Teaching necessities during Covid-19 pandemic in emergency remote education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/0718-5162202202102147010

Abstract

This work has as its objective to identify and describe the most relevant necessities detected by professors of different contexts in the city of Puebla, Mexico, while working in their educational centers and during their transition to online education. It was considered an interpretative theoretical perspective in which 15 teachers (80% women, 20% men) of different educational levels, between the ages of 23 and 40 years (SD = 6.46), participated voluntarily. The findings reflect five unified categories: technological aspects, evaluation and feedback, emotional and affective aspects, assertive communication, and collaborative work. In conclusion, the adaptation of the educational processes at all school levels due to the Covid-19 pandemic showed the necessities and opened opportunities to reflect on and strengthen the educational processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María del Socorro Rodríguez Guardado, Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (UPAEP)

Doctora en Educación por la Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (UPAEP). Maestra en Pedagogía con Especialidad en Docencia Universitaria (UPAEP). Maestra en Tecnología Educativa (ITESM). Ingeniero Químico Industrial (UDLAP). Ha sido docente de matemáticas en Educación Básica y Educación Media Superior. Es profesor docente en la Maestría de Investigación e Innovación Educativa, en Pedagogía y Educación Matemática.  Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores (CONACyT), Nivel 1. Su investigación se enfoca al estudio de los procesos volitivos para un aprendizaje autorregulado enfocado en las ciencias exactas y experimentales.

References

Angulo, R. (2017). Gestión del conocimiento y aprendizaje organizacional: una visión integral. Informes Psicológicos, 17(1), 53-70 doi: http://dx.doi.org/10.18566/infpsic.v17n1a03

Aparicio Llanos, Amada. (2009). Las TIC y la pandemia de influenza: Desafío para la Salud Pública. Revista Costarricense de Salud Pública, 18(1), 1-4. Recuperado de http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-14292009000100001&lng=en&tlng=es

Bautista, C.P. (2011). Procesos de la investigación cualitativa. Epistemología, metodología e implicaciones. Colombia: Manual Moderno.

Cabero-Almenara, J., & Valencia-Ortiz, R. (2019). TIC para la inclusión: una mirada desde Latinoamérica. Aula Abierta, 48(2), 139-146. doi: https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.139-146

Cifuentes-Osorio L., Crespo-Alvarado M. (2019). Reflexiones en torno a la necesidad de cultivar competencias tecnológicas en docentes de educación superior desde una perspectiva pedagógica. Revista Colombiana de Computación, 20(2), 20-27. doi:https://doi.org/10.29375/25392115.3719

Coll, C. (2021). Aprender a enseñar con las TIC: expectativas, realidades y potencialidades. En Carneiro, R., Toscano, J.C. & Díaz, T. (Coords.), Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. (pp.113 - 126). Madrid: Fundación Santillana.

Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana-UNESCO.

Díaz-Barriga A. F. & Hernández, R. A. (2001). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. (2da Ed). México: McGraw Hill.

Fardoun, H., González, C., Collazos, C. & Yousef, M. (2020). Estudio exploratorio en Iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia. Education in the Knowledge Society, 21, 1-17. https://doi.org/10.14201/eks.23537

Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Gaeta, M.L (2017). El vínculo ante la regulación emocional del aprendizaje autorregulado en el posgrado. En M. L. Gaeta y P. V. Martínez-Otero (Coords.) Las competencias emocionales en la educación formal. Reflexiones y experiencias de investigación en diferentes contextos educativos. (pp. 119-137). Colofón: México.

Gallego Trijueque, S., Matarín Rodríguez-Peral, E., & Fondón Ludeña, A. (2020). La didáctica digital pre-pandémica. Punto de partida para una transformación educativa en la enseñanza superior. Revista De Estilos De Aprendizaje, 13(Especial), 5-16. Recuperado de http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/2234

García-Marcos, C. J., López-Vargas, O., & Cabero-Almenara, J. (2020). Autorregulación del aprendizaje en la Formación Profesional a Distancia: efectos de la gestión del tiempo. Revista De Educación a Distancia (RED), 20(62). https://doi.org/10.6018/red.400071

García-Plana, I. & Taberna-Torres, J. (2021). Transición de la docencia presencial a la no presencial en la UPC durante la pandemia del COVID-19 International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 15, 177-187 ISSN: 2386-4303 doi: https://doi.org/10.46661/ijeri.5015

González-Calvo, G., Barba-Martín, R.A., Bores-García, D. & Gallego-Lema, V. (2020). Aprendiendo a Ser Docente Sin Estar en las Aulas. La COVID-19 Como Amenaza al Desarrollo Profesional del Futuro Profesorado. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 2(9), 152-177. http://doi.org/10.17583/rimcis.2020.5783

González, T. R. y González, M. V. (2007). Diagnóstico de necesidades y estrategias de formación docente en las universidades. Revista Iberoamericana de Educación, 43,6 -15.

González-Montesino, R. H. (2020). El reto de enseñar y aprender interpretación signada en tiempos de coronavirus. Revista De Estilos De Aprendizaje, 13(Especial), 17-32. Recuperado a partir de http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/2237

González-Torres, M.C (2003). Claves para favorecer la motivación de los profesores ante los retos educativos actuales. Estudios Sobre Educación, 5, 61-83. Recuperado de: https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/25619

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Ibáñez, F. (2020). Observatorio de Innovación Educativa. ITESM. https://observatorio.tec.mx/edu-news/diferencias-educacion-online-virtual-a-distancia-remota

Fernanda Ibáñez, F. (2020). Observatorio de Innovación Educativa. ITESM. Recuperado de: https://observatorio.tec.mx/edu-news/diferencias-educacion-online-virtual-a- distancia-remota.

López, C. & Heredia Y. (2017). Innovación educativa — Observatorio de Innovación Educativa. Disponible en: https://observatorio.itesm.mx/innovacioneducativa/

Morales, S. R. & Curiel, P. L. (2019). Estrategias socioafectivas factibles de aplicar en ambientes virtuales de aprendizaje. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 69, 36-52. doi: https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1289

Mollo-Flores, M., & Medina-Zuta, P. (2020). La evaluación formativa: hacia una propuesta pedagógica integral en tiempos de pandemia. Maestro Y Sociedad, 17(4), 635-651. Recuperado a partir de

https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5235

OMS (2020). Organización Mundial de la Salud. Recuperado de https://www.who.int/es

Rodríguez-Sabiote, C., Lorenzo Quiles, O. & Herrera Torres, L. (2005). Teoría y práctica del análisis de datos cualitativos. Proceso general y criterios de calidad. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, XV (2), 133-154.

Sánchez M. M., Martínez H. A., Torres C. R., de Agüero S. M., Hernández R. A., Benavides L. M., Rendón C. V. y Jaimes V. C. (2020). Retos educativos durante la pandemia de covid-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria (rdu), 21(3), 1-24. doi: http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12

Valero-Cedeño, N., Castillo-Matute, A., Rodríguez-Pincay, R., Padilla-Hidalgo, M. & Cabera-Hernández, M. (2020). Retos de la educación virtual en el proceso enseñanza aprendizaje durante la pandemia de Covid-19. Dominio de las Ciencias, 6(4), 1201-1220. doi: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i4.1530

Published

2022-12-01

How to Cite

Rodríguez Guardado, M. del S. (2022). Teaching necessities during Covid-19 pandemic in emergency remote education. REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 21(47), 185–199. https://doi.org/10.21703/0718-5162202202102147010

Issue

Section

Investigación