Educational investigation in intercultural contexts in La Araucanía, Chile: trends, progress and projections
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v22i49.1457Abstract
Indigenous demands and international agreements positioned intercultural education as part of the political agendas. Thus, educational research in an intercultural context has experienced an incremented. There are international studies that describe the state of scientific productivity in this matter both in the European and Latin American scenarios. At the national level, it was not possible to find an updated land register, so this study aims to deepen the diagnostic of educational research in an intercultural context in the region of La Araucanía, identifying references, central themes and gaps to guide the research work in the area. For it, a filing of the reports of research projects financed by the State was carried out, categorizing the subject matter they address and the associated productivity. A corpus of 13 documents was obtained that, when analyzed, which gave an account of the decentralism of the research, with significant participation of indigenous researchers. Teaching methods, educational proposals and curriculum are the most common themes. The least addressed or deserted topics correspond to school dropout, school leadership and school organization, validation of instruments, among others. In
Downloads
References
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (2019). Bases Concurso Nacional de Proyectos. Fondecyt Regular 2020. Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica – Conicyt. https://www.conicyt.cl/fondecyt/files/2019/05/Bases-Concurso-FONDECYT-Regular-2020.pdf
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (31 de mayo de 2021). Repositorio ANID. http://repositorio.conicyt.cl/
Arias-Ortega, K., Quilaqueo, D., & Quintriqueo, S. (2019). Educación Intercultural Bilingüe en La Araucanía: principales limitaciones epistemológicas. Educação E Pesquisa, 45. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945192645
Ary, D., Jacobs, L. C., Razavieh, A., & Sorensen, C. (2010). Introduction to research in education. Nelson Education, Ltd.
Bisquerra, R. (2009). Metodología de la Investigación Educativa. Editorial La Muralla S.A.
Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación (2007). ¿Cómo está la investigación educativa en Chile? Apuntes. Revista de educación, 18-26.
Dussel, E. D. (1980). La pedagógica latinoamericana. Nueva América.
Fuentes G., y Arriagada C. (2020). La educación intercultural en Chile analizada desde la teoría de la complejidad. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 11, e1107. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.1107
Gálvez, J., y Vera, D. (2015). Evaluación Psicométrica del Cuestionario de Clima Social Escolar (CECSCE) en Estudiantes Mapuche. Investigaciones en Educación, 15(2), 99-114.
Ibáñez-Salgado, N., y Druker-Ibáñez, S. (2018). La educación intercultural en Chile desde la perspectiva de los actores: Una co-construcción. Convergencia, 25(78), 227-249. https://doi.org/10.29101/crcs.v25i78.9788
Instituto Nacional de Estadísticas. (31 de mayo de 2021). Censo de Población y Vivienda. https://www.ine.cl/estadisticas/sociales/censos-de-poblacion-y-vivienda/poblacion-y-vivienda
Jiménez-Naranjo, Y., y Sánchez–Antonio, J. C. (2020). Pluralismo epistémico, alteridad, comunidad y escuela: una relación que discutir. De Prácticas y Discursos, 9(13). http://dx.doi.org/10.30972/dpd.9134309
Lepe-Carrión, P. (2018). Educación, racismo cultural y seguridad nacional: la escuela intercultural en contextos de violencia. Educação e Pesquisa, 44. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844174819
Ley Indígena. Diario Oficial de la República de Chile (1993). http://bcn.cl/2f7n5
Ley General de Educación. Diario Oficial de la República de Chile (2009). http://bcn.cl/2fe30
Marimán, P. (2008). La Educación desde el Programa del Movimiento Mapuche. ISEES: Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, (2), 135-152.
Ministerio de Educación (2013). Serie evidencia: Medición de la deserción escolar en Chile.
Muñoz, G. y Quintriqueo, S. (2019). Escolarización socio-histórica en contexto mapuche: implicancias educativas, sociales y culturales en perspectiva intercultural. Educação & Sociedade, 40. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019190756.
Murillo, F. J., y Martínez-Garrido, C. (2019). Una mirada a la investigación educativa en América Latina a partir de sus artículos. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 5-25. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.001
Organización de las Naciones Unidas (2007). Declaración de las Naciones Unidas sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas. https://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_es.pdf
Perines, H., & Murillo, F. J. (2017). ¿Cómo mejorar la investigación educativa? Sugerencias de los docentes. Revista de la educación superior, 46(181), 89-104. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.11.003
Programa de Educación Intercultural Bilingüe, Ministerio de Educación (16 de junio de 2021). Interculturalidad para todos y todas. Educación Intercultural. Lenguas y culturas de los pueblos originarios. http://peib.mineduc.cl/presentacion-educacion-intercultural/
Quilaqueo, D. (2005). Educación intercultural desde la teoría del control cultural en el contexto de la diversidad sociocultural mapuche. Cuadernos Interculturales, 3(4), 37-50.
Quilaqueo, D. y Quintriqueo, S. (2017). Métodos educativos mapuches: retos de la doble racionalidad educativa. Aportes para una educaión intercultural. Ediciones Universidad Católica de Temuco.
Quilaqueo, D., Quintriqueo, S., Torres, H., y Muñoz, G. (2014). Saberes educativos mapuches: aportes epistémicos para un enfoque de educación intercultural. Chungará (Arica), 46(2), 271-284. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562014000200008
Quintriqueo, S., Arias-Ortega, K. y Maheux, G. (2019). Contenidos disciplianrios del currículo escolar en el marco de un pluralismo epistemológico-intercultural en contexto indígena. En S. Quintriqueo & D. Quilaqueo (Coords.), Educación e Interculturalidad: Aproximación crítica y decolonial en contexto indígena (pp. 74-92). Ediciones Universidad Católica de Temuco.
Rodríguez, R. (2009). La investigación sobre educación intercultural en España. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 17, 1-29.
Santos, B. (2015). En Una Epistemología del Sur. Clacso Coediciones
Smith, L. (2016). A descolonizar las metodologías. Investigación y pueblos indígenas. LOM Ediciones
Uribe, M. (2017). La enseñanza de las ciencias desde el enfoque intercultural. Cuadernos CIMEAC, 7(1), 32–59. https://doi.org/10.18554/cimeac.v7i1.2203
Walsh, C. (2009). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En Interculturalidad y Educación Intercultural [Seminario]. La Paz, Bolivia.