The path of the MGD to the SGD in five South American countries, analysis in the high school in the low and high cycle for the period between 2005 and 2007.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/0718-5162.v22.n48.2023.013

Abstract

The study reviews the targets planned by the five south American countries in relation to education, in the period of the ODM and its transition to the ODS. Focusing on the main advances in the escolar matter in the low cycle and high cycle of secondary for the period between 2005-2017. Hence, the administrative scholar records, which are the main element to present several indexes such as enrolment, permanency, dropout.  Therefore, it was found that the realities of the low and the high secondary are very different, the first course shows an admission gross rate of 96%, while the last academic cycle details drop-out in all five countries, which rate is above 45%, it was analysed in the 12 calendar year studied (2005-2017). However, the five countries show improvement throughout the calendar years, meaning, the engaging rates grow. But such measurement is not enough to meet the right to study and meet the ODS by 2030, therefore, those Countries must focus their efforts onto the higher courses, in others words, students should be encouraged to continue studying, so they can finish high school.

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Author Biographies

Christian Barajas Archila, Universidad Nacional de Villa María

Doctor en Demografía por la Universidad Nacional De Córdoba (UNC), Argentina. Becario Doctoral del Concejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), de Argentina por el Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Sociales (IAPCS) de la Universidad Nacional de Villa María, (UNVM) Córdoba-Argentina. Áreas de investigación: Educación secundaria, Demografía, Fecundidad y Mortalidad

Andrés Niño Arenas, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Especialista en Derecho penal por la Universidad Autónoma de Bucaramanga (UNAB), Colombia. Abogado por la misma institución. Fue litigante, defensor público, catedrático de derecho penal y procesal penal de la Universidad Cooperativa de Colombia (UCC), sede Barrancabermeja, Colombia. Sustanciador de la administración de justicia en la jurisdicción penal. Actualmente se desempeña como Profesional de Defensa, en la Oficina Asesora Jurídica de la Superintendencia de Vigilancia y Seguridad Privada, en carrera administrativa. Áreas de investigación: Educación y Derecho.

 

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Published

2023-03-31

How to Cite

Barajas Archila, C. ., & Niño Arenas, A. . (2023). The path of the MGD to the SGD in five South American countries, analysis in the high school in the low and high cycle for the period between 2005 and 2007. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 22(48), 222–246. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v22.n48.2023.013

Issue

Section

Investigación