo (Coords.), Educación e Interculturalidad: Aproximación crítica y decolonial en contexto indígena (pp. 74-92). Ediciones Universidad Católica de Temuco.

Rodríguez, R. (2009). La investigación sobre educación intercultural en España. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 17, 1-29.

Santos, B. (2015). En Una Epistemología del Sur. Clacso Coediciones

Smith, L. (2016). A descolonizar las metodologías. Investigación y pueblos indígenas. LOM Ediciones

Uribe, M. (2017). La enseñanza de las ciencias desde el enfoque intercultural. Cuadernos CIMEAC, 7(1), 32–59. https://doi.org/10.18554/cimeac.v7i1.2203

Walsh, C. (2009). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En Interculturalidad y Educación Intercultural [Seminario]. La Paz, Bolivia.

Published

2023-07-31

How to Cite

Westermeyer Jaramillo, M. A., & Segundo Quintriqueo Millán. (2023). Educational investigation in intercultural contexts in La Araucanía, Chile: trends, progress and projections. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 22(49), 303–320. https://doi.org/10.21703/rexe.v22i49.1457

Issue

Section

Estudios y Debates Pedagógicos